HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Borászok borásza és Pannon Bormustra

2011.03.24. 10:15 AG 2.0

Néhány hete ismert már a 2011-es borászokborásza-választás jelöltlistája, ideje, hogy magam is felhívjam rá a figyelmet – a honlapon olvasható Pálffy István-idézet sem tántoríthat el ettől –, annál inkább, hogy a díjátadás április végi időpontja is közeleg. A szervezők egyébként szavazós játékot is indítottak a híres és népszerű közösségi oldalon, aki kattint és talál, kimondottan színvonalas borokat nyerhet az eddig díjazottaktól. Ők időrendben a következők voltak: Demeter Zoltán, Lőrincz György, Szepsy István, Légli Ottó. Én nem kattintok, mert hülyén venné ki magát, de azért kifejtek. Az év felfedezettjét egyértelműen a Somlói Apátsági Pincének adnám – a 2009-es évjárat után ez nem kérdés –, a Magyar Borért Különdíjat mondjuk Tiffán Edének, a borászok borásza pedig lehetne Bacsó András; a Tokaj Oremusnak szerintem régóta jár valami komoly elismerés. A másik téma: a Pannon Bormustra szervezését ettől az évtől átveszi a Sziget Kulturális Iroda. Nemcsak azt, a Budai Gourmet-t is, ennélfogva a két dolog kissé összefonódik, a nyertes borokat a fesztiválon fogják bemutatni június elején. A versenyt továbbra is Pannonhalmán rendezik, a főzsűriben idén már csak komoly szakemberek – köztük nagy nemzetközi nevek – lesznek, és nem amatőrök, a hitelesség egyre fokozódik és fokozódik. Kedves olvasóim innen indulva merülhetnek el a részletek színes világában.

44 komment

Címkék: hírek sziget budai gourmet borászok borásza pannon bormustra

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Számomra sajnálatos a Sziget bábáskodása a Pannon Bormustra felett, mert ebből arra lehet következtetni - " a nyertes borokat a fesztiválon fogják bemutatni június elején" - hogy 'a' fesztivál ezúttal már csak a Budai Gourmet, amit júniusra csúsztatnak, és a Bországgyűlés csendben megszűnik. A Vajdahunyad vára melletti Bországgyűlést ugyan lehet különböző pontokon kritikával illetni - mégis egy korrektül lebonyolított rendezvény volt, amelyre mindig szerettünk elmenni, és amely nem elhanyagolható módon nem volt belépős.
Albert, Tiffán Edénél nem indokoltál.
@shiraz:
hát ezt észre sem vettem :)

de ha már: a magyar borértot én afféle életműdíjnak képzelem el, nagyjából ezért jutott eszembe éppen ő. nagyon is ott volt húsz-huszonöt éve az újjászületésnél, ráadásul ma is azok közé tartozik, akikre a portugiesertől indulva is lehet számítani
Az indexen olvasható cikk alapján is úgy tűnik, a Szigetesek elég határozott új lendületet adnak az egész mustrának. Talán a média figyelme is nagyobb lesz az esemény körül. Remélem, jótékony lendület lesz ez, bár ahogy a zsűrit elnézem, olyan nagyon rosszul nem sülhet el, s ha a zsűritagoknak csak a fele említést tesz, ír itt-ott a komolyabb hazai borokról, már az is nagy lépés lehet.
@AG 2.0:
én észrevettem :)

A boraszokborasza.com-ról idézve:

Magyar Borért különdíj:
A díjat a kuratórium annak ítéli, aki megítélése szerint a legtöbbet tette a hazai szőlőfajtákért, az azokból készült borok minőségéért.

így már világos h ez nem afféle életműdíj, hanem nagyon konrét dologra vonatkozik.
Érdekes ez a "választás". Olyanok is vannak a jelöltek között, akik nem is borászok, hanem tulajdonosok.. Hogy is van ez?
@Tóth Ferenc: ez mondjuk tényleg egy vicces dolog, én is nézegettem nagyokat, hogy kicsit össze lett mosva a két fogalom. Van egy-két különösen kirívó példa is, különösen, hogy borászok borásza a cím neve.
@Tóth Ferenc: Ezt én is jeleztem, amikor megtudtam, hogy benne vagyok az 50-ben. Sajnos a laikus köztudatban nem teljesen választódik el a termelő borosgazda és a borász. Ráadásul nagyobb pincéknél borászból is több van, különböző felelősséggel és feladatokkal. Arról nem is beszélve, hogy sok helyen a borász nem azonos a szőlésszel, márpedig a minőség legnagyobb része ezen utóbbin múlik.

A közbeszédben ez túlságosan le van egyszerűsítve.

Amúgy a listán van olyan is, aki sem nem borász, sem nem szőlész, sem pedig nem tulajdonos.

De vigasztaljon, hogy az "Év Borásza" néven közismert cím is hivatalosan "Az Év Bortermelője".

Szóval a szakmabeliek a borász az a szakember, de a köztudatban a bortermelőt is borásznak hívják. Szerintem nem olyan dolog ez amin ne tudnánk túllépni.

Én ezzel együtt következetesen pontosítok minden alkalommal, hogy én nem borász vagyok, hanem bortermelő vagy borosgazda.
@Tóth Ferenc: írj a szervezőknek biztos megmagyarázzák :)
Ezek szerint szakmailag irreveláns volt a Bországgyűlés, csak mert senkinek nem hiányzik (a bennfentesek közül) - néhány fogyasztónak talán.
@diabolus: @AG 2.0: Én sem tudom, hogy mi lesz a fesztiválok sorsa, de be kell valljam, hogy szerintem a hardcore közönség nem nagyon fogja mellre szívni, ha a hazai tömeges fesztiválok közül valamelyik esetleg megszűnik. Mivel nem olyan őrült nagy a hazai bortermelők közössége, ezért meglehetősen nagy az átfedés a Várban, a Vinagorán, a Bországgyűlésen, a Budai Gourmet-n, a VinCÉ-n, meg a nemistudomhol kóstolható borok között. Pár nagy eseményt szerintem úgyis mindenki kihagy, ha egyénekre lebontva nézzük, akkor is marad elég pótlási lehetőség.

Mondjuk ha a belépőmentes változatok maradnának, az tényleg nem lenne rossz.
@AG 2.0: Hm, konkrétan nem, csak logikailag következtettem, de reméljük a tények megcáfolnak :)
Tudtommal a pünkösdi hétvégén (jún. 11)lesz a Bországgyűlés, de vessetek a mókusok elé, ha tévedek! Én azért úgy gondolom, hogy minden rendezvényért kár, ha megszűnik.
@fugu: Szerintem nem minden rendezvényért kár. Ahogy borból, úgy boros rendezvényből is van rossz. A rossz pedig tűnjön csak el.
Azt nem tudom, hogy a Bországgyűlés milyen volt, mert sosem mentem ki. Ha jó volt és megszűnik akkor kár érte.
@BZoltan: Megengedem, hogy mindenkinek mások a szempontjai. Én úgy gondolom, hogy EGY rosszul sikerült rendezvény is SZOLGÁLJA A BOR ÜGYÉT, csak kisebb eredménnyel. Amúgy meg arra is tudok példát, amikor egy rendezvény pocsék volt, de az azt követő alkalomra a szervezők kijavították a bakikat. A Bországgyűlés nem az ide kommentelők rendezvénye, ez tény, de, van élet a NET-en túl is. Ők vannak többen, Ők fogyasztanak többet. Közülük is a nyitottabbak mennek el egy Bországgyűlésre, mert azért az többe kerül, mint egy palack alsópolcosokból!
@BZoltan: @fugu:

nekem az egyik nagy-nagy kedvencem a bországgyűlés. nyilván nem az elmélyült kóstolás terepe az, de nagyon szeretem a bulihangulatát. úgy is mondhatnám: a bországgyűlés az ország legjobb kocsmája, és ezt a lehető legpozitívabban értem. sajnálnám, ha megszűnne, jövő héten utána is nézek, mi a helyzet

ezeket írtam eddig róla:

albertgazda.blog.hu/2010/06/13/rengeteg_kulonfele_bor_a_varosligetben
albertgazda.blog.hu/2009/06/13/sauskaval_dicserd_a_napot
@fugu: Nem értünk egyet, de ez nem is baj. Szerintem sokszor,sok helyen megbeszéltük már, hogy a magyar bor egyik legnagyobb rákfenéje az alsóbb régiók minősége. Ez igaz nemcsak a borokra, hanem a rendezvényekre. Ahogy az olcsó tömegboroknak is jónak kellene lenniük, úgy az olcsó tömegrendezvényeknek is el kellene érniük egy korrekt színvonalat.
@AG 2.0: csatlakozom, tavaly meg is állapítottam, hogy bországgyűlés abszolút igen, budai vár meg inkább nem.
@shiraz: én ezt a díjat Szentesi Józsefnek adnám. El is mondom milyen egyszerűen gondolkozom: kitől kérnek oltványt a legtöbben az általa újrafelfedezett fajtákból?

De kicsit elfogult vagyok.
A Bországgyűlést én is szerettem, nem a csúcsszínvonal miatt, de jó idő esetén nagyon komoly tömegeket hozott közelebb a borhoz.

(Tegnap tizenéves lányokat láttam este a közértben, buliba mentek, egy olaszrizlinget és egy zweigeltet vettek. Talán pont a Bországgyűlés jellegű tömegrendezvények miatt.)
@RAMBO: hát igen, ha ez a magyar borért díj definíciója, akkor természetesen szentesit illeti most a legnagyobb elismerés
@BZoltan: Szerintem a véleményünk nem nagyon különbözik, csak nem értesz meg egészen: én akként értékelem a Bországgyűlés, még az adott színvonalon is, hogy aki oda kifárad, az már olyan nagyon rossz bort nem kap. Aki oda kifárad, az érdeklődik. Aki oda kifárad, az hoz magával még egy embert. Ezek az emberek ott hazai bort fognak inni...
Még egy fontos gondolat a Bországggyűlésről:
csütörtökön délután maga a paradicsom! olyan kevesen vannak, mintha magánparty lenne! A vasárnap este sem rossz, (ha jó idő van)!
@Benikuty: @fugu: @AG 2.0: akkor csütörtökön találkozunk, már csak pár hónap! :)
A jó hangulatú Bországgyülés eddig a Pannon Bormustra kísérő rendezvénye volt, kiadványából először lehetett értesülni a verseny eredményeiről. A kiállító borászok többsége részt vett a mustrán, amelyenek most más lesz a szervezője. Érdekes új helyzet, meg az is, ki hogyan áll hozzá!
A Pannon Bormustra egyre fokozódó hitelességéről:
a 6:2-es arányú külföldi-magyar, kétségkivül tekitélyes zsűri ítéletének olvasata csak az lehet, hogy a külföldi piaci ízlésnek mennyiben felelnek meg boraink, amelyeknek éves terméséből egyébként csak úgy 20%-ot exportálunk. Hiteles(ebb) iránytűre az itthoni fogyasztóknak lenne nagy szüksége.
@BZoltan: de ha te "pusztán" bortermelő vagy, akkor ki nálatok a borász (szakember)?

Amúgy szerintem azért keveredik a köznyelvben a kettő, mert nagyon gyakran meg is egyezik, általánosítani meg könnyebb, mint minden egyes pincészetet megvizsgálni. Ez persze nem az ilyen versenyekre vonatkozik.
@Holland Lovas: Szerintem ritkábban egyezik meg a két szerep mint az sokan gondolnák. Nálunk Fazekas Tibornak hívják a borászt, ezt egyébként a weboldalunkról is megtudhatja bárki, de kóstolókon is mindig elmondom.

Hogy egy borászat életében melyik munka és milyen szerep "pusztán" azt nem tudom.
@BZoltan: "Tiborral, az egykori vincellércsalád sarjával vágtuk a fejszénket ebbe a nagy vállalkozásba", ebből még nem volt tiszta nekem, de most már az. A pusztán dolgot meg ne értsd félre, rosszul fogalmaztam.
@RAMBO: a hét kurátor döntésén múlik a különdíjak sorsa. sokféle területet képviselő emberek, elég sok szempontot mérlegelnek, így lesz hiteles a díj. ez jobb, mintha egy ember dönti el, mert abban az esetben, ahogy Te is írod, elfogultság felmerülhet.
@AG 2.0: lásd Rambonak írt válaszom.
@shiraz: látom, andrás, látom. nem adtam utasításba, hogy kinek adja a héttagú kuratórium a díjat, tudom, hogyan működik a dolog, hiszen tudod, magam is tagja voltam a testületnek egy rövid ideig. a kommentem arról szólt, miként bizonyára rambóé is, hogy jé, tényleg, mennyire definíció szerinti a munka, amit szentesi végez. biztos azonban, hogy aki bölcs és megfontolt döntésetek alapján részesül majd az elismerésben rövidesen, meg is fogja érdemelni azt. eddig is így volt, miért lenne másképpen ezután?
@AG 2.0: Albert, örülök, hogy egyetértünk, de ki beszélt itt utasításról? :)
@shiraz: na de komolyra fordítva a szót, nekem úgy tűnt, mintha rosszallanád, hogy felmerült itt egy név a társalgás közben (olyan szigorúan hangzott az a _lásd rambónak írt válaszom_ megjegyzés, hogy szinte megijedtem), ezért gondoltam, hogy szelíden-visszakozóan próbálok reagálni

hiszen hát sokat kell még dolgozni a félreértések elkerülésén
@AG 2.0: nem tudom Neked miért tűnik úgy mintha én bármit is rosszallanék, leírtam a díj odaítélésének folyamatát. :) szigorú sem voltam :) dehát ezek az érzések Benned keletkeztek, én nem érthetem őket.
a félreértéseket pedig jobb tisztázni :)
@shiraz:
"dehát ezek az érzések Benned keletkeztek"

örülök, hogy olvasol a lelkemben
@AG 2.0: akinek adunk a véleményére, arra igyekszünk figyelni
@shiraz: ez biztató a jövőre nézvést, sőt, még a jelen is virágba borulhat (pl. a mandollák).
@shiraz: én tényleg elfogult vagyok, mert kaptam tőle Tihanyi kék vesszőt. A kommentem meg arról szólt, ahogy Albert Gazda is írta, hogy a definíciót elolvasva nekem egyből Szentesi ugrott be, de egészen biztosan vannak olyan szempontok is, amikről nem tudok, és azok alapján mások meg másnak adhatják a díjat. Nekem nincs szavazati jogom, így az ötletem csak annyit számít, hogy leírtam ide. :))))
süti beállítások módosítása