HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Aszústratégiák 1. – Disznókő

2010.01.27. 08:00 AG 2.0

Néhány héttel ezelőtt komoly vita bontakozott ki az Alkeszen, a Van-e jövője a tokaji aszúnak? c. bejegyzés alatt. Ebben a szerző a nemzetközi tekintély Matt Kramer cikkét szemlézte-értelmezte avatottan. Többen Tokaj elleni támadásnak vélték a Kramer-szöveg vonatkozó szálát, és úgy is reagáltak, holott alapjában véve inkább aggódás fogalmazódott meg benne. De akármit gondolunk vagy nem gondolunk Kramerről és a timingről, tény, hogy a kérdés nem álkérdés. Butaság vitatni, hogy az édes boroknak hosszabb ideje nincs szezonjuk, és pontosan tudjuk azt is, legfontosabb borvidékünk szereplői szakadatlanul törik a fejüket, miképpen lehet elfoglalni a világban azokat a pozíciókat, amelyek az adottságok, a minőség és a teljesítmény alapján megilletnének bennünket. Nem véletlenül kerültek előtérbe az utóbbi időben a szamorodnik, a száraz fehérek, az egyéb bortípusok, és a dűlőkben rejlő lehetőségekről is van ok beszélni. Ezzel együtt az aszú aszú marad, bármi történjék, olyan kincs, amelyet nemhogy elfelejteni, háttérbe szorítani sem szabad. Úgy döntöttem, sorozatot indítok, sorra szembesítem a dilemmákkal Hegyalja vezető pincéit és borászait. Első nekifutásra Mészáros Lászlónál, a Disznókő Szőlőbirtok vezérigazgatójánál érdeklődtem a stratégiák iránt. Azért is itt kezdtem, mert annak idején ez a borászat robbantotta ki 1992-esével az aszúforradalmat. "Nem akarunk váltani, továbbra is minden évjáratban az 5 puttonyos aszút tekintjük a legfontosabb termékünknek – fejtette ki Mészáros. – Nincs könnyű dolgunk, a piac nehéz, rengeteget kell dolgoznunk, szinte minden palackot külön kell értékesítenünk. Ezzel együtt amikor csak lehetséges, komoly mennyiséget akarunk belőle készíteni, pontosan annyit, amennyit az évjárat megenged. A 2006-os 5 puttonyosból 40 ezer üveggel töltöttünk, a 2005-ösből 30 ezerrel, a 2007-esből összejöhet 80 ezer. A legtöbb aszúnk 2000-ből volt, akkor elértük a 100 ezres számot. 104 hektárnyi szőlőterületünkből 88 hektár termett 2009-ben, 1996 óta csak saját szőlőt és aszúszemet dolgozunk fel. Amit megtermelünk, eladjuk, igaz, 2009-ben érzékelhető volt egy kis megtorpanás, meg kellett állapítanunk, szükségünk van új piacokra. 40 országba szállítunk, egyik-másikba kevesebbet, a három legfontosabb célpont Franciaország, az Egyesült Államok és Anglia. A hazai piac is számít, bár jelentősége csökkent, boraink háromnegyede exportra megy. Az aszú tette ismertté és fontossá tette Tokajt, a divatok és a szokások változhatnak, de az értékek maradnak. A tulajdonosok számára – és ezt sok francia tartja így – az aszú a világ egyik legkülönlegesebb nagybora. Számukra nem egyszerűen édesborról van szó, hanem nagy borról, amely mellesleg édes. Az aszú bírja az időt, tesszük a dolgunkat, megyünk tovább."

13 komment

Címkék: tokaj disznókő aszú mészáros lászló

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyon nehéz kérdés...
a 6 puttonyossal nagyon komolyan elkezdtek megint foglalkoznia Disznókőnél, nehéz akkor kommunikálni, hogy ahhoz képest mi az 5 puttonyos...ha azt mondjuk aszú szerintem 1 bornak kéne megjelennie mindenki szemei előtt, az évjárat kvinteszenciájának...
Az ominózus cikket Kramer úgy fejezi be, hogy az idő azoknak dolgozik, akik boraikkal álmot varázsolnak a fogyasztóknak. A tokaji aszú ilyetén képessége vitathatatlan. Az utóbbi időben a világszámos országában egyre több borászat dob piacra Late Harvest borokat. A külföldi átlagfogyasztó többnyire nem tudja, mi a különbség egy tokaji aszú és egy késői szüretelésű édes bor között, illetve csak azt nézi, hogy az utóbbi sokkal olcsóbb. Most lenne igazán nagy szükség a nemzetközi reklámra, a jó marketingkommunikációra!
1995 óta kedvencem a Disznókő. Előfordul hogy külföldi útjaimon járva is megveszem boraikat és megiszom egy fél üveggel a hotelben. Főleg mostanában hogy egyre kevesebbet látni belőlük itthon.
Náluk ettem a legjobb aszúszemes palacsintát is.
Mindíg szerettem őket és ezután is fogom.
@borelite: Aszú eladás és aszú kommunikáció kapcsán egyetértek, jóllehet nem a reklámban/markom-ban látom a megoldást, mert az aszú kérdés nem csupán értékesítési kérdés jelenleg.

Amíg nem tudunk ugyanis érvelni amellett idehaza, h mikor és miért aszút igyunk, mindezt gyatra idegennyelvismeretünkkel még nehezebben tudjuk közvetíteni a külföld felé (akkor is, ha ott műveltebb az úri közönség).

Szóval az első alapos lépés annak kiókumlálása lenne, h gasztronómiailag, szokásailag, ha kell legendák, vagy identitás tekintetében mi mikor, mihez, kivel, hogyan stb. igyunk aszút.

Ha ez megvan, a világot meggyőzni erről nagy leegyszerűsítéssel már csak nyelvi adaptáció kérdése.

(És mindettől teljesen független, h személyesen ki szereti, ki nem, éppen melyik évjáratot, vagy pince aszúját.)
@Kóstolómester: Ne ijesztgess, azt a bort eleve fél palackban árulják! :)
Ismét egy üdvözlendő kezdeményezés AG részéről, azt gondolom, hogy nem egyszerű összekanyarítani az embernek egy aszú-körképet, pláne nem termelői véleményekkel & stratégiákkal,

itt meg házhoz jön, köszönjük!
@Szomjas Gödény: Csatlakozom, köszönjük. Érdekesnek ígérkezik, bár sajnos ettől nem lesz pénzem aszút venni.
Talán a 3p kivételével nem igazán elérhető árúak számomra, örök sajnálatomra. Ezért aztán az olcsóbb késői szüretelésű édes borokra alapozott startégia engem telibe talál, sajnos.
Ez egyszerre :-( és :-)
Na ez igen, szeretem ezt hallani! Sok sikert, meg minden, jobbá tette a napomat ez a cikk!
Mar belekotyogtam az Alkeszen is, jo, ha korbejarod a fobb termeloket aszu ugyeben. ML azert is fejen talalja a szoget, mert valoban - az aszu egy nagy bor, es edes is.
@hullafotos: azert mar vannak szep szammal, akik nem mekegnek kulfoldon, hanem erthetoen terjeszitk az iget, halistennek - a nemtudnikulfoldiul inkabb az "amator, de lelkes" tokaji aszu-nepszerusitoket jellemzi. De ok meg elonyet elvezik a barati tarsasagnak, a helyzetnek, amikor nem feltetlenul a tokeletes nyelvi keszseget varjak el a vendegtol, tehat senki ne adja fel!
@Marvin: oszinte sajnalatom, de ha szukseges, mondd meg a csaladnak, hogy szuletesnap-nevnap-hazassagievfrodulo-husvet-karacsony-mikulas mind egybevonodik, es vegyenek neked egy palack Oremus 5 p. aszut, v. Disznoko 5.p.-t hidd el, megeri!
5 v. 6 putt. - termeloje valogatja. Szepsy pl. sosem keszitett 5 puttonyos aszut, de nekem amugy az a kedvencem (na ja, persze, Szepsy is, de az 5 putt. altalaban)
@napoletano: Én is úgy érzem, hogy előbb-utóbb ez lesz belőle... Legalább egyszer meg kell kóstolni, aztán ha annyira jónak találom (amire a 3 puttonyos kóstolásaim alapján igencsak van esély), akkor lehet még kuporgatni rá a pénzt, és időnként venni egyet-egyet.
@marvin__42: Abszolút, ahogy BZoltán is találóan elhelyezte, több szempontból az osztriga, homár, stb... ínyencségek közé is utalhatnánk - azaz jelentős ünnepekre/alkalmakra egyedi ínyencség lehet. Például.