HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Ladera Cabernet Sauvignon 2006

2010.05.03. 08:00 AG 2.0

Legalább két tévhit forog közszájon a tengerentúli borokkal kapcsolatban. Az egyik, hogy a néhány dolláros vörösek simán verik a magyar csúcsborokat, a másik, hogy odaát mindenki egyenlőréket hamisít, és így szerzett jogtalan előnyét kihasználva nyiszatolja az európai borászat torkát a képzeletbeli késsel. Természetesen egyik tétel sem igaz. Úgy alakult, hogy állításom mellé egy ilyen és egy olyan bort is fel tudok sorakoztatni, egyazon estén fogyasztottuk mindkettőt. Való igaz, a középkategóriás kaliforniai cabernet-k – esetleg merlot-k vagy zinfandelek – chilei vagy ausztrál társaikkal egyetemben azonnal nekiugranak a fogyasztónak, gazdagon-szélesen hömpölyögve kínálják az élvezetet, és egy vakkóstolón, ahol csak egy-két perc jut egy-egy versenyzőre, simán átverhetnek bárkit. Ám alaposabb ismerkedés esetén nincs esélyük. A Louis M. Martini Sonoma County Cabernet Sauvignon 2007-je tipikusan az a termék, amiről beszélek. Színre szinte átláthatatlan, az első töltés után kimondottan gazdag és vonzó. Gyümölcsös, eukaliptuszos és fűszeres, telt és harmonikus, tanninja érett, savhiányra sem panaszkodhat. Az idő azonban megmutatja hiányosságait, harmadjára teljesen egyértelművé válik, hogy komplexitásban és fineszben lenne mit tanulnia. Ráadásul lecsengésében átveszi a hatalmat az édesérzet. A vékony 6 pontot eléri így is, 15 dollárért ez nem rossz teljesítmény. A kb. 40 dolláros Ladera Napa Valley Cabernet Sauvignon 2006 egészen más világ. A közel másfél évszázados pince jelenkori presztízse is lényegesen nagyobb, és a klassz címke mellett az is figyelemre méltó, hogy igyekeznek mindent elmondani az érdeklődőknek a boraikról. A szín dettó igen-igen mély, az illat szofisztikáltabb, színesebb, európaibb. Nem csap oda, komótosan, okosan bomlik ki. A bor struktúrája is rendben van, az érett tannint finom savak ellenpontozzák, az ízeknek-zamatoknak rétegeik vannak. Hosszú és elegáns ez a cabernet, amely nem nélkülözi ugyan az amerikai melegséget, de sokkal többet tud kifinomultságban, vannak kanyarjai, játszik. Mindazonáltal 14,1-es alkoholjával és ehhez mérten bár nagy, mégsem hatalmas testével talán kicsinek látszana egynémely hazai blockbuster mellett. Erős 7 pont.

6 komment

Címkék: 2006 usa hatpontos kalifornia hétpontos cabernet sauvignon 2007 sonoma napa ladera louis m. martini

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért szerintem az alapvetően igaz, hogy az újvilági borok helyi regulája erősen eltér az európai bortermelő országok szabályozásaitól. Emiatt pedig elsősorban a dél-afrikai, chilei, ausztrál (és manapság már csak csökkenő mértékben az egyesült államokbeli) borok termelése lényegesen gazdaságosabb és így versenyképesebb a globális piacon.

Általánosítani persze nem szabad, hiszen bőséggel vannak legalább annyira kézműves borászatok és termőhelyhű pincészetek a nagy vizeken túl mint az öreg kontinensen. Ugyanakkor tény, hogy az európai áruházláncok alsó polcait nem ezek a (amúgy nem éppen olcsó) borok, hanem a tankerhajókon szállított literenként fél euróból megvehető sejthetőleg pancsolt lőre foglalja el.
@BZoltan:

szerintem egyetértünk, én is arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy általánosítani nem szabad. az a benyomásom, hogy olykor hajlamosak vagyunk rá, és az alsó polcokból kiindulva gyakran az egészről mondunk sommás ítéletet. holott amikor a magyar bor sokszínűségéről beszélünk, akkor sem az alsó polcokból indulunk ki, hiszen arra mi sem lehetünk büszkék. kétségtelen, abban a szegmensben az újvilág nagy előnyben van, és könnyen kinyírhatja a régit, ugyanakkor mi általában nem arról beszélünk, írunk
@AG 2.0: ha nem is sokat, de egy keveset volt szerencsém kaliforniában kóstolni. a nagyon leegyszerűsített tanulság az volt számomra, hogy nagyon jó boraik vannak, egyáltalán nem olcsón.

a los angeles-i (elég nagy) borkereskedésben rendesen vakarták a fejüket, amikor 40 dollár alatti jó borokat kértem, sokat köröztünk a polcok között. aztán felcsillant a srác szeme, és adott egy 25 dolláros cabernet sauvignont, mondván, hogy ez bombajó ár/érték arányú (tényleg klassz volt). majd könyörgött, hogy hadd adjon akkor most egy 60 dolláros palackot, hiszen itt spóroltunk kb. egy huszast.
@Parci: Milyen okos kerekedő volt!
Jómagam 1 év spanyol lét után hasonló következtetésekre jutottam: az alsó polc nagy része rettenet/hasonlóan, mint itthon/, de vannak közte kiemelkedően jó és értékes borok!
Hasonlóan a közép és magas árfekvésben/szintén, mint itthon/ ittam 60 euróért ihatatlan/nem palackhibás/ borokat és 20-30-ért frenetikusan nagy borokat!
Általánosításnak helye nincs, csak képzeljük el a fogyasztót, aki pl: egy hamburgi hiperben 8 euróért egrvines bikavért vesz az élmény fenomenális, de ugyanennyi pénzért rosemount is kap, ami ár értékben /5 Eu/ nagyon jó kis bor!
@czudarka: igen, én is mindig arra gondolok, amikor mondjuk egy francia hiper polcainál állok (évente max. 1x, síelés előtt :D), hogy amiket most látok, az olyasmi, mint nálunk az egervin, tokaj kerház stb. "csodái".

aztán persze volt, hogy fantasztikus medoc-ot találtam 3,5 euróért (kb. 20 eurós íz), de nem ez a jellemző. :D

(10-15 euróért már egész jók vannak, de még ott is van szórás. hiperből drágábbat meg nem veszek, még itthon sem, ott pláne nem.)
Ausztriában tavaly vettem /akcióban az Mpreis-ban/
egy Lencz Moser austriano nevű bort. fehér házasítás, csavarzáras 10.5-ös szesz 5g körüli cukor k..va balanszos semmi nagy, de minden ok! 1.75 eu. a 2 palack.
Amikor megláttam azt gondoltam na most megnézem, hogy miért adok ki 500 ft-ot 2 palack valamiért és nagyon jó volt, ott és akkor és annyiért!
valami hasonló élmény a Font kövidinka!
Néha kell ez is!