HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Aszústratégiák 2. – Homonna Attila

2010.02.17. 08:00 AG 2.0

Az aszú Tokaj csúcsa, számomra is nagyon fontos, épp ezért nem gondolom, hogy minden évjáratban el kell készíteni – mondja Homonna Attila (akinek véleménye más, mint Mészáros László Disznókő-vezérigazgatóé, utóbbi a sorozat első részében fejtette ki álláspontját). A három hektáron gazdálkodó erdőbényei borász 2002 óta van jelen a borvidéken, értékelhető mennyiségű aszúja 2003-ban és 2008-ban lett, ezek sem kerülnek piacra egyelőre. Mások részvényeket vásárolnak, én aszút készítettem, tíz-húsz év múlva elgondolkodom, értékesítsem-e az évjáratonként 300-400 palackot, jegyezte meg a termelő. Homonna tudja, elképzeléseit megvalósítani gyakorlatilag lehetetlen, de kifejtette: az egész borvidéknek egységesen csak akkor kellene aszúba fektetnie pénzét-energiáit, amikor valóban érdemes. Októberben már látszik, van-e esély aszús évre, valamifajta vének tanácsa ekkor dönthetne, és aszerint folytathatnák a munkát. Ezzel nem gyarapítanák tovább a nehezen eladható készleteket, gazdaságosabban tudnának dolgozni, és marketingszempontból is okosabban kommunikálhatnák a világ legnemesebb édes borát. Amikor nem érdemes kiszedni a rossz minőségű szemeket, nem is kell vele próbálkozni, állítja Homonna. Utána mondhatjuk, hogy milyen szép avaros a bor karaktere, de tudjuk, ha olyan, akkor nem szép egyáltalán. Homonna három borban látja a jövőt, a szárazakban, az édesekben, az aszúkban. Az első kettő esetében el lehet gondolkodni, indokolt-e dűlőszelektálni vagy sem, az viszont fontos, hogy a szárazaknál ideje elfelejteni az édes boros technikákat. Nem akarok túlérett szőlőt, magas alkoholokat, almasavbontást, magyarázta. Ha valaki pezsgőt is szeretne, az jöhet, de a struktúrának le kell tisztulnia, a káoszban elvész a fogyasztó. A száraznak és az édesnek nem kell drágának lennie, az aszúnak sem feltétlenül, az évjáratok minősítésével pedig el lehetne érni, hogy később legendákról beszélhessünk. Amíg mindez nem megy borvidéki szinten, addig Homonna Attila csinálja kicsiben, a saját birtokán: száraz borokkal, az édeshármassal és az egyelőre még rejtőzködő aszúval.

105 komment

Címkék: tokaj aszú homonna

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@ringsider: Miért is az egyik legfontosabb? Lehet hogy én vagyok tájékozatlan..
@borkősav: kóstold meg a borait, hallgasd meg amit mond...
Fontos és jó dolgot mond Homonna Attila.

@Octopus: Ne felejtsd, hogy Homonna az édes boros technikák feladásáról beszél a száraz borok készítése esetében és nem a nyers szőlő szüretelése mellett tör lándzsát.
Érdekes, hogy sok érettebb és egyébként igen nívósnak gondolt aszú esetén az "avaros" díszítés jelenléte észlelhető, és én eddig mindenképpkomplexitás-fokozó tényezőként gondoltam rá. Ezek szerint ez hiba lenne?
@ringsider: kóstoltam a borait látom mit ír, de továbbra sem értem mért lenn meghatározó
"Homonna három borban látja a jövőt, a szárazakban, az édesekben, az aszúkban."
Szerintem mindneki ebben látja, vagy mi van még?
"Az első kettő esetében el lehet gondolkodni, indokolt-e dűlőszelektálni vagy sem, az viszont fontos, hogy a szárazaknál ideje elfelejteni az édes boros technikákat."
Mi az édesboros technika?
Tényleg nem kötözködni akarok, de mi van ebben olyan nagy okosság?
@drbarta: az avarosság feltétlen a botrytis jele, hogy ez milyen minőséggel párosul, az nagyon nem mindegy...a túlzott avarosság, ázottság, gombásság a nem tökéletes minőségű és mennyiségű botrytisre utalhat...
@ringsider: Én például kimondottan rajongok ezért az avaros ízjegyért. Főleg a furminttal párosítva szeretem a puncsos, barackos, halványan gombás ízeket.
@borkősav: lehet nem jó mondtatokat ragadtál ki...;-)
homonna határi-ja számomra fogalom, 2005től egyértelműen a legjobb száraz fehérek között van, ha nem épp a legjobb...érett, de nem túlérett szőlő, moderált alkohol mellett koncentráció és erő...1 éves hordós érlelésnek köszönhetően pedig a borok meg sem mozdulnak a palackban...
az 2007es, 2008as édeshármasok szintén külön kategóriát képeznek, csodásan komponált, de nagyon jól iható édesborok...
@BZoltan: ez már teljesen egyedi dolog, a szubjektív oldal...:-)
ha jol emlekszem nemreg merult fel az edes bortechnika talan az alkeszen - a kiralyudvar/hwang interju kapcsan. Akkor mitha tobben megkerdojeleztek volna a mondat hitelesseget - de ezek szerint van ilyen jelenseg
@BZoltan: szerintem explicite kimondta, hogy "Nem akarok túlérett szőlőt, magas alkoholokat, almasavbontást"
@vörös és fehér: Csak Homonna Attilából kinézem, hogy a túlérett szót nem úgy és nem arra alkalmazza mint sokan mások.
Amúgy, amennyire én tudom úgy teljesen más technológiát alkalmaz az Attila mint például mi.
sziasztok!
túlérésre, az áztatás elkerülésére gondoltam. és természetesen csak a színlé kerül erjesztésre.
üdv
homonna
Több alázat lenne indokolt mind AG, mind HA részéről. Az aszúszem minősége nem csupán évjáratonként, fajtánként, területenként változik, hanem a szüret időpontja szerint is. Alapvetően vannak töppedt, mazsolaszerű bogyók, és penészgyepes, konidiumfelhőt kibocsájtó bogyók.
Az a avar jelleg egy elsődlegesm a botrytiszes bogyó felüleltén jelentkező zavaró durva penész, amit jó megérezni gombászásra indulva az erdő szélén, de nem a boros pohárban. Ha a bogyón Aspergillus, és más fekete és zöld penészek is vannak, akkor az az aszú nem használható fel.
Az édesboros technológia meghatározása indokolt lenne a hozzászólók részéről, mert szerintem ilyen nincs, csak az adott alapanyag optimális feldolgozási technológiája létezik, ahol persze el kell dönteni, hogy a cél egy olyan bor, ami fog, magy nem fog tartalmazni maradék cukrot.
kedves Hegyaljai!
nem értem az alázattal kapcsolatban.
@hegyaljai: Tetszik a hozzászólásod.

Annyiban vagyok zavarban, hogy én tényleg, de komolyan szeretem azt a gombás, avaros illatot :)

Az édesboros technika alatt szerintem többen is a mustfok maximalizálást értik.
@AG 2.0: de, végülis belőled is kinézem, hogy tudod :)
AG 2.0, te milyen technológiát alkalmazol az édesborok készítésére/fogyasztására?
Tisztelt Homonna Attila, ha már így beköszönt és megtisztelte a társaságot a jelenlétével, kérem írja le mit ért pontosan Ön édes boros technikák alatt? Ezzel szerintem sok egymás mellett való elbeszélésnek eljét lehetne venni.
@fiatalborivo: tegeződjünk, ha kérhetem.
az áztatást, mustfokmaximalizálást(21 mmf fölé menni) tartom problémának valamint az "extrakthajszolást".
Kedves AG és HA!
Alázat alatt azt értem, hogy aki két évjáratban készített aszút, amelyet a piac még nem tudott minősíteni, talán nem azzal kellene megmondatni a tutit egy olyan bonyolult ügyről, mint az aszústratégia.
@hegyaljai: én spec örültem, hogy olvashattam egy olyan termelő meglátását is, aki kifejezetten mást gondol az aszúkról, mint a többség
és én őszintén remélem, hogy egyik borász sem hiszi azt, hogy ő mondja ki a tutit.
Kedves Hegyaljai!
1999 óta élek a borvidéken, azóta minden évben vettem részt aszúszőlő feldolgozásban.Nem a tutit mondtam meg, hanem AG kérdezte a véleményemet.
@hegyaljai: Hat nagy mellenye kendnek is van, hallja-e! Az en olvasatomban AG nem a tuttit kerdezte, hanem HA velemenyet, es talan nem arrol van szo, hogy HA eleteben ketszer keszitett aszut. Amit egy perccel ezelott maga is pontositott. Ha maga valoban hegyaljai, akkor HA ottani tevekenysegerol tudhatna annyit, mint pl. en, aki nem vagyok sem hegyaljai, sem HA baratja v. kozeli ismerose. Nem a tarsasag kozpontja Attila, de azert nem ujholdkor, suttyomban tevekenykedik. Valaki alazatot emlegetett fentebb, tegyuk melle a masik tiszteletet, mint kivanalmat is?
még egy gondolat! adott alapanyag a "kombinátba " érkezik. Én, mi igyekszünk a kitűzött célnak megfeleő alapanyagot válogatni.Legyen az száraz vagy édes bornak való.Remélem így érthető.üdvözlettel,névvel: Homonna Attila
Számomra roppant szimpatikus és logikus hozzáállás az, hogy az aszú legyen "totálisan maximumra járatva". Tehát csak arra alkalmas évjáratban, jó szőlőből, nagy koncentráció mellett szülessen meg, és csak 6p.

Talán akkor nem lennének ekkora, reménytelen készletek és valóban a világ egyik legelőkelőbb itala lenne újra.
@homonna: Attila, miért tartod problémának az áztatást és a koncentráltságra való törekvést?

Szerintem egy 30-as extraktú bornak egészen más íze van mint egy 20-asnak. Testesebb, zamatosabb, töményebb, intenzívebb.
Vannak akik ételben is robusztusabb világot részesítik előnyben. A zenében is van aki a kemény gitárszólókat, harsogó szimfóniákat és a székbe szögelően intenzív dallamokat szeretik és nem a halk madárcsiripelést. Nőben, férfiben is vannak akik a foghatóbb, izmosabb, teltebb idomúakat szeretik és nem a karcsú, filigrán alkatúakat.

Én azt mondom, hogy ha szép hosszú a vegetációs időszak és napos, meleg ősz kíséri a nyarat akkor szinte évjárat hamisítás vékony bort csinálni. Vagyis minden évjárat bora valamennyire tükrözze az adott évet.
vannak akik...én nem. egy pohár bor mellett kéne folytatnunk.ha AG a sorozat végére ér,beszéljük át személyesen a kérdést. örömmel biztosítok helyet a beszélgetésnek, bontunk pár palackot,főzünk valamit. vegyétek meghívásnak!üdv
bocs de OFF leszek
ismét a vesszőparipám... de. ha névvel szerepelne hegyaljai is (vagy napoletano) akkor rögtön tudnánk ki miért mondja azt amit mond.
nekem nincs jogom persze elmondani csak nekik. ha akarják...
persze az is érthető ha nem. (főleg hegyaljai esetében)
mai kedvenc idézetem:
Ha a változás szelei fújnak, a kétkedők falakat emelnek, az optimisták vitorlát bontanak.
üdv
KA
ON
@homonna: Én az aszústratégiában csak tisztes hallgatója lennék az avatott termelőknek.

Viszont nagyon érdekel, hogy a személyes ízléseden túl miért látod problémának a koncentrált borokat.
Én problémának - ahogy ezt sokszor és sok helyen elmondtam, leírtam - azt érzem, hogy sokan erényt igyekeznek kovácsolni a gyengeségből és a nagyobb tőketerhelés és/vagy korábbi és biztosabb szüret és/vagy a fajélesztő és hűtött erjesztés érdekében ülepített, szűrt must használata miatt vékonyabb alapanyagból készült bor bizonyítványát magyarázzák amikor kritizálják a koncentráltabb iskola borait.

Neked természetesen minden fenntartás nélkül elhiszem, hogy te ezt a kérdést más irányból közelíted meg.
@BZoltan: olyat írtam, majd kitöröltem, ami sokaknál "kiverte vóna a bisztit". ezt nem akarom.
:-)

Aszústratégiák témában folytathatjuk.
a szárazakról egy másik fórumon vagy személyesen.
@homonna: Szerintem nem kel félni a biztosíték kiverésétől :) Vagy próbáld meg diplomatikusan megfogalmazni a véleményed.
Én fontosnak tartom, hogy elismert termelők elmondjál őszintén és nyíltan amit gondolnak. Ahogy csak a beszedett gyógyszer gyógyít ugyanúgy csak a kimondott problémákat lehet megoldani.

Aszústratégiában számomra ésszerűnek hangzik az, hogy aszút csak abban az évben készítsenek a gazdák amikor a körülmények arra ideálisak. Az édes-borok szerintem is a természet ajándéka amit minden évben elvárni nem szabad.

Az aszú egy külön kategória és én csak mint kívülálló kibic szurkolok Tokajnak. A száraz bor témája viszont nagyon érdekel és nem vagyok biztos benne, hogy a maradékcukor szerinti osztályozásnak van értelme, igazándiból szerintem nincs is értelme foglalkozni ezzel a kérdéssel. Valahol valamilyen nyilvános formában azért tényleg érdekelne ebben a témában is a véleményed. Fórum szerintem van erre bőséggel. Szerintem ha leírod a véleményed akkor lesz olyan blog ahol szívesen közlik.
@homonna: Szóval Attila...te vagy rá a tökéletes példa hogy ÉN miért nem mondom meg ki vagyok. Jelentkeztél névvel, aztán kissé megrángattak. Ezért nem szabad nevet mondani.

Shiraz persze kivétel, számomra nemzeti hős ahogy állandó fél-valós jelenlétével elvisel bármit. (Bár shiraz, szinte mindenki tudja kicsoda)

BZoltán külön kategória, mindig "Silas" az önkorbácsoló jut eszembe róla a Da Vinci kódból.

Engedd meg Attila hogy elmondjam milyennek látlak:

Egy csomó szakmai kérdést feltettek neked és kritizáltak.

Ezt azért tudni kell:

Attila mikor Tokajban belevágott a borkészítésbe, már akkor megvolt az elképzelése és ezen NEM VÁLTOZTAT.
Olyan helyzetben van hogy az tehet amit akar. Nem függ "tradíciótól", külföldi főnökségtől vagy helyi berögződésektől és elvárásoktól.

Alkeszes "Vörös és fehér" azért tiszteli Attilát mert ő SZABAD a tokaji leláncoltak között.
Végül is azt tesz Hegyalján amit jónak lát mert azon kevesek közé tartozik aki megteheti. A sajtó tiszteli, a szakma kedveli.

Én folyamatosan figyelem az Aszú sztoriját Tokajban és nem csodálkozom Attila hozzáállásán.

Akár tetszik nektek, akár nem végül is IGAZA VAN száraz boros téren (és valamennyire édesbor téren is).

Tény hogy NEM készített még elég aszút ahhoz hogy ezt a műfajt kiválóan csinálja. Nem gondolom hogy valaha is itt az élmezőnybe fog törni ezzel de nem is célja. (A 2003-as aszú nem mozgatta meg világom. A 2008-ról majd AG regél)

Még csak kísérletezés folyik, álmok, tervek megvalósítása és jódarabig ez lesz, ezért "hullámvasút" a borpalettája de a szárazborok figyelemre méltóak a Határi furminttal az élen.

Nem géniusz de Tokaj romantikus.
Piros ő ott hol mindenki más kék.
Szerény de nagy önbizalommal.

Én szemmel tartom őt de még nem rajongok érte és boraiért. Makacs, csökönyös, de kitartó srác. Tokajnak szüksége van rá mert szárazboros borászként véleményem szerint 10 év múlva legenda lesz. Tőle engem az ilyen borok érdekelnek igazán.

Ui: Attila remélem nem bántottalak meg semmivel. Továbbra is bízom benned.

("Hegyaljai"-t pedig nem bántani, a srác otthon van a témában)
@Kóstolómester:
OFF
Nem akarok személyeskedni, de az első bekezdésedből nekem az jön le, hogy nem bírod elviselni a kritikát. Én elhiszem, hogy nagy tapasztalatod van kóstolás téren, de pont attól leszel hiteltelen, hogy névtelenül, ellentmondást nem tűrően "mondod meg a tutit"(ahogy fentebb említve volt). El kell fogadni, hogy más vélemény is van a tiéden kívül.
ON
@t f 1: Ne félj...kritizálnak engem így is éppen elegen. Képzeld el mi lenne ha tudnák ki vagyok...
@Kóstolómester: Ugyan már..... könnyedén ki lehet védeni a támadásokat(finoman vagy keményebben, ez a támadástól függ), vagy ignorálni kell.
A szaktudásnak, tapasztalatnak pedig csak úgy van értéke/becsülete, ha ember is áll mögötte, nemcsak egy anonim nick.
ON
"Képzeld el mi lenne ha tudnák ki vagyok" - az, hogy többet nem írnál, legalábbis azt ígérted:)
Ezt nem bírtam megállni, bocs.
@zoli: Haha...ez most telibe talált.
Egy apróság azonban ne kerülje el a tisztelt olvasótársaság figyelmét, én nagyon ritkán tévedek...
@homonna: well, it's up to you :) de szerintem mindenki maga el tudja dönteni
@Kóstolómester: ezt mindenki tudja. úgyhogy én veled tartok, és szintén nem árulom el a nevemet
@Kóstolómester: Én attól félek, ha egyszer kiderül ki Kóstolómester, nekem a laikus fogyasztónak az égvilágon semmit nem fog mondani a név...:)
@Kóstolómester:
hegyaljai-t szerintem azért ne "srácozzuk" le :)
@shiraz: Ezek szerint "hegyaljai" is híres ember? Akkor az is nagy durranás lesz , ha kiderül ő kicsoda?
Attila says: "az viszont fontos, hogy a szárazaknál ideje elfelejteni az édes boros technikákat."
Anthony said: "Az édes borok készítéséhez alkalmas borászati hozzállás és eljárások olykor túl gyakran kapnak még szerepet a száraz borok készítésekor Tokajban. Az eredmény alkoholban gazdag, csersavas bor, amely elfedi a csodálatos terroirokat." (NY Times 1 hete)
Shiraz says: örülök az egyetértésnek :)
@Kóstolómester: Attilát senki nem bántotta, mindenki elismeréssel és tisztelettel beszélt róla.

Te pedig az anonimitás homályából személyeskedsz a nevüket vállaló emberekkel.

Az, hogy nagyon ritkán tévedsz pedig simán nem igaz. Tévedtél itt már magyar nyelvtani kérdésben is, pedig végzett magyartanárnak mondod magad. Gyakran tévedsz, csak erősen ignorálod azt ha valaki erre rámutat.
@drbarta: szerintem a borkedvelők kevéssé ismerik "hegyaljait"
@shiraz: I knew you speak vg English because of your MW studies!
It is very important for the new generation in Tokaj to be focussed against the old guard.
Please tell me, was I right with my evaluation of Attila?

Félreértés ne essék, shiraz kezdte az angolt...
Ui: Hegyaljai nem csak híres hanem öreg tapasztalt róka a "srác"...hahaha
@drbarta: Ne félj...nem leszek csalódás.
@BZoltan: "Az, hogy nagyon ritkán tévedsz pedig simán nem igaz. Tévedtél itt már magyar nyelvtani kérdésben is, pedig végzett magyartanárnak mondod magad. Gyakran tévedsz, csak erősen ignorálod azt ha valaki erre rámutat."

Aggodalomra semmi ok, az idő engem igazol. Valóban végzett magyar tanár vagyok de az is igaz hogy a diplomával kezemben azonnal elhúztam Londonba és belevetettem magam a borvilágba mert az nagyobb izgalmat igért mint az alacsony bér és a szélmalomharc itthon.
Ui: A szélmalomharc továbbra is folytatódik itthon.
Ui2:Ha már itt tartunk Zoli, szerinted nem csak én tévedek hanem a hozzászólók 72%-is.
@BZoltan: Én nem érzem, hogy bántót írt volna a Mester, én érdeklődéssel olvastam a hozzászólást.
Azért engem valahol már kezd dühíteni, hogy ha mesti megjelenik valahol, ott előbb-utóbb személyeskedésbe megy át a dolog. Nem jól van ez így.

Nem azzal van a gond, hogy a 72% téved, hanem azzal, hogy ha van egy valaki, aki ha téved, ne hajlandó beismerni és képtelen a kompromisszumokra.

Szerintem pedig sok stílusnak helye van a piacon, mert minden ember ízlése szubjektív, az a szerencsés, ha mindenki megtalálja a neki tetsző stílust. Az, hogy HA és BZ különbözőképpen gondolkodik, szerencsés dolog, nincs kaptafa, jól van ez így.
ahogy elnézenm ezt a kis bejegyzésrengeteget, egyedül a két megmondóember, hegyaljai és a borjedilovag burkolózik a névtelenség homályába...:-P
érdekes, hogy épp nekik van a leghatározottabb véleményük, kérdést soha nem etsznek fel...
hiába, a névtelenség magabiztossá és tévedhetetlenné tesz:-D
én akkor megrendelek egy Kóstolómester, hegyaljai, shiráz,mellszobor csokrot persze arcok meg fejek nélkül, mert itt már nem is legendák, hanem legendás fantomok gyülekezete van...
csak nem tudom hova kellene kirakni
ja shiraz és a te antonid kikre gondolt szerinted ebben a kis szösszenetben??
@Kóstolómester: Nem számolom, hogy ki hányszor téved. Ez nekem nem tájékozottsági verseny. Valószínűleg a többség pont annyit téved mint én. Te viszont kevélykedsz, hogy milyen nagy ász vagy. Csak éppen azt nem tudjuk, hogy valójában ki vagy. Amit írsz az meg átlagosan tartalmaz okosságokat és tévedéseket. Az írásaid alapján lehetsz akár egy átlagos borbolti eladó is aki többnek akar látszani.
@ringsider: "hiába, a névtelenség magabiztossá és tévedhetetlenné tesz:-D "

Ez a nap igazsága :) pedig még csak fél kilenc van.
@lackó: "Azért engem valahol már kezd dühíteni, hogy ha mesti megjelenik valahol, ott előbb-utóbb személyeskedésbe megy át a dolog. Nem jól van ez így."

(Bár veled nem tárgyalok)
Nem csak te vagy ezzel így...feleségem aki szintén olvassa a MA-t egy hétre eltiltott a "közügyek gyakorlásától", ha megtudja hogy ma itt jártam, lesz nemulass. Szerinte az én pozíciómban semmi szükség rá hogy itt foglaljam a teret.

Úgy volt hogy jövő csütörtökig sehol sem leszek de a Homonna Attila cikkhez fűzött hozzászólások miatt kénytelen voltam hozzászólni.
Világos hogy jobb lett volna ha nem.
Az tény hogy van egy új iskola kibontakozóban Tokajban, ami nagyon-nagyon izgalmas. Nekem ezek Homonna, Királyudvar, Vissy, Asztalos Zoli (H. Bardon borai is ilyennek tűntek), hasonló elképzelésekkel (túlérés kerülése, áztatás elhagyása). Tény hogy nagyon elegánsak, "pengék" a borok. Hozzátesezem lehet hogy van több termelő is aki ezt a vonalat képviseli, de sajnos nem tudok minden tokajit kóstolni.

Jómagam nem tudok állást foglalni ebben a kérdésben, mert mindkét iskolának IMÁDOM a kiemelkedő tételeit (a koncentráltból pl pont Bzoltánék borai). Azért bízom benne hogy ez a kérdés nem fekete és fehér. De tény hogy ez az új tokaji iskola, bármennyire is próbálják páran bagatellizálni (lásd itt pár hsz), óriási jelentőségű.

Főleg az édesbornál lenyűgöző az áztatás kerülése, hiszen ez a kinyert lé mennyiségét tekintve ÓRIÁSI veszteség, az elegancia érdekében. Attila jól sejtem hogy te sem áztatsz az Édeshármasnál sem?
Én is úgy gondolom, hogy az említett "újhullámos" tokajiak(SZI,DZ HA,BJ,BS,BS, KU, AZ stb..) által képviselt száraz borok szolgálnak leginkább "iskolapélda" borokkal, leginkább bemutatják sallangoktól mentesen az adott helyen, az adott fajtát.
A magasan koncentrált, héjon áztatott brok inkább borkülönlegességek, amiért én is szintén rajongok.
@Kóstolómester: "Nem tudok elképzelni a magyar borvilágban olyan pozíciót amiből ne lehetne konstruktívan részt venni a közösségi, elektronikus médián folyó diskurzusban.
Vannak ám itt bőségesen kis és nagytermelők, kereskedők, gasztroszakemberek.
@BZoltan: Visszaolvastam a Mester 7.02-kor kellt hozzászólását, már látom többek között mi nem tetszett, benne. :) Odáig szerintem nem volt bántó, hogy elmondta véleményét HA borairól.
@pinotnoir_777: az első harmad nincs, a második "érintőleg"(1-4 óra), a harmadik ( az aszús) az már áztatva van.

a szárazakról: jól eltaláltad, csak az elegancia a cél.

ha nem próbálkozunk új módszerekkel, akkor nem fejlődünk. nincs szentírás a témában, nincs épkézláb technológiai hagyomány a borvidéken, nincsenek komoly pincemesterek, borászguruk, ha úgy tetszik.

nincs kitől tanulnunk(bocsánatot kérek), tehát magunknak kell kitalálnunk a megfelelő módszereket. én ezt találtam ki magamnak.ezzel lehet vitatkozni, egyet érteni.nem kötöm fel magamat , ha egy neves borblogger vagy tisztelt névtelen kommentelő 3 pontot ad erre az iskolára.és be fogom látni , ha tévedtem, erre már volt példa.
@homonna: Kedves Attila, a személyes ismeretség hiányában (ami remélhetőleg nem tart sokáig) nagy tisztelettel had kérjelek meg azért egy fontos dologra.

Kérlek ne nevezd problémának azt ha valaki a tiedtől eltérő modellben dolgozik. Legalábbis addig nem ameddig a fogyasztó nincs becsapva.
Elég sokat szenvedtünk már a hátunk mögötti lesajnáló, lenéző intrikáktól. Legalább mi, független kistermelők fogadjuk el, hogy jó (és itt messze nem csak ízre jót értek) bort sokféleképpen lehet csinálni.
tokaj esetében sajnos sok fogyasztó van becsapva, sőt sok-sok termelő "önbecspva" és nem az ismert egyesületek borászairól beszélek, nem a terroirista kisbirtokosokról. nem nézek le senkit.közel ötezer hektárról beszélek, számtalan kilátástalan termelővel.....van egy kis üldözésid?.-)
@homonna: Azt írtad, hogy az áztatást, mustfokmaximalizálást(21 mmf fölé menni) tartod _problémának_ valamint az "extrakthajszolást"

Tényleg érdekel, hogy miért probléma ez. Szerintem ezek csak módszerek amikkel más stílusú bort lehet készíteni. De nem érzem a fogyasztót becsapva azzal, hogy mi a magasabb extraktra törekszünk és áztatunk.

Tokaj témában mint írtam én kibic vagyok. A Somló jóval kisebb és kevesebb olyan termelő van aki a szőlőből/borból élne.

Amúgy nem azt mondom, hogy te nézel le minket vagy bárkit.
Ideje picit személyeskednem, ha már a borokhoz nem értek túlzottan. :)
@shiraz: szokás szerint támogatom az álláspontodat. Hiteles ÉS őszinte véleményt csak névvel lehet írni. Ha a név hiányzik a szöveg mögül, duma az egész, gyakran nem is (csak) a hitelesség hiányzik belőle, hanem az őszinteség is...
@Kóstolómester aka Tévedhetetlen: a borokkal kapcsolatos ismereteidet - bár írtál már számos orbitális marhaságot - nem kérdőjelezhetem meg, mert nálam egész biztosan többet tudsz.
De. Magyartanárnak gyenge eresztés lennél az arc(z)méretedhez képest. Kettes alá, fiam, leülhetsz. :)
Hogy ne csak személyeskedjek: ittatok már Homonna Ordinárium Furmintot? Aki nem, sokat veszített, az utolsó 8 üveget meg Szentesi J. elkérte a Maligánból anno...
@e_easy: jogos Ő vállalja ezért becsülöm is kár hogy annyira ragaszkodik a K.udvarhoz, van ott fent Tokajban azért más is
a nevesítéssel meg az a baj hogy ha valaki más véleményen van és ennek hangot ad, akkor rögtön lecseszik elvezettetik kitiltják, persze nem erről a blogról beszélek,mert talán itt lehet a legjobban véleményezni, de minden boros oldalnak megvan a törzsgárdája, akik ugyan azt fújják, és ha valaki beleugat kidobják. Ez játékszabály és hiába nevesítesz, akkor meg még alád is raknak, ha esetleg ismernek.
Tehát bár nem tiszta a dolog de működik
@BZoltan: Az extrakt hajszolása és a magas extrakttartalom könnyedén elérése két dolog, amiben HA-nak van igaza. Könnyű növelni a száraz borok extrakt tartalmát, ha áztatgatjuk, seprőn tartjuk, stb. Csak akkor az egy más bor lesz. Az inkább egy száraz szamorodni alapbor féle lesz. HA egyébként igen közel került a "Nagy Tokaji Szárazbor" elméleti kategóriájához. Ez a bor nem feltétlenül magasabb cukortartalmú mustból készül mint 21 MM. Erős terméskorlátozás eredménye, lehetőleg öreg tőkéken. Inkább töppedt, mazsolaszerű bogyók, mint igazi aszúszemek képezik az alapját. Magas savtartalma, alacsony pH értéke lehetővé teszi hosszú élettartamát. A talaj jelegét nem nyomja el az új hordó, vagy a botrytisz. No ilyenféle borokat ittam már HA-tól.
Ettől függetlenül fenntartom a kritikámat az aszústratégiával kapcsolatban. Természetesen ha GA jónak látja minden érdeklődőnek megadhatja a címemet, ami a MA esetében direkt elérhető.
@hegyaljai: Na azért szerintem ez egy kicsit már túlzás. Szerintem nem igaz, hogy áztatgatással és seprőn tartással könnyű növelni az extraktot.

Erősen terhelt tőkékről, éretlenül szüretelt gyümölcsöt te áztatgathatsz hetekig abból magas extrakt nem lesz az ziher. 30-35g/l extraktot te középvacak szőlőből nem áztatsz ki az életben sem. Alacsonyabb tartományban lehet, hogy pár grammot dobsz a muston, de most ugye nem erről van szó.

Szerintem a Nagy Bor, függetlenül attól, hogy Tokajról, Somlóról, Badacsonyról vagy bármely más borvidékről van szó nem azon múlik, hogy áztatod avagy sem az alapanyagot, hanem azon, hogy az alapanyagod az kifogástalan minőségű és egyedi, a termőhelyre jellemző, különleges beltartalmi értékű szőlőgyümölcsből készül.

Az alacsony terhelés, minél kevesebb növényvédelem, öreg tőkék, jó termőhely, érett gyümölcs. Vagyis magas színvonalú szőlészeti munkával elért tökéletes alapanyag. Ez a Nagy Bor lényege.

Hogy ezután, te kóracélban hűtötten erjeszted és újfahordóban neveled, vagy áztatod és nagyobb hordókban érleled a bort az már csak stílus kérdése. Nem a műfaj teszi naggyá a bort, hanem az alapanyag minősége.

Én személy szerint nem foglalkozom a mustfokkal egy bizonyos tartomány fölött. A 21 és 23 mustfok között nálunk leginkább az évjárathatás dönt.

Ha Attila vagy bárki más abban hisz, hogy a neki szimpatikus műfajban a 21 mustfokkal szüretelt alapanyag a legjobb és áztatás nélkül tudja a számára célként kitűzött bort elkészíteni akkor hajrá, szurkolok neki, nekik, hogy eredményesek legyenek. De könyörgöm ne nevezzük problémának és az ördögtől valónak azt ha mások más borászati módszerekkel dolgoznak.

A probléma az nem az áztatás és a koncentráltságra való törekvés, hanem a magas tőketerhelés, túlzott vegyszerhasználat, éretlen gyümölcs szüretelése.

A legeslegnagyobb probléma mindenek előtt pedig az, hogy törvényileg engedélyezve van a mustfok javítása.
@BZoltan:
Zoltán fején találta a szöget, neki sikerült pár mondatba sűríteni a lényeget.
Főleg az utolsó megjegyzésben lévő tény bicskanyitogató - abszurdisztánban, ahol a túlszabályozást és bürokráciát mesterfokra fejlesztették- cukrozni bezzeg szabad.

Az pedig egyenesen arcpirító, hogy Hegyalján vannak olyan termelők, akik arra lettek kényszerítve, hogy a megtermelt jó minőségű szőlőt 40Ft/kg áron az aranyháromszögbe adják el homoki lőrét feljavítani, mert máskülönben nem él meg.
Anélkül, hogy megbántsak bármely alföldi borászt -megkaptam már párszor, hogy nem kenyerem a tapintat- ez szerintem Hegyalja szégyene.

Attila jó gyerek, jó ötletekkel.Ő a saját módján vitt friss vért Tokajba, respect neki.Én speciel megemelem a kalapom mindenki előtt, aki csak egy kicsit is megmozgatja az állóvizet Tokajban, és odairányítja az emberek figyelmét. Pár megjegyzésével lehet vitatkozni, azt pl. hogy nem lehet kitől tanulni, én másképp tapasztaltam.

Az út egy irányba visz, és a legfontosabb -szerintem- amihez BZoltánt tudom idézni:
"Az alacsony terhelés, minél kevesebb növényvédelem, öreg tőkék, jó termőhely, érett gyümölcs. Vagyis magas színvonalú szőlészeti munkával elért tökéletes alapanyag. Ez a Nagy Bor lényege."
Minden más csak részletkérdés,minthogy az is hogy ki melyik iskolát követi. Tokajnak rengeteg gyönyörű arca van, rengeteg kiaknázatlan lehetőséggel. Az, hogy ki milyen stílusban próbálja Tokajt a borain keresztül bemutatni, ízlés kérdése -a piac majd eldönti,minek van létjogosultsága, minek nincs-.

Kardos Gábor
Mád
@kisgágó: lennének ötleteim, hogyan lehetne gyakorlatilag megakadályozni a mustfok javítását a megengedettség ellenére, pusztán újabb adminisztrációs kötelezettségek bevetésével. :)
Pl. az érintett termelők részére be lehetne vezetni a napi - ha ez sem lenne elég, az óránkénti - ÁFA-bevallást...
LOL
@borkősav: ragszkodik a Királyudvarhoz?
azt hiszem, nincsen méltatlanabbul kezelt pince ma Mon-n ennél a pincénél...
@ringsider: nehéz.. a kezdetekben Szepsy mester nagyon odarakta az alapokat ahogy kostolgattam
aztán Demeter Zoltán is kitünő munkát végzett, de amikor ő eltűnt a porondról por kezdte lepni az egész sztorit, hallani itt ott egykét dolgot de ennyi. Nincs egy név olyan semmilyen mint hallottuk van borász aki biztos tehetséges ha elnyerte ezt a munkát, de ilyen nevek után nehéz doga lehet. a tulaj meg nyilatkozgat ezt azt nem tul meggyőzően. Úgy látom bár ritkán tudom kostolni, meg még nem voltam ott, hogy olyan nihil van
@borkősav: a Királyudvar szerintem MO legjobb pincészete.
@kifli:kiváncsian várom az indokaid
@borkősav: hát, nem tudom. Ha egy birtoknál nincs "sztárborász", nincs tele vele a média, meg nem vesznek részt különféle érdekek mentén szerveződő csoportok frontvonalában, akkor belepte őket és boraikat a por (esetleg poraikat a bor?).
Menj el ShirazAndrásékhoz, nézd meg, most mi van a palackokban. Az a lényeg. A többi PR és marketing, meg soxor légfénykardozás. :)
@borkősav: Érdekesség, de a 2008-as Királyudvar sec és demisec, ami már nem DZ munkája, számomra semmiben nem marad el elődeitől,sőt..
@Hepci: Igazad van. A "borszakírók", az újságírók, a bloggolók mentek a sztárborászok után. Aztán még azok a borok voltak egy darabig forgalomban, amiket még ők csináltak. Ez óriási marketing hátrány, legalább is itthon. Itt az idő megkóstolni a legújabb évjáratokat!!
@hegyaljai: én aztán igazán szeretem Szepsy Istvánt és a borait! Az Ilona küvé volt talán az első nagy tokaji élményem, de nehogy már azt higgyük, nincs élet Tokajban a médiában erősen forgatott nagyobb (francia birtokok, Szepsy, Demeter, ...) és kisebb (Orosz, Lenkei, ...) neveken túl.
Azok a dűlők, amelyek terméséből a Szepsy-féle Királyudvar borok készültek, jelenleg is a Királyudvar tulajdonában vannak, nem pedig Szepsy Istvánéban...
@borkősav: A felhajtás egy dolog, a borok meg a másik. Tavaly voltam egy Királyudvar kóstolón, ahol fiatalságuk ellenére (épphogycsak letöltött borok) messze a 2008-asok tetszettek legjobban amit eddig a pincétől kóstoltam.
Szerintem rendkívül elkötelezett a tulajdonos, és roppant tudatosan dolgoznak, talán a legtudatosabb profi munka jelenleg ott folyik az országban. Amilyen szelekciót a szőlőben és a pincében is végeznek, már az is döbbenetes.
Meg szerintem messze a legtöbbet ők tették (és személyesen Hwang), hogy a Tokajiból valóban újra világszintű ikon váljék. Olvass utána a mostanában megjelent nemzetközi visszhangnak a pincét illetően.
Az utolsó bekezdésnél a teljesítmény alatt magukon a borokon kívül a piaci munkát, a borok megismertetését értem.
Emberek, nem lehetne mar leszallni errol a "mi melyik nevet takar, es mi lenne, ha neve is lenne?" temarol? Szerintem ha egyszer ezek a szabalyok (es nem csak itt, ugy alt. a Neten), akkor elvesztegett energia ezen toprengeni. Ki-ki dontse el, hogy milyen neven abajgat masokat. Persze, egy masik (alom)vilagban minden jobb lenne, nevvel, becsulettel, jolneveltseggel, oszinte segitokeszseggel es egyeb, kivanatos, de felt. soha el nem jovo dolgokkal. Aki nevvel szolal meg, az o dontese - ettol szerintem nem lesz sem jolneveltebb, becsuletesebb, joszandekubb, esigytovabb.
Igy is eleg meghokkento nezni, hogy mive valt az artatlan "Aszustrategiak 2." c. beiras.
Amugy aki nem volt a Kiralyudvarban, az... menjen el, utana hitelesebb lesz, ami velemenyt ir rola. En ugy latom, Tokaj kezdi magahoz huzni Hwang urat, es ez jo. Remelhetoen mindkettojuknek.
Ameddig pedig HA nem veszi egykezi iranyitas ala Tokajt, addig miert ne lehetne velemenye, akar sarkos is? O ebbol el, mi pedig joreszt kibicelunk. Am ezen tul - en ugy lattam, igen szivosan keres, kutat, es jobbra tor, es soem mondta, hogy mar mindent tud, most mar csak ki kell bontani azt a rengeteg tudast, amivel uj nap virrad Tokajra... :-) Ergo fenntartom, hogy nem volt szo "tuti" mondasarol, bar lehet, az ide valo beirasok nem kepezik pl. egy jeles magyartanarnak a magyartanari munkassagat, egy tevedhetetlen kostolomesternek tevedhetetlensegi munkassagat... volt mar hasonlo :-)
@napoletano: Abszolút.

Azért izgatottan várom kifli indokait arra, hogy szerinte miért a Királyudvar az ország legjobb pincészete.

(Én is szeretem őket, de abszolút sorrendbe még sosem próbáltam meg lehelyezni senkit, bevallom.)
@napoletano:
Kedves Nemakarommondani a neved (szerintem jól ismerjük egymást, sőt üzleti kapcsolatban is állunk, ha tévednék hát így jártam),
Barátsággal és tisztelettel írok Neked.
ezt írod:
"Szerintem ha egyszer ezek a szabalyok (es nem csak itt, ugy alt. a Neten)"
Ez többször is felmerült, sajnos konkrétan nem igaz. A világ minden komoly borblogján a szerzők névvel vállalják az írásaikat. A nyomtatott sajtóval szemben az Internetes borírás nem azért lett kitalálva, hogy ott aztán név nélkül mindentbele. Ez csak egy más felület. Az írástudók felelőssége alól nem lehet kibújni.
Ha pedig a hozzászólók előremutató beszélgetést szeretnének folytatni, szerintem ők is névvel kellene hogy tegyék.
Ráadásul Magyarországon most komoly problémák vannak a borvilágban amelyekről csak felelőséggel szabad beszélni. Ezért kell a név.
Ha egy bor megítéléséről beszélgetünk, az ugye vélemény kategória, semmi gond nem annyira fontos a név.
Ez az én véleményem. Nem akarok senkit meggyőzni. Mindenki belátása szerint tesz. Szabad világban élünk.
Akinek nem inge ne vegye fel...
üdv
KA
@shiraz: allunk bizony... :-)
nem vitatom, hogy igazad van, jobb lenne, ha mindenki sajat nevvel irna ide (is) - de a gyakorlatot tekintve ezt elvarni irrealis. A Net meg tele van alnevekkel, stb. - de termeszetesen a velemenyed en is tiszteletben tartom. De jobb, ha meg inkabb a borra koncentralunk, bamulatos, mennyire szerteszalad egy-egy hozzaszolas-fonal. Es ez lenyegeben uresjarat.
@shiraz: hat szerintem a névnélküliség pont azert alakult ki mert ha például valaki a te véleményed ellen menne ( anti K,udvar) akkor rögtön te, és a veled kapcsolatban állók lenyomnák mint a bélyeget és ha még a kilétét is tudnák akkor bizonmy billogos lenne
Az hogy te vállalod a neved szép, meg jó de kemény üzleti vonalat is érzek mögötte, nem kifejezettetn itt de az alkoholistán igen
Aki tudatlan vagy gyenge véleménye van az mindig a nagyhangúak után megy legyen az jó vagy rossz. Ez magyar mentalitás
@borkősav: A névnélküliség nem alakult ki. Az anonimitás az internet egyik mellékhatása. Tegyük hozzá káros és felesleges mellékhatása.

Tetszőleges témában, tetszőleges fórumon, akár elektronikus akár nem elektronikus környezetben mérvadó és hiteles véleménynek csak és kizárólag névvel, arccal, érdekeltségekkel vállaltan szokás elfogadni. Ez magától értetődő trivialitás. Ez nem blogtér, fórum, internet függő kérdés, hanem alapvető emberi és kulturális kérdés.

Aki fontos és meghatározó témában nem vállalja a nevét az mindenhol, mindig és minden körülmények között csak kibic marad aki a partvonalról bekiabál.

Egyetértek Andrással, hogy olyan komoly problémák kerülnek a bortermeléssel és kereskedelemmel kapcsolatban elő amik kicsit nagyobb horderejűek mint az, hogy a kismama fórumon azon évődni, hogy szabad-e cumiztatni avagy sem a gyereket :)

A szőlő és bortermelésben, kereskedelemben tízezrek érdekeltek, emberi egzisztenciák, családok ezreinek létbiztonsága a tét. Alapvető törvényi, szabályozási kérdések merülnek fel. Milliárdos vállalkozások érdekei játszanak szerepet. Ebben a témában komoly súlya csak annak van aki vállalja magát.

Ezt sokszor, sok helyen, sokan leírtuk.
@borkősav: az alkoholoista csak az üzletről szól:)
@kifli: meg a dicsőségről (és a szexről?). Mint minden. :)
@borkősav:
elfogadom a véleményed (mint mindenkiét), egyet nem tudok Veled érteni. őszintén kívánom, hogy egyszer sokkal pozitívabban és optimistábban lásd a világot.
borbarátsággal,
KA
@borkősav: a mai Királyudvarnak semmi köze Szepsyhez...
a szőlőhöz és a borhoz való hozzáálásuk nagyon sokaknak csípi a szemét, és ennek hangot is adnak, na nem nyílvánosan, hanem névtelenül, baráti körben, vagy éppen kóstolókon, de sosem egyenesen és gerincesen...
én sokáig bedőltem ennek, de örülök neki, hogy ezen túljutottam, és tiszta fejjel kóstolhatomm és értékelhetem ezeket a borokat!
@ringsider: nem értem a csípi a szemét???
@borkősav: akkor mondjuk úgy, rossz hírét keltik...
@BZoltan: "Aki fontos és meghatározó témában nem vállalja a nevét az mindenhol, mindig és minden körülmények között csak kibic marad aki a partvonalról bekiabál."

Ez így van! Ha valaki majd "mértékadó" akar lenni, akkor úgyis eljön majd az a pillanat, hogy nem internetes fórumokon hangoztatja véleményét.

Aki meg nem, az elkommentelget az internet eme kis szegletében, és vagy komolyan veszik az olvasótársai a véleményét, vagy nem.

Tegyük hozzá az érem másik oldalát is, amit sosem említesz, miszerint:

aki egy ilyen fórumon akar a hozzászólásoknak megfelelni, vagy innen (csak innen) alakítja világképét, az megnézheti magát, és ez jól is van így...

Ez a fórum legfeljebb egy jó öteltbörzének, véleményütköztető-kérdésfelvető helyszínnek alkalmas, nem helyettesítheti a komoly szakmai fórumokat, amik természetszerűen kevésbé szabadszájúak. Aki mást lát bele, az meg vessen magára - gondolom én.

Ha egy közösség elég pici, akkor bizony minden változatban és fórumon ugyanazok a vélemények, emberek fognak találkozni, akár arccal, akár anélkül. Ez elég evidens.

Ha esetleg azt érzed problémának, hogy olyan dolgokat feszegetnek, amelyeket személyesen nem lehet vagy nem mernek feszetgetni, akkor azt a következtetést vonnám le, hogy nem a netes társadalom szenved betegségben, hanem a másik közösség...
...és jó, hogy van egy fórum, amin lehet feszetegni ezeket a témákat.
süti beállítások módosítása