HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Körvonalazódik az egyetlen igaz technológia

2010.02.14. 08:00 AG 2.0

Izgalmas vállalkozásba fogott Rambo, a szőlősgazda. Pflanzner Sándor – akinek észak-balatoni borát kétszer kóstolhattam már – azt találta ki, utánajár, egyik-másik izgalmas bortermelő hogyan műveli a szőlőt, hogyan készíti a bort. "A tankönyvekben technológiai leírást nem kapunk, helyette bemutatnak sokféle támrendszert, ismeretetik a létező összes talajművelő eszközt, a betakarítás gépeit a puttonytól a szőlőkombájnig, és az összes borászati berendezést – írta néhány hete, terveinek felskiccelésekor. – Ezeket a munkafolyamatokat rengetegféleképpen lehet összerendezni. De vajon hogyan csinálják azok a borászatok, amelyeknek oly szívesen isszuk a borait? Erre keresek választ egy újonnan induló sorozatban. Segítségével mindenki összeállíthatja magának az Egyetlen Igaz Technológiát, amellyel elkészíti a Nagy Bort." Azóta immár három pince gazdája mesélt módszereiről, körvonalazódnak a dolgok szépen. A Somlói Apátsági Pincéről itt, Szentesi Józsefről itt, Losonci Bálintról itt olvashatnak. Azt hiszem, a szövegekben foglaltak azok számára is érdekesek lehetnek, akik nem feltétlen tudják, mi az az egyes függöny vagy a soraljművelő adapter.

29 komment

Címkék: losonci technológia pflanzner somlói apátsági pince szentesi

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bár ilyesfajta érdeklődésem nincsen, azt elmondanám hogy néhány éve a Wine Spectatorban olvastam egy portugál borászatról hogy miután a fiú visszatért 2 éves amerikai tanútjáról közölte az apjával aki kb 30 éve készitette borait hogy szőlész-borász eljárása NEM MEGFELELŐ és hogy elölről kezdenek mindent.

Mivel nem vagyok borász, én végtelenül egyszerűen fogom fel, aki 9 pontos bort készít az jól csinálja, aki meg 5 ponton mozog az gondolkodjon el mihez kellene kezdeni.

A legékesebb példa Burgundia...egy fiatal borász megvett egy közepes 1er Cru dűlőrészt egy nyugdijba vonult tiszteletre máltó öregúrtól. A lelkes fitalamber változtatott néhány dolgon, bora ma már Grand Cru áron fogy.

Az lenne még érdekes példa itthon ha (például) Vesztergombi eladná az egész birtokot mindenestül és megvenné valami nagypénzű amatőr és az elmozdulás garantáltan menne fel vagy le.

Emellett az is lehet hogy 5 év múlva a Szentesi megváltoztatja technológiáját mert máshogy látja mai hozzáállását. Ilyen és hasonló dolgok miatt engem KIZÁRÓLAG a végtermék érdekel, az meg legyen elsőrendű.

Azért egy érdekességet említenék borászoknak, erről pár hete olvastam. Egy ausztrál biodinamikus termelő szőlőjét évek óta dézsmálták a madarak, sokmindent kipróbált aztán kifüggesztett vagy 20 diszkógömböt.
A tükörkockákról felvillanó fény annyira zavarja a madarakat hogy azóta szinte teljesen elkerülik a szőlőst! Teljesen bevált.

Az biztos hogy az AG olvasói között sok az amatőr vagy profi lelkes borász és nekik ez a sorozat óriási izgalmakat rejt.
@Kóstolómester: "Ilyen és hasonló dolgok miatt engem KIZÁRÓLAG a végtermék érdekel"

Ezt a hozzáállást hívom én a legnagyobb tisztelettel borateizmusnak.

Nem akarok belemenni mélyebben a dologba, de legyen annyi elég, hogy ez a szemlélet az aminek a jelenlegi világ legtöbb problémáját köszönhetjük. Ezen szemlélet miatt pusztulnak a halak a folyókból és tengerekből, ezen szemlélet miatt csökken a természetes erdős területe a világon, ezen szemlélet miatt töltjük meg szeméttel nemcsak a tengereinket, hanem lassan már a világűrt is. Ennek a hozzáállásnak köszönhetik százmilliók szerte a világon a kínjaikat.

A szemlélet, hogy csak a végeredmény számít, csak az én zsigereim pillanatnyi káprázata a szempont az dönti nyomorba és ganajba a világot.

A felelős fogyasztót igenis érdekli, hogy a termék amit megvesz az hol és hogyan készül.
Majd folytassátok pontosítással, srácok, mielőtt kitör egy újabb vallásháború - a konkrét borászati technológiák, azok részletei a késztermékre és élvezeti értékére baromi nehezen tettenérhetők kortyolgatás közben. És az, hogy egy bor reduktív/oxidatív módon készül, ilyen vagy olyan tőkesűrűséggel telepített ültetvényről, milyen a metszés meg a zöldszüret, hát azok még bőven beleférhetnek a fenntartható fejlődés témakörébe.

Szóval szerintem Zoltán sokkal távolabbról v alapvetőbben közelíti meg a kérdést, mint amit Kóstolómester a fogyasztó szempontjából mond. (Amellett hogy helyt adok kétkedésének, tényleg fontos, hogy ne tegye tönkre a termelés a környezetet.)

De most két önálló szálat vetettetek fel, így nem csak egyikőtöknek lehet igaza :)
@Szomjas Gödény: Nem, ebben a kérdésben csak nekem lehet igazam. Akit KIZÁRÓLAG a végtermék érdekel az tévúton jár.

Ha valakit ELSŐSORBAN a végtermék érdekli az korrekt, a kizárólagosság az nem
@BZoltan: "Nem, ebben a kérdésben csak nekem lehet igazam." - hm...érdekes vitafordulat.
Én inkább úgy gondolkodom, hogy döntsön mindenki belátása szerint. Azon csodálkozom inkább, hogy a Mester, aki kioktatja szakmából a fél borásztársadalmat, most egyszerűen felteszi a kezét...
@zoli: Tegye is fel. Jobban tesz. Ebben a kérdésben férfias jellemre vall beismerni a tévedést. Nekem is megvolt az a pillanat amikor elfogadtam, hogy nem lehet az eredményt mint szempontot _KIZÁRÓLAGOSÍTANI_

Ezzel együtt mindenki dönthet a belátása szerint. Én nem kényszerítek senkit az én nézetem elfogadására és nem haragszom senkire aki ezt a kérdést még máshogy látja. Mindenkinek szíve joga olyan nézetet vallani amilyent csak akar.
Mindez persze semmilyen körülmények között nem változtat a tényen, hogy objektív okok miatt egyértelműen és csakis az az igazság, hogy a végeredmény kizárólagossága az zsákutca.

De hangsúlyozom, hogy az elsődlegesség az okés, én is azt vallom, hogy például egy bor az elsődlegesen legyen finom és a termelési módszer sosem teszi indokolttá a minőségi problémákat. Vagyis az, hogy a végeredmény a legfontosabb -amit én is elfogadok- az nagyon-nagyon nem azonos azzal, hogy csak a végeredmény a fontos - amit például Kóstolómester írt -

Minden tiszteletem Kóstolómesternek. Minden bizonnyal nagy tudású, komoly tapasztalattal rendelkező értelmes ember az aki ezen nick mögött ül. Ezzel együtt ebben a kérdésben nincs kérdés. Kevés dolog van amihez végletesen ragaszkodom, ez az egyik.

A tetteinknek következményei vannak, a technológiai döntéseinkért felelősek vagyunk. badarság és gyermeki felelőtlenség azt hinni, hogy komoly következmények és az unokáink kérdőre vonása nélkül dolgozhatunk, élhetünk úgy, hogy _csak_ az számít amit itt és most mi az érzékszerveinkkel érzünk.

Mindezzel persze nem azt mondom, hogy csak a tökéletesen tiszta technológia az elfogadható!!! A lényeg nem ez, hanem az, hogy tudjunk a dolgok következményéről és _vállaljuk_ a felelősséget.
@BZoltan: Azzal semmi baj, hogy a tudatosságra hívod fel a figyelmet, csak mintegy menetrendszerint visszatérő elemként lépten-nyomon dorgálni kicsit olyan, mint korbáccsal hittéríteni.

Én inkább arra utaltam a Mester kapcsán, hogy ha már vki kritizál, akkor szerencsés ismerni a szőlőtermesztés/borkészítés folyamatát, az ok-okozati összefüggéseket, hogy a mondanivalónkat érdemben is alá lehessen támasztani.
(nézzük, duplázom-e magam, gyakran vacakol ez az indapassos rendszer)

@BZoltan: Azzal semmi baj, hogy a tudatosságra hívod fel a figyelmet, csak mintegy menetrendszerint visszatérő elemként lépten-nyomon dorgálni kicsit olyan, mint korbáccsal hittéríteni.

Én inkább arra utaltam a Mester kapcsán, hogy ha már vki kritizál, akkor szerencsés ismerni a szőlőtermesztés/borkészítés folyamatát, az ok-okozati összefüggéseket, hogy a mondanivalónkat érdemben is alá lehessen támasztani.
@zoli: Nem akarok hittéríteni, de még csak meg sem akarok senkit győzni, kritizálni pedig nagyon nem szokásom. Ezzel együtt szívesen elmondom, hogy én mit és miért hogyan gondolok és csinálok.

Én nem dorgálok, ha bárki annak veszi azt amit fentebb leírtam az azt jelenti, hogy az illetőben mégiscsak ébreszt a téma némi gondolatot :)
@BZoltan: "A felelős fogyasztót igenis érdekli, hogy a termék amit megvesz az hol és hogyan készül."
Nem semmi felkészülés előzhet meg Nálad egy hétvégi bevásárlást! :) Mert ugye ez a szemlélet Nálad nem csak a borokról szól! (Részben én is osztom persze, de rálátásod minden szakmára nem lehet.)
@zoli: "Én inkább arra utaltam a Mester kapcsán, hogy ha már vki kritizál, akkor szerencsés ismerni a szőlőtermesztés/borkészítés folyamatát, az ok-okozati összefüggéseket, hogy a mondanivalónkat érdemben is alá lehessen támasztani."

Természetesen az első öt évemben szinte csak a szőlőtermesztés/borkészítés érdekelt, úgy néztem fel a borászokra mint félistenekre és izzadt a tenyerem mikor először rázhattam kezet Szepsyvel de 15 évvel később azonban már mást kutatok. Jelen pillanatban a bor szellemisége foglalkoztat.

Az eljárások és a borászok nem izgatnak túlságosan mert hiszen csak változó technológia és emberek, néhányan mint Vincze, bukott angyalok.

A kiváló végtermék a fontos, lángra gyújtja a gyertyát
és ha ez megtörténik, csak akkor érdekel a többi.

A Zoli által említett dolgokért nem vállalhatok felelősséget.
@Kóstolómester: Én az első öt évemben arra koncentráltam, hogy ne a gatyába menjen a pisi:)

Az rendben van, hogy a csúcsborokra indulsz be, de a hozzászólásaid javarésze szakmai jellegű kifogásból áll. Ezt nyugodt szívvel akkor lehet tenni, ha van egy csekély mögöttes tudás is, onnantól kezdve megalapozott a kritika, mindaddig egy egyszerű vélemény marad.

@BZoltan: ha valakiről kijelented, hogy nincs igaza és helytelenül cselekszik, az mégiscsak több egyszerű véleménynyilvánításnál.
Elég sokszor előkerült a téma, meglátásom szerint itt kevésbé célravezető beledugni a kiskutya orrát a kakijába.
@BZoltan: Tőled is elnézést kérek, nem csak a Mestertől :)
...de igen, valami ilyesmire gondoltam, ez egy fontos pontosítás a diskurzus számára.

Úgy gondolom, hogy erről a megállapításról már lehet általad is elfogadhatóan vitatkozni, és ez jó.

Amúgy jók voltak Rambo interjúi, bár én tényleg csak érdeklődő figyelemmel tudom tanulmányozni a témát.
@Kóstolómester: Megtisztelő és örömteli, hogy megváltoztattad a véleményed. Ugyanis az első hozzászólásodban még azt írtad, hogy téged KIZÁRÓLAG a végtermék érdekel, most meg azt, hogy neked a kiváló végtermék a fontos és ha ez megtörténik, csak akkor érdekel a többi.

Vagyis téged sem kizárólag a minőség érdekel, hanem azt csak elsődlegesnek tartod.

@zoli: Az, hogy valakinek nincs igaza és bizonyos kérdésekben téved az nálam nem jár együtt ítélkezéssel. Joga van mindenkinek tévedni és tévhitben leledzeni :) Mindannyian tévedünk olykor és mindannyian tévútra kerülünk néha.
@felvetés: Gondolom abban egyetértünk, hogy az, hogy nem vagyunk tökéletesek és az, hogy pontosan tudjuk, hogy soha nem is leszünk azok az nem ment föl azon erkölcsi kötelességünk alól, hogy törekedjünk a tökéletességre.

Elég gyakran hallom azt az ellenérvet, hogy de hát hogy képtelenség mindenről tudni mindent amit megveszünk. Igen, ez így van, de ez nem jelenti azt, hogy az általunk fogyasztott termékek eredete és előállítási módja ne lenne fontos és hogy emiatt nem kell foglalkozni semminek az eredetével és előállítási módjával.
AG: érdekes lesz ez a technológiai sor-tárház. A borkészítés kultúrájának online igehirdetője lehet az "adatbázisod".
Ezt a missziót szakmaformálóbbnak tartom, mint a újságírói vállalásod a nagyinterjú sorozat kapcsán. Jóllehet ez utóbbiakat is el fogjuk olvasni.
@Hullafotós: Az nem AG tarhaza hanem Ramboe csak a pontossag kedveert es Ag felhivta ra a figyelmet
@zoli: "Ezt nyugodt szívvel akkor lehet tenni, ha van egy csekély mögöttes tudás is, onnantól kezdve megalapozott a kritika, mindaddig egy egyszerű vélemény marad."

Úgy vélem félre lett értve itt néhány dolog...
@Kóstolómester: Kétszer is reagáltam a hozzászólásodra, ráadásul nem is éppen szűkszavúan.
Van valami különös oka, hogy látványosan kitérsz a válasz elől?
Dehogy...dehogy. Félreértéshalmaz az egész.

Szomjas Gödény különben jól mondta az elején:

"Szóval szerintem Zoltán sokkal távolabbról v alapvetőbben közelíti meg a kérdést, mint amit Kóstolómester a fogyasztó szempontjából mond. (Amellett hogy helyt adok kétkedésének, tényleg fontos, hogy ne tegye tönkre a termelés a környezetet.)

De most két önálló szálat vetettetek fel, így nem csak egyikőtöknek lehet igaza :)"

Én sokat olvaslak mert tetszik a látószöged, mindamellett véleményem szerint annyiban külömbözünk hogy én arról a világról beszélek amiben élek te pedig amiben élni szeretnél?
@Kóstolómester: Az én problémám azzal amit te írtál az az volt, hogy szerintem hatalmas különbség van a között, hogy kizárólag a végeredmény a fontos és a között, hogy a végeredmény az elsődleges. Te pedig először az egyiket majd a másikat írtad.

Amúgy szerintem felelősek vagyunk azért, hogy a világ milyen és mindenkinek van egy bizonyos mértékben befolyásolni a világot, hogy az olyan legyen amilyennek ő azt szeretné.
@BZoltan: "Amúgy szerintem felelősek vagyunk azért, hogy a világ milyen és mindenkinek van egy bizonyos mértékben befolyásolni a világot, hogy az olyan legyen amilyennek ő azt szeretné."

Én túl sokáig hittem Magyarországon az egyén diadalában, ma már nem hiszek.
Sikereim, eredményeim, jólétem csak házam kerítéséig tart.
Az utcán már farkasok között járok.
Nem mindíg gondoltam így de most ez van.
@BZoltan: Rendben. Nálad talán boldog utópiában éltek a hegyen?
Úgy tudom hogy a falvakat is érintő széthúzás és irigykedés rejtőzködik a vulkán felszíne alatt...
@Kóstolómester: az utcák tele vannak náthás farkasokkal...
@Kóstolómester: Mondtam volna olyant, hogy boldog utópiában élünk? Szerintem nem.
Én azt írtam, hogy felelősnek érzem magam azért, hogy a világ milyen és egy bizonyos mértékben befolyásolni is tudom a világot, hogy az olyan legyen amilyennek azt szeretném.

Ha úgy tartanám ahogy te, hogy az eredményeim csak a házam kerítéséig tartanak akkor sosem kezdem vele ebbe a vállalkozásba. Szőlőt termelni és bort készíteni pont azért nagyszerű, mert lehetőséget kapsz a világ egy zsebkendőnyi területének jobbá tételére és egy maroknyi ember életminőségének a javítására... Persze én szektás vagyok és nem hiszem, hogy csak a végeredmény számít.
@fiatalborivo: köszi. az ember se borivásban, se olvasásban ne legyen felületes
"Sikereim, eredményeim, jólétem csak házam kerítéséig tart."

nagyon messzire vezet, meg off topik is, ráadásul nem is Kóstimestinek válaszul írom, de egy ideje arra jutottam, hogy az egyetlen legigazibb problémája társadalmunknak a közösségi/kollektív felelősségérzet kvázi teljes hiánya.

BZoltán álláspontja épp ezért kifejezetten szimpatikus nekem az adott (a topikindító írás szempontjából picit mellékes) kérdéskörben. számít a hogyan, nekem és bornál pláne.
OFF

@Parci: Igen, de sajnos könnyű kiábrándulni, ezt elhiszem. Néha túl aktuálisnak érzem a költő szavait:
"sok urunk nem volt se rest, se kába birtokát óvni ellenünk, s kitántorgott Amerikába másfél millió emberünk"

Nem örülök, hogy egyre nehezebben tudok bármivel is együttérezni ebben az országban. De tény.
süti beállítások módosítása