HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Valaki le akarja nyúlni a borászok pénzét

2009.11.19. 08:00 AG 2.0

Mióta itten nyilvánosságra került, hogy a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft.-nek jelen állás szerint befellegzett, jó sokan azon morfondíroznak, hogy mi történhetett. Nem könnyű a dolgok végére járni, hiszen senki sem nyilatkozik az ügyben. Ezért azt találtam ki, alaposan összekeverem azt, ami tudok, azzal, amit erről az egészről gondolok, és írok egy jegyzetet ügyesen. Megtörtént, és mivel nagyobb közérdeklődésre tart számot a téma, nem itt publikáltam, hanem az Indexen, tessenek elolvasni. Fontos: bár a tulajdonosok közül nyilván nem mindegyik elégedett azzal, ahogyan a marketingcsapat dolgozott, a leállásban és az elpénztelenedésben tudomásom szerint ennek semmilyen szerepe nincs. Hanem ezzel szemben arról van szó, hogy a rendszerbe kódolt problémák kimutatták a foguk fehérit, elnézést a képzavarért. Az általam ismert borászok hiába küzdöttek az elején azért, hogy a forgalomba hozatali járulékot ne kelljen átfolyatni semmilyen költségvetési intézményen, céljukat nem érhették el. Ennek van meg most a böjtje. Minden más – miszerint jó programokat szervezett-e a kft., okosan gazdálkodott-e a rábízott forrásokkal és így tovább – csak ezután következik. Ami a jövőt illeti: van ok tartani attól, hogy a befizetések felett olyanok diszponálhatnak majd, akik talán kevésbé mozognak otthonosan a marketing különleges-színes világában, mint akikre eddig bízva voltak ezek a pénzek.

7 komment

Címkék: bormarketing gondolatmenetek

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asszem ez a közéleti újságírás, ismét előbukkan a "valaki le akarja nyúlni, csak nem ám a költségvetési szervek felől"-téma,

amire, hiába, no, jobb ha hangosan hívják fel csendes kis közéletünk figyelmét.

Lassan megtanuljuk, hogy jobb az önszerveződésekből kihagyni az államot (pláne ezt, ami nekünk van). Ha lehet.
Az amúgy is inkább etatizmus, mint önszerveződés, ugye.
@Szomjas Gödény: ha jól értettem, itt az állam által beszedett pénz egy részének a visszaszerzéséről, az állam által is elfogadott célre történő fordításáról van szó; tehát nehéz kihagyni az államot...
Az állam lemondott a bor jövedéki adójáról (8 Ft/liter) de rögtön visszakérte a 40 %-át ellenőrzésre, amivel nem hajlandó elszámolni. Az állam képviseletében eljáró FVM azt hitte, hogy adologból nem lesz semmi, mert a borászok nem fognak megeggyezni a marketing programban. Mégis megegyeztek. Erre létrehozták a Magyar Bormarketing Kht-t konszenzusos alapon teljes szakmai lefedettséggel.
A marketing programot működtető szervezetek közül az FVM Agrármarketing Centrum (AMC) feladatot kapott, úgy, hogy részben elvonták korábbi hatásköreit, és nem adtak hozzá forrást. Ő az egész dolgot utálja és szabotálja.
A Magyar Bormarketing Bizottság tagjai ingyen dolgoznak, és az ő döntésük alapján történnek a pályázati kiírások, és a döntések, melyet az AMC leszerződi és elszámolja.
A Magyar bormarketing Kht most már Kft az amelyik a pályázai kiírásokat előkészíti, részt vesz a külpiaci és a központi nemzeti programok végrehajtásában, míg a regionális programok eddig is helyileg voltak irányítva.
Nagyon nehéz lenyúlni egy olyan pénzt ami nincs. A Bormarketing kft 2008 évi teljesítménye alapján kapott működésére pénzt az FVM AMC-től, de 2009-es működésére közbeszerzésen kellene pályáznia.
A helyzet most olyan, hogy erre a pályázatra a Bormarketing Kft tartozásai miatt nem alkalmas pályázni, tehát egy nyílt pályázaton elnyerheti "bárki".
No ennyit a lenyúlásról.
@hegyaljai: Az utolsó bekezdéshez: nincs pályázat a mai napig, tehát nem merül fel a Kft. alkalmassága.

Egyébként ha borász lennék, azt is megkérdezném, hogy pontosan hány forint jött össze az FVM-nél, és abból mennyi ment el más célokra.
@kzgy: többek közt a MGSzH fenntartására és egyéb élelmiszeripari termékek ellenőrzésére. Amire a törvény szerint nem lehetne a jelenleg 8, hamarosan 5 ill. 10 forintokból összegyűlt pénzt fordítani.
Az MGSzH-nak a begyűlt pénz 40 %-át kéne az OBI-n keresztül borellenőrzésre fordítani, a pénz 60 %-a az AMC-n keresztül bormarketingre kéne hogy fordítódjon.
350.000.000 liter x 8 Ft az azért nem kis pénz. De annak a 40 és 60 %-a sem!
@Oenophile: Úgy értettem, hogy a borellenőrzésen és marketingen kívüli célokra (mondjuk csirke-szalmonellátlantításra).
És továbbra is kérdés, hogy az elméleti 350m liter x 8 Ft-ból mennyi a ténylegesen befolyt. Vagy Magyarországon mindenki minden adót befizet?
@muskotály küvé:

Az index.hu-ról, amire a poszt is hivatkozik:

"Az általam ismert borászok az elejétől azt szerették volna, ha az ő pénzüket ők oszthatják újra, és nem kell keresztülfolyatni a forrásokat központi költségvetési intézményen. Az agrártárca ebbe nem volt hajlandó belemenni. Részben az Európai Unióra hivatkozva azt állították, közhasznú társaság nem diszponálhat járulékként beszedett pénzek felett."