HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

A Sauska Pincészet 2011 augusztusában

2011.08.31. 12:50 AG 2.0

Bejártuk a sauskásokkal a Siklós és Villány környéki dűlőket alaposan. Voltunk a Makárban, a Zuhányában, a Kopárban, az Ördögárokban, a Konkolyban, ránéztünk fentről a Várerdőre, a Fekete-hegyre. Gyönyörűek a szőlők a déli borvidéken. Láttam itt is elhanyagolt ernyőt, meg olyat is, amihez évek óta nem nyúlhattak – nyilván nem a minden szegletében lenyűgöző Ördögárokban –, mégis az a benyomásom: a szépen művelt ültetvények aránya sehol az országban nem átütő ennyire. Kóstoltunk ezt-azt: érett-édes a pinot noir, a portugieser, és a cabernet-knek sem kell sok idő, joggal kezdhették el a szüretet. Látszik közben az is, bármi történjék, a 2011-es évjárat sokkal különb lesz, mint az eggyel ezelőtti, sőt akár a legjobbak közé is felzárkózhat, megvan rá az esély. Ami mármost a Sauska Pincészetet illeti, egyértelmű, a 90-es évek eleje óta hódító nagyok – Gere Attila, Bock József, Tiffán Ede – után ez a vállalkozás dobta a legnagyobbat Villányban. Jó területek, modern borászat, dinamikus, nyitott csapat, megfelelő források. Nőnek-növekednek, gyarapszik a hektárok száma. Szőlőt már csak a roppant népszerű – évi százezer palack felett fogyó – rozéhoz vásárolnak, de előbb-utóbb ahhoz sem lesz szükség erre. Kedvelem a Sauska-borokat a kétezerhatos kezdetek óta, nemigen találkoztam termékükkel, ami a maga kategóriájában ne tetszett volna. Rendben vannak a dolgok az alapoktól a csúcsokig, beleértve a régmúltat is. Újvilág Magyarországon, írtam régebben. Ami viszont friss benyomásaim szerint semmi olyat nem jelent, hogy csak a világfajták, az alkoholok, az édes tanninok számítanának. A 2009-es kis szériás portugiesernél – később több lesz belőle – finomabbat aligha kóstoltam hosszú pályafutásom során, miközben a kékfrankos és a kadarka sincs kevésbé a helyén. A két rozé – a provence-ias kétezertízes plusz nekem készült – és a nemsokára piacra kerülő tokaji 111-es és 107-es, valamint az előbb említettek után a kilences nagyokon is végigmentünk: az ötös házasítást és a franc-t nemrég töltötték, van idejük megállapodni. A hetes ötös és a Konkoly-merlot kibontakozására ezzel szemben nem kell várni, összeálltak, kigömbölyödtek, arányosak, energikusak. A prímszámos játék a bornevekkel jó ötlet volt. Felteszem, nem én vagyok az egyetlen, aki rendre megkérdezi, mikor jön a hármas, pláne a kettes cuvée. Hát az még nem látszik. Öregedniük kell a szőlőknek, gyűlniük a tapasztalatoknak. Hiába tűnik ugyanis első ránézésre megingathatatlanul menőnek, magabiztosnak, sikeresnek a Sauska Pincészet, Latorczai László borász vagy Pohl Péter ügyvezető mondandójából csak az jön le: az útkeresésnél tartanak. Így kerek a történet.

8 komment

Címkék: villány sauska pincék és borászatok

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A 2007-es 7-es vörös véleményem szerint, egyenesen kiváló.
Sauska bort még nem sokat ittam, viszont - lárpúrlár - elmondom, nagyon faszányosak a kartonjaik (a szokásosnál jóval durábilisabb anyagból vannak). Így a metszőollóim drágábbik felét egy ideje Sauska dobozban hordom a kiállításokra.
Van Kadarka Sauskától? Nagyon benéztem valamit akkor, hol lehet beszerezni?
@Daeril: végy egy egész kartonnal, utána átveszem a kartont. Szeretnék még egy szép Sauska dobozt.
@Daeril: mindig kevés készül belőle. Én talán a 7-est kóstoltam, nem egy szokványos laza kis kadarka volt. BT forgalmazza, ha van még neki (de már biztos, nem 2007-es...). Honlapjukon nem látom, bár a Sauska.hu-n a 9-es fönn van.
@Daeril: @demisec: Szerintem csak a pincénél volt kóstolható a kadarka és a syrah is, ha jól emlékszem tavaly májusban ez volt a hivatalos változat, egy hónapja már viszont se kadarka, se syrah nem volt a kóstolólapon.
De azok még biztos, hogy nem a 09-esek voltak.
Tegnap a borfesztiválon kóstoltam két borukat, volt előzménye is:

Ahogy mentünk a tokaji udvartól, megláttam, hogy a Monarchia kihozta Tóth István 2003-as (figyelem, az évjáratok fontosak!) bikavér válogatását. Nosza, azonnal megkóstoltam, forgattam, vártam, és szépen lassan kijött, hogy ez egy remek Tóth István bika. Beszélgettünk, és szóba került a Sauska, hogy ők ugye a közismerten nagyszerű, vörösboroknak pláne ideális 2010-es évjáratból már kihoztak ezt-azt... Át is mentünk, és megkóstoltuk a 2010-es Cuvée 13-at, és 2008-as Cuvée 11-et. Gyönyörű mindkét bor, készen vannak, de tényleg.

És akkor vissza Tóth Istvánhoz: én a 2003-as alap bikavért (nem a válogatást) még valamikor 2008-ban kóstoltam. Sose feledem a csalódást! Egy rendezetlen, kócos bort ittam, jó ideig nem is vettem belőle. Aztán mégiscsak akadt belőle egy-két üveg, el is tettem őket, majd fél évig pihentek otthon. Majd egy családi rendezvényen megbontottuk, és azt a meglepetést! Gyönyörű, hosszú, igazi Tóth Istvános bika volt! Érett, formálódott, tette a dolgát az idő és a bor.

Én már egy ideje hitetlenkedve figyelem, és a tegnapi csak meggyőzött ebben: ilyen borokat, mint a Sauska, nem lehet készíteni! Illetve lehet, csak az nem "a természet adta, nyúljunk bele a legkevesebbet, tegye a szőlő és a Jó Isten a dolgát" típusú dolog, hanem valami egészen más...

Csak az a fura nekem, hogy erről okos borisszák se nagyon beszélnek. Hanem hozsannázunk itt a Sauskának, ahelyett, hogy tennénk ezt pl. a Tóth Istvánnal. Az árképzéssel meg hadd ne folytassam, elegendő legyen egy link: www.bortarsasag.hu/hu/wine/sauska-cabernet-sauvignon-2010-villany

Az utóbbi 10 év talán legpocsékabb évjáratából az egyik legkésőbb érő fajta bora, annyi, mint az említett konkurencia 7 éves válogatás bora… Vicc, gyerekek, erre nincs jobb szó: ez egy vicc.
@koccintós: mindennek megvan a maga helye

a bor nem vagy-vagy kérdése, legalábbis nálam

egyrészt tóth istvánt is hozsannázzuk:

albertgazda.blog.hu/2010/08/31/toth_istvan_bikaver_valogatas_2003

másrészt sauskáéknak ez az összes vörösboruk, amit kihoztak 2010-ből, tízszeri válogatással. nem lesz több, se hetes kövé, se semmi

egy szó, mint száz, nekem bejön az egyik és a másik termelő is

nem iskolákat iszom ugyanis, hanem bort
süti beállítások módosítása