HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Degenfeld Száraz Szamorodni 1999

2011.01.13. 10:00 AG 2.0

A Gróf Degenfeld Szőlőbirtok benne volt a levegőmben az utóbbi időben. Először is a múltkori solusozás végére egy 2004-es hatputtonyossal tettünk pontot. Másodszor is beszélgettünk a múlt héten a konkurencia egyik vezéralakjával a tarcali borászat 2009-es sárgamuskotályáról, arról, hogy mennyire bejön neki. Mire mondtam, nekem sincs kifogásom ellene, de úgy rémlik, a 2008-as többet tudott. Finomabbak, vibrálóbbak voltak a savai. Utána eszembe jutott, dekkol ebből nálam egy palack, megnézem, mire jutott azóta, hogy egy borversenyen olyasmit jegyeztem fel, ez az én borom. Még vasárnap este el is fogyasztottuk, de önálló bejegyzésben történő azonnali elemzésétől eltekintettem, hadd ne ismételjük egymást. Nálam egyébként a kilences inkább csak 5 pontot ér a nyolcas emlékének árnyékában. Hanem ha már eddig eljutottam, meg kellett tennem a következő lépést. Van a Degenfeldnek egy különös bora, amely hajlott kora ellenére mostanában került a közönség elé. Kereskedőknél nem bukkantam az 1999-es száraz szamorodni nyomára, aktuális borvacsorákon, rendezvényeken ellenben gyakran előfordul, ráadásul azt olvastam, küszöbön álló európai uniós rendezvényeken is kínálgatják majd. Hogy miért nem hozakodtak elő korábban ezzel a farbával, konkrétan nem tudom; felteszem, azt akarták megmutatni, mire képes egy biztosan megfelelő körülmények között érlelt száraz szamorodni. 1999 ideális évjárat volt Hegyalján a legtöbb tekintetben, a savak mennyisége és minősége megfelelőnek bizonyult ahhoz, hogy hosszú életű borokat készítsenek. A száraz szamorodni amúgy roppant nehéz műfaj. A 90-es évek elején-közepén még nem haragudtunk rá – bevallhatom, sokáig szívesen fogyasztottam a Kereskedőház 1988-asait és 1991-eseit –, de később nem sok örömünket leltük benne, inkább kerültük, mint kerestük. A kérdés szerintem úgy vetődik fel: létre lehet-e hozni valami olyan izgalmasat, ami pótolja a gyümölcsösség és a finomság szinte teljes kiesését. Világos aranyszín, sok-sok évet letagadhatna. Botritiszes, markáns, karakteres illat, kevés gombával, vannak mélységei. Erős, szikár korty, okosan egyensúlyoznak a komoly savak a magas alkohollal. Koncentrált, és bár zamatgazdaságról természetesen nem beszélhetünk, mégis jólesik. Tökéletesen száraz. Hibátlan. Számszerűen értékelni nem egyszerű feladat. Legyen mondjuk 6 pont. Ez is kettővel több, mint amit száraz szamorodninak az utóbbi hat-nyolc évben adtam. Ha azt mondjuk, az egyszer már elutasított, mégis reneszánszát élő édesnek van jövője, akkor lehetne a száraznak is. Ehhez épp megfelelő kiindulópont – vagy minta – ez a Degenfeld-bor.

9 komment

Címkék: hatpontos ötpontos tokaj sárgamuskotály szamorodni 1999 degenfeld 2009

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ebben a műfajban egyre több ilyen van későbbi évjáratokból. Amit legutóbb kóstoltam, és eléri ezt a színvonalat, az a Karádi-Berger Száraz Szamorodni 2003
nálam szamordoniban Homonna Ordináriuma 2002ből az etalon! most is érlelődik valami hasonló a pincéjében! :-)
@ringsider: és a barta pincében is ott _pötyög_ a möbius. arról az ordináriumról sajnos lemaradtam
Mi a véleménye a társágnak a száraz szamorodni és a száraz xeres összevetéséről?
Számomra az oxidatív érleléssel keletkező ízek kellemesebbek édességgel kombinálva így jobban értékelem az édesebb szamorodnit és az édesebb xeres-t.
@Daeril: A xerez mindig is egysíkú lesz a tokaji száraz szamorodni mellett, és nem egy természetes bor. Az oxidatív érlelés pedig a száraz borokban magasabbrendű értékeket is meg tud mutatni, hiszen az édesség sokmindent elfed.
@Daeril: Nekem kezd lassan igényem támadni rá, hogy tegyek összehasonlítást is, meg hogy újra feltérképezzem magamnak a tokaji száraz szamorodnit is...
Szerintem van létjogosultsága, és egészen szép példányokra akadok - lassan jól jönne egy terepszemle. Viszont sherryben nem vagyok járatos, az a kevés, amit láttam, tetszene egy összehasonlítgatásra.
@Szomjas Gödény: tégy hozzá a sorhoz esetleg egy vin jaune-t
@shiraz: Köszi a tippet, bővítgetem a listát...
@Szomjas Gödény:
javasolhatom a Domaine Tissot Savagnin 2005-öt? :)) 30 hónap élesztőhártya alatti hordó érlelés, no alkoholhozzáadás.
süti beállítások módosítása