HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Rengeteg jó bor a borfesztiválon

2010.09.10. 12:00 AG 2.0

A budai várbeli fesztiválon mindig úgy érzem, az, amit annyira szeretünk, már nem is szubkultúra, hanem a mainstream része. Az ott kirajzolódó kép persze csalóka, hiszen elég jól tudjuk, miből mennyi fogy – az olcsó rosszból sokkal több, mint a drága jóból, valahol ez is érthető –, mégis: felmenni, inni, ott lenni menő, több tízezren megteszik, ha nem is a világ, legalább az ország közepén érezheti magát az ember ilyenkor. Mint például a Szigeten. Tisztában vannak ezzel a termelőik is, azok is kint pörögnek személyesen, akik más rendezvényekre inkább csak jól-rosszul felkészített alkalmazottakat küldenek: csütörtök délután-este minimum 25-30 úgynevezett sztárborászt láttam a standokon. Egy szó, mint száz, mindenki ott van, aki számít, tán azok is, akik kevésbé. Nekem kicsit már sok is ez az egész. Kora délután mentem, kilencig maradtam, sötétedéstől nagy volt a tömeg. Hétköznap, borongós időben. Eredetileg az volt a tervem: ahogy tavaly, csinálok megint toplistát, kalauznak, vagy minek, menet közben meggondoltam magam. Legfőképp azért, mert hagytam magam sodortatni az árral, ténferegtem jobbra-balra, céltudatosság nélkül, iszogattam, beszélgettem, élvezkedtem. Sok remek borásznál megfordultam, még többhöz nem jutottam el, olyanok is voltak, akiknek azt ígértem, édes körre visszamegyek, nem tartottam a szavamat. Hat órába nem fér bele minden. Főként olyan borokat említek, amelyekhez vagy nem volt szerencsém eddig, vagy nem írtam még róluk. Az év pincészete Pannonhalmi Apátságnál pinot blanc is van, a két rajnai rizling – válogatás is készült 2009-ből – szokás szerint több, mint finom. Németh Attilánál remekül tartja magát a 2005-ös chardonnay–hárslevelű házasítás, a Varga Pincészet 2009-es Aranymetszés olaszrizling felülmúlja a 2006-ost, a Gizella Pincénél a furmint battonage eddigi legjobb évjárata a 2008-as, Balassa István szinte minden aktuális bora terítékemre került már, a Tokaji Bormívelőknél leginkább a Kikelet 2009-es furmintja és hárslevelűje, valamint a Nobilis 2008-as Barakonyi hársa tetszett. Ha már Tokaj, legyen aszú is: a Patricius és a Disznókő egyaránt 2002-es 5 puttonyosa 8-9 pontos formában van, előbbinél a 2005-ös Katinka, utóbbinál a 99-es 6 puttonyos dettó varázsolt, az Andrássy Kúriánál a 2006-os 4 puttonyos is finom a kategóriájában. A Kovács Nimród Winery most hozza ki a 2006-os Rhapsody in Redet, szerettem, éppúgy, mint a nagyratörő Moonvalley Wines Tokaj ezen a standon kóstolható, extrém címkés 2007-eseit. Számomra most derült ki, hogy Berecz Stephanie itt a főborász. Heimannék 2008-ból bánatomra nem hoztak ki viognier-t, a 2009-es megnyugtatott. A Kárpát-medenceiek közül Bott Frigyest nem hagyhattam ki, a 2009-es zöldveltelini és olaszrizling legalább pannon klasszis. Ráspinál az olcsóbbak közül a Mágust bírtam, de akinek vastag a tárcája, ne hagyja ki az Electus zweigeltet. Günzer Zoltánnál kadarkát és merlot-t is vételeztem az Ördögárokból, Malatinszky Csabánál hozta a szokásosat a sor – a 2006-os Kúria sauvignon mintha a franc-nál is elegánsabb lenne –, Bock Józsefnél egy-egy korty Bock és Royal Cuvée-t ittam. Aztán hazamentem és lefeküdtem aludni.

18 komment

Címkék: varga pincészet disznókő borfesztivál heimann ráspi malatinszky pannonhalmi apátsági pince patricius nobilis bock kikelet rendezvények németh attila günzer zoltán andrássy balassa kovács nimród gizella pince moonvalley

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mi mára tervezzük a kimenetelt, de folyamatos eső esetén idén kihagyom. Sajnálom, a kedvenc rendezvényem.
érdekes, én inkább úgy tapasztaltam eddig (most is), hogy a borászok közül sokan nincsenek kint, alkalmazottak vannak helyettük (míg mondjuk múlt hétvégén a skanzenben egy kivételével mindenhol a borásszal beszélgettünk). az egész lehúzós mivolta is jobban zavart, mint máskor (kóstolómennyiséget kértem mindenhol, számos helyen simán fél decit számoltak. a belépő is húzós. stb.).

ettől, és minden hibájától függetlenül még mindig a vár a legnagyobb rendezvény, ahol a hazai borokat meg lehet szondázni kényelmesen, egy helyen.
Nekem Bott-tól a hárslevelű maradandóbb élményt okozott, talán mert a Bott olasz előtt Szentesi Rajnaiját kóstoltam.
Furmintok terén a Hétszőlő birtokbora csalódás volt, ellenben a Balassai Betsek dűlős és Szepsi birtok és Szent Tamás dülős furmintja nagyon szép lett.
Az Achs és Achs prémium Franc-ja szerintem még mindig a legjobb ár-érték arányú Franc. Luka Enikő idén sem okozott csalódást, gyakorlatilag a komplett Soproni mezőny elől elhúzott, Weininger borai idén sem okoztak izgalmat, még Jandl kékfrankosa és Merlot-ja is csak a "szép" kategóriába került.
Izgalmas borok még: Achs and Ashs Cuvée, Pannonhalni Infusio, Bolyki Merlot, Polgár Syrah Családi válogatás, Kreinbacher Syrah
Szépek: Kreinbacher pezsgő, Légli Géza Merlot válogatás, Bolyki Cabernet Franc,

Hiányzik: Királyudvar, Figula, Légli Ottó, Györgykovács, Szecskő vörösök, Gróf Buttler,
mi is ma szeretnénk kimenni, de egyelőre özönvíz van
Röviden jól bebsztál.

Azért olyan nincs hogy végigiszom a vöröstől a tokajin át a rizlingig és vissza és még ér valamit ténykedésem. Kb ott vagyok hogy egy kancsóba összeöntöm rosénak azt csókolom.

egyébként én erősen szkeptikus vagyok olcsó=rossz témában
AG 2.0: Jézusom... ezt még olvasni is sok...
@ejmiako: talán félreérthető voltam. természetesen nem gondolom, hogy ami olcsó, az mind szar. ha szétnézel kicsit a blogomon, ennek ki kell derülnie.
Eh, persze, a tördelés hülyeség, akkor könnyebb lenne olvasni. :)

No mindegy.

Persze persze, szép meg jó, hogy a várba viszik... De olyan rohadt nagy tömeg van hogy mozdulni alig lehet, leülni meg nulla az esély.

Pár éve a Borfalu a felvonulási téren, akarom mondani 56-osok terén volt, ott teljesen jól elfértünk.
Javaslom megkóstolni a Tokaj Classic cég 1999-es furmintját és aszútörkölyét.

(Az Oroszlános udvarban a középső sorban vannak középtájon.)

De tényleg sok jó bor van kint.
Ahogy beszélgetek borászokkal, egyre több olyan vélemény van, hogy a Várban a borfeszt egy amolyan szükséges rossz, egy költséges kötelező pofavizit, aki kimarad, lemarad. Nem tudom, mennyiben igaz, még nem voltam fent, terveimmel ellentétben idén sem leszek, költséges a móka.

A hozzá nem, vagy alig értő, de mélyen dekoltált alkalmazottak dolgáról minap beszélgettünk, van aki szerint javul a tendencia, van, aki szerint romlik. Azt gondolom, hogy a borászok nagyjából tisztában vannak vele, hogy mikor és hol "kell" nekik is személyesen megjelenni -bár én ebben Gál Anti véleményét osztom, aki talán néha erején felül is, de igyekszik mindenhol személyesen jelen lenni. Mondhatjuk, hogy sokszor az alkalmazott tudása bőségesen elég az igényekhez -egy deci vöröset kérek, viszont sokszor tapasztaltam én is, amikor valaki édes vöröset kért: nincs, viszlát volt a válasz, ezzel szemben hálás dolog volt látni, amikor egy pici maradék cukros, friss gyümölcsös rozét ajánlva valaki "megtért". Azt hiszem a személyes jelenlét -és a képzett alkalmazott, aki tud is beszélni a borról és nem csak hülyeséget- megtérülő befektetés hosszú távon, ezt fel is kellene ismerni. Számtalan negatív példát tudnánk szerintem mondani olyan ismert és jó borászatokról -határon innen és túl-, ahol még mindig nem ismerték ezt fel -sajnos. Lehet, hogy 20-ból csak 1 "komoly" érdeklődő van, de ha azzal az egyel nem tud mit kezdeni a töltőember, hosszú távú veszteséget jelent.

Szerintem.
ja, a 2006-os dúzsi görögszó harmadszorra kóstolva is arányos, kerek, komoly, szép. masszív 7 pont.
Albert,
Hárslevelű volt az a Bott Frigyes Sauvignon Blanc.
üdv
@shiraz: még az sem, hanem zöldveltelini :)

(a hárs is tetszett, de ezt a kettőt akartam kiemelni)
A társaságomban lévő hölgynek (édes és félédes fehérbort kóstolt) utolsónak mutattam meg a Bujdosó Aranyhíd Traminit - kiütéssel győzött nála:)

Én száraz fehéret kóstoltam csak, A Tokaji kézmüveseknél a Zenit Cuvé, Rókusfalvy Friss Cuvé, Hilltop szürkebarát és természetesen Bujdosó Altanus Cuvé, nos ezekre emlékszem.
@Sootaanaa: Két-három Figula bort láttam kint, talán a Balatoni Borgalériánál...?
Ami viszont biztos, hogy Szecskő vörösök a Kézműves Boroknál van.
Buttlertől mindössze egy tételt találtam a Zwacknál.
Vasárnapra kisüt, meglátjátok!
Kissé off, de...

ne hagyjátok ki "A csirke osztrigája" névre hallgató gasztro-helyet (Litauszki Zsolt, Kerekes Sándor, Takács Lajos), legszívesebben végigettem volna a listát, de megálltam 2 kajánál. Lehet fél adagot kérni, így többet lehet kóstolni. Az Oroszlános udvar bejárata előtt, a Törley sátra mögött.

@ejmiako: @AG 2.0: érdemes találkozni a Dimenzió pincészettel Kecskemétről, nagyon tiszta ízeket hoznak reduktívan, nem, is drágán, érdemes megszaglászni, főleg a CF-t meg a Zw-KF házasítást. Albertnek való hálás téma, asszem.

Ha valaki eddig kihagyta Szekszárdról a Márkvárt borokat és nem ivott még 10 éves acéltartályos bikavért, akkor most pótolhat, érdemes.

A többit meg úgyis elmondtátok :)
@dez01: Nálam is egykoron. És akkor Fruzsit, aki töltöget, még nem is vetetted fel :)
süti beállítások módosítása