HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Rengeteg furmint a Vajdahunyadvárban

2011.02.11. 15:15 AG 2.0

Új helyszínre költözött az utóbbi évek legjobb kezdeményezései közt számon tartandó furmintfebruár, és ez jót tett neki. A Mezőgazdasági Múzeum épületében sokkal több volt a tér és főként a levegő, mint tavaly a Festetics-palotában, máskor is érdemes lenne ilyesmire használni az intézményt. Nem tudom, mennyivel nőtt a bemutatkozók száma 2010-hez képest, de az biztos, hogy a gyarapodás jelentősnek tűnt. A szervezőknek ráadásul szlovén pincéket is sikerült elhozniuk, ami külön öröm; fontos a kontextus, továbbá nagy híve vagyok a regionalitásnak is. Ha már itt tartunk, minden sipont korrektnek véltem, egyik sem lógott ki rossz irányba, igaz, jó irányba sem. Az osztrákok ugyanakkor mindketten – Heidi Schröck és a Weinbau Wenzel képviseltette magát – toplitás termékeket prezentáltak. Az volt a tervem, hogy mindent megkóstolok, köptem szorgalmasan, de hiába kezdtem fél öt körül, egyszerűen nem bírtam eljutni az összes asztalhoz. Ami fix: nincs még egy fajta hazánkban, amely ilyen színvonalas átlagot hozna és ennyi kiemelkedő bort teremne. Másfelől a rendezvény átütő sikere példát mutat ahhoz is, hogy más fajtákra vagy akár borvidékekre is érdemes lehet hasonló intenzitású kampányt építeni. Szokásom szerint most sem jegyzeteltem, ezért a kedvenceimet sorolom, ábécérendben, többnyire mélyenszántó megjegyzések nélkül. Barta Öreg Király 2009, Bott Pince Határi 2009, Breitenbach Ordinárium 2008, Demeter Zoltán Veres 2009 (nemrég Szepsy Istvánnal beszélgettünk arról, lenne-e értelme nagy furmintot készíteni tartályban, amúgy osztrákosan; Demeter Zoltán a 2009-es évjáratban megcsinálta, mintha csak az én kedvemért tette volna, ez lett számomra a nap bora csütörtökön), Demetervin 2009, Dereszla Lapis félszáraz 2009 (a cukor már-már túl barátságossá teszi, de nem tudok haragudni emiatt), Dobogó Betsek 2009 (dobogós), Füleky 2009 (kicsit kusza illat, gyönyörű textúra), Gizella Szil-völgy 2009, Heidi Schröck 2007, Majoros Agyag 2009 (dobogós), Orosz Gábor Betsek 2009, Patricius 2009, Royal Tokaji Mézes Mály 2009 (nagy dobogó ez, nemcsak hárman férnek el rajta), Tokaj Kereskedőház Friss 2009 (besztbájabb best buy nincs), Tokaj Nobilis Barakonyi 2009 (második hely, ezüst), Tokaj Oremus Mandolás 2009, Tokaj Zöld Birtok 2009 (debütálásnak nagyon nem rossz), Wenzel Vogelsang 2009.

25 komment

Címkék: tokaj kereskedőház dobogó patricius nobilis royal tokaji demeter zoltán demetervin orosz gábor bott pince dereszla majoros fleky breitenbach gizella pince furmintfebruár barta pince zöld birtok wenzel schröck

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Breitenbach Ordinárium valóban jó. És jobb, mint a Nagy Palánt. Árban ua.
Csatlakozom az előttem szólóhoz, az első mondatig.
Még annyi, hogy a Tokaj Kerház újabb szériáit szívesen megkóstolnám, de sehol nem jönnek szembe...
Úgy nézem, csak négyet mulasztottam el a felsoroltak közül. Nem is rossz arány.
Nálam a Balassa lett dobogós.
Remek rendezvény volt, remek helyszínnel.
Mindössze annyi bajom volt, hogy szívesen vettem volna néhány szendvicset, erre nem volt lehetőség sajnos.
"Tokaj Kereskedőház Friss 2009 (besztbájabb best buy nincs)" - na ebben tökéletesen egyetértek, szintén ez a kategória még a Sárga Borház 2008-as furmintja, eszméletlenül csúszik, nekem pont ez a kategória hiányzott leginkább Tokajból...
a Veres Furmintok, úgy en bloc nekem is a kedvenceim, de a 2008-as (még fás, de) szinte reduktív savérzetű volt nálam a csúcsok csúcsa (Lapisnál is jobban bejött). Egyébként szerintem a 9-esek közül a sima birtokfurmint közel olyan színvonalú, mint ez a kiváló tartályos Veres! Nagyszerű furmintok.
Köszi a beszámolót.
Igazán jó rendezvény volt! A kedvencek között mind ott van, amelyik nekem is tetszett. Amit hiányoltam: egy teljes lista a bemutatott borokról, azok kisker. ára és beszerezhetőségi helye!
@Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol): Nem, a Vogelsang valóban 2009-es volt, biztosan tudom, hogy Michi azt hozta, bár a cimkét olvasva valóban nem volt egyértelmű, hogy az 9-es vagy 8-as.
@borelite: Aki előre utalta jegy árát, annak megküldték mail-ben a részletes adatlapot.
Sajna én is találtam olyan remeket, melyet nem tudok beszerezni.
A rendezvény a látogató-borkóstoló szempontjából kitűnő volt. Nekem Lenkey és a Zöld birtok nagyon tetszettek, bár a stílus teljesen más, míg az előzőnél a talaj, az utóbbinál a bogyóhéjból származó aromák uralkodtak.
Nem tudom viszont, hogy a kiállítók hogyan közelíthetik meg szabályosan az épületet gépkocsival. Szerintem sehogyan! Rémhíreket hallottam a költségeikről is, de ez máshol is így van.
@hegyaljai: Nem tudom milyen rémhíreket hallottál. Konkrétan 10 palack bort kellett leadni a szervezőknek és fajtánként pedig 15-20 palackot elkóstoltatni. Ezen felül az utazás költségei terhelték a termelőket. Vagyis a borok árától függően úgy 40-60 ezerbe került a termelőknek.

Hogy máshol is így van? Miért máshol jó, hogy magától értetődőnek veszik, hogy a termelő ingyen adja a borát és ingyen dolgozik, miközben a szervezők szépen keresnek a bulin?
@BZoltan: Most akkor ez a 10 palack bor mire megy? Ugye nem ezt kell elkóstoltatni a mondatod alapján, ha jól értem, én meg más rendezvényről/ megjelenésről/ bírálatról így hirtelen nem tudok.
@Szomjas Gödény: Nem tudom, ezt leginkább a szervezőktől érdemes megkérdezni.

Szerintem konkrétan megisszák :) illetve szervezett kóstolókon, tanfolyamokon itatják fel. Nyilván nem rossz biznisz hogy nem kell pénzt költeni 50 nagy presztízsű termelő 500 palack borára. Ez saccra vagy másfél milliós értékű készlet.
@BZoltan: Megnézném, hogy ha te tető alá hoznál egy ilyen volumenű juhfark kóstolót, akkor milyen ellenszolgáltatást kérnél. Hadd kelljek a szevezők védelmére, mert látom sokakat bánt ez a tíz palack. 400 belépőből, legalább 200 volt minden asztalnál ez látszott a fogyásból. Hol tudsz megkóstoltatni 200 olyan embert akik szakmabeliek és/vagy hardcore véleményformáló kóstolók, akiknek a véleményük ezrek fogyasztására van hatással? Raadásul az általad számolt 50 rugóért. Nem sok ilyen van...az egésszel csak annyi gondom van, hogy a sajtó megint le van maradva, kivéve Albertet, de ezt már megszokhattuk:)
@Fűrészpor: Az a 400 látogató összedobott 2.7 millió forintot. Ezen felül a termelőktől én nem kérnék semmit, mert ezt méltánytalannak tartanám. Szerintem elég lehetne az, hogy felutaznak Budapestre és a kóstoltatott bor ingyen adják.

Valamiért sokaknak az a kényszerképzete, hogy a termelőknek olyan hihetetlen nagy biznisz ingyen adni a bort. Biztosíthatlak, hogy nem az. Megszámolhatatlan lehetősége van minden termelőnek arra, hogy az értő és véleményformáló közönségnek ingyen megmutassa a borát. Elvárni azt, hogy ezért még külön fizessen is én némileg abszurdnak tartom.
Szívesen elfogadok 1-1 palack bort 50 nagy presztízsű termelőtől (esetleg többtől is).
Cserébe nem szervezek semmit, így nyugodtan pihenhetnek egy kicsit. Mindenkinek megéri...
@BZoltan: @Fűrészpor: Köszi a véleményt. Igazából ott látom köztetek az eltérést, hogy Fűrészpor juttatásnak tekinti a szervezők részére, és méltányosnak érzi a dolgot,

ez esetben közgazdaságilag tekinthetjük a szóban forgó palackokat a rendezvény (vagyis a belépőjegy, ezáltal a látogatók) termelői szponzorálásának. Ekkor az általatok említett, részben hirtelen megbecsült számokkal 2,7 millió + 1,5 millió = 4,2 millió a teljes becsült bevétel, ha ez fair és szükséges, akkor a palackok nélkül feltehetőleg a jegyárból kellene megkeresni az teljes összeget, ami kb. 10.500 forintos jegyárat jelent. Kérdés, hogy ez esetben mekkora lenne a kereslet.

BZoltán ezt szükségtelen jattnak tekinti, ez esetben meg kb 50%-os plusz lenyúlásról van szó a termelők felől, ennek az alternatívaköltségét meg nehéz forintosítani. (Hogy miként hatna a kínálatra, tehát pl. kik jönnének még el, azt szintén nem tudjuk.)

Nekem meg nincs sok saját véleményem, mert sosem próbáltam még ilyet szervezni. Talán annyi, hogy én elvi szinten mindenképp a piacról (azaz tőlem, a fogyasztótól) tartom korrektnek beszedni a zsét. Mondjuk ha abból indulok ki, hogy mik hangzottak el a Vár Borfesztiváljáról, akkor eddig nincs túl kedvező képem.

Célszerűnek tűnhetne ilyenekre (is) elkölteni a sokszor emlegettet bormarketingpénzeket (hiszen mi a bormarketing, ha nem ez), bár gondolom ennek is megvannak a maga akadályai, amiből bizonyára egyik lenne a termelői közmegegyezés. Ezt pl áthidalja a palackozós megoldás, de lehet, hogy ebben a változatban nem ez lenne a jelentős probléma.

@Hepci: :)
@BZoltan: Kedves BZoltán!

Először is, ha ilyen jellegű problémáid voltak és esetleg ez okozta a távolmaradásodat, kár hogy nem személyesen kerestél meg minket ezzel a felvetéssel, mert talán meggyőzhettük volna egymást. Ebben az esetben személyesen is érezhetted volna, hogy itt tényleg elég komoly kóstoló csapat verődött össze, kb. 80 újságíróval kiegészülve, ami persze nem elsősorban a szervezők érdeme, hanem sokkal inkább az alapkoncepcióé és természetesen azoké a borászoké, akik kiváló furmintokat készítenek és személyesen tisztelték meg az idei rendezvényt.
Gondolkoztam, hogy válaszoljak-e itt az érvelésedre, de kár lenne válasz nélkül hagyni ,mivel ezeket a megjegyzéseket meg én tartom méltánytalanak. Ha nem ismerném a stílusodat, és bizonyos jogos sérelmeidet más rendezvényekkel kapcsolatban, akkor kimondottan rosszindulatúnak találnék néhány dolgot. Személyesen nem ismerjük egymást, de régóta figyelem a hozzászólásaidat, amelyekkel a boros média Havas Henrikje lettél. Nem nehéz ismerni a véleményedet, hiszen mindenhol ott vagy, néha már azt hiszem, hogy BZoltán név alatt egy egész kis csapat dolgozik, ezt persze viccnek szántam, de tényleg nem értem, miért nincs már egy ütős referencia blogod. A hozzászólásaid amúgy általában tetszenek. Egyrészt nagyon széles a látóköröd, és rengeteg dologban egyetértek veled, másrészt viszont sokszor „too much” és egyben provokatív a stílusod, ami persze akár hatékony is lehet.
Térjünk vissza a konkrét kérdésre, elsősorban azért, hogy elősegítsem a tisztán látást és megvédjem a csapatomat, akik jelenleg csak dicséretet érdemelnek, pedig hidd el, hogy én is kritikus típus vagyok.
Nagyon sok szerencselovag, és kókler szabadult be a magyar boros életbe, sok minden felhígult, ezért valahol megértem a kétkedést, de óva intek mindenkit attól, hogy összemossunk dolgokat, amik egyébként nagyon különbözőek. Biztosan sokan a gyors meggazdagodás vagy hírnévszerzés terepének tekintik a boros rendezvényeket, de ezek nem mi vagyunk. Mi maximálisan tiszteljük a borászokat, és 5 éves céges működésűnk egyik alapelve az, hogy minél kevesebb terhet tegyünk rájuk. Ez persze nem jelenti azt, hogy állami támogatás nélkül bormarketing szervezetként tudnánk működni, hiszen ez lehetetlen és véleményem szerint nem is várható el.
Az említett rendezvény sikeres és zökkenőmentes volt, ennek viszont kemény ára van. Rengeteg munka és konfliktus, elég sok kockázat és idegesség, és nem kevés pénz. Mivel tudtommal nem voltál jelen a rendezvényen, elmondom neked , hogy a helyszínen több mint 20 ember dolgozott azért, hogy minden a helyén legyen. Néhány olyan dolog a személyzeten kívül, amin mi nem spóroltunk, pedig lehetne: dekoráció, megfelelő bútorok, ásványvíz (elvitelre is), orvosi felügyelet, profi fotós stb., de ezekkel most nem is fárasztanék senkit részletesen. Bár gondolom, hogy számtalan ilyen jellegű rendezvényt szerveztél, de ha még sem és tényleg kíváncsi vagy rá (és nem csak magadat akarod igazolni), akkor minden részletbe beavatlak személyesen, és örülök bármilyen ötletnek a jövőre nézve. Nekünk nagyon fontos a folyamatos fejlődés, ezért, mint mindig, most is hibalistát készítünk azért, hogy a következő rendezvényünk még jobb legyen.
A matekod egyébként nagyjából stimmel. Azzal a különbséggel, hogy 300 főbe volt maximálva a fizető vendégek száma, amihez egy kb. másfél milliós kiadás bűdzsé tartozik a másik oldalon. Ehhez jön még 2 ember 2-3 havi munkája, amit nyilván meg lehetne spórolni, ha mondjuk egy „superman” 1 hét alatt leszervezne egy ilyen rendezvényt. Ha tudsz ilyet, kérlek szólj, mert szívesen felvennénk a csapatba.
A másfél milliós készletet is kicsit túllőtted, de nem nagyon. A „szervezett kóstolókon és tanfolyamokon itatják fel” megjegyzéseddel (bár jól hangzik) nem jársz közel az igazsághoz, mert ilyenek jelenleg nincsenek a cég profiljában (klub kóstolók vannak havi egyszer, ahol általában 1 meghívott borász van, 1 furminttal nyílván nem mennénk messzire). Amik viszont vannak, azok ingyenes kóstolók pl. vendéglátósoknak, logó pályázat, újságírói csomag, reklám bartel, sajtótájékoztatók stb., és nyilván van olyan is, amit megiszunk, bár (lehet, hogy nagyképűen hangzik, nem annak szánom) nem vagyunk erre rászorulva, mivel van egy 3000 darabos furmint válogatás készletünk, amiben elég szép borok sorakoznak az előző évjáratokból.
A korrektség kedvéért azt is el kell mondanom, hogy a rendezvény bizonyos részével kapcsolatban pályáztunk is, aminek egyszer csak majd talán lesz eredménye. De ez sem változtat a matekon, mivel vállaltuk, hogy amennyiben ez a pályázat sikeres lenne (ez egy nagyon sok ismeretlenes egyenlet jelenleg), akkor az így keletkezett nyereségünket az F.F. projectbe öljük. Aki nem csak felületesen ismer minket, az tudja, hogy ez így is lesz, és ezt mint mindig publikálni is fogjuk.
Ami még az egész témához szorosan kapcsolódik, hogy itt nem csak 1 kóstolóról beszélünk, hanem egy egész havi programsorozatról, amit szintén ezekből a palackokból támogatunk. Ha egy ehhez hasonló kampányt megnézel, hogy mennyibe kerülne piaci körülmények között, akkor a mi számaink aprópénznek tűnek. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a 60-70 milliós kampányok etalonok (bár abból is lehetne jót csinálni), de azokat látva elég nevetséges, hogy ezeken a számokon hőbörögsz.
Az alapkoncepcióddal (borászok teljes körű anyagi kiegyenlítése) egyébként egyetértek, csak jelenleg nem ismerek ilyen méretben erre működő modellt. Biztosan lehetne másfele tolni a költségvetést, és teljesen kiváltani a plusz borokat, sőt akár még fizetni is a kóstoltatott borokért. Ez szerintem is egy ideális állapot lenne, de jelenleg nem tart itt a piac. Én nem szívesen engednék a minőségből (költségcsökkentés, vagy sokkal több egy borászra jutó résztvevő), a 20-30 ezer forintos jegyár pedig sok embert elriasztana, ami szintén nem lehet cél. Ami még működőképes lenne, az egy gáláns szponzor felbukkanása, de ilyen sincs egyelőre (amúgy ezen is dolgozunk).
Ezért jelenleg csak a közös munkában, közös tehervállalásban és közös cselekvésben hiszek. Remélem, hogy most kicsit tisztább a kép mindenkinek.
További kérdésekre szívesen válaszolok, akár itt, akár privátban.
Üdv:
Kézdy Dániel
@hegyaljai: Az épület közelében szabályosan nem lehet behajtani/parkolni, csak 6000 forintos napi jegy ellenében, ami 60 kiállítónál nyilván kicsit drága móka. A szervezők a saját szállítóautóikra kiváltották ezt az engedélyt, és előre egyeztetett módon (forgatókönyv szerint) segítettek a borászoknak a bepakolásban. Természetesen annak, aki ezt igényelte. Amúgy elég vicces a rendszer, hogy kibérelsz az államtól egy nem kicsi helyet, amihez hivatalosan nem tartozik parkolóhely, de hát ezen azért már senki sem lepődik meg szerintem.
@Juventusy: Köszönöm, hogy válaszoltál a felvetésekre. Bár a személyeskedő felhang szerintem felesleges.

A mi távolmaradásunk okait megírtan nektek is. Családi és egyéb személyes okok miatt sajnos nem értünk rá aznap. Tényleg sajnos.

Ezzel együtt továbbra is méltánytalannak tartom, hogy az elmúlt szőlészeti év okozta komoly anyagi terhekkel küzdő termelőktől a részvételért 10 palack bort begyűjtöttetek.

Ez a 10 palack nem tette olcsóbbá a rendezvény szervezését sem pedig a belépőket.
@BZoltan: no, akkor ideírom (természetesen nem adom ki a forrást, ne erőlködj), hogy a várbéli borfesztiválon a kedves szervezők azt kérték egy újdonat potenciális kiállítótól, hogy a normál - nem kevés - bérleti díj és kóstolójegy-lehúzás megfizetése mellett X termékéből Y hónapon át Z mennyiséget szállítson nekik szabad felhasználásra. X, Y és Z szorzata pénzben kifejezve nem jelentéktelen szám.
@Hepci: mindkét hozzászólásod óriási - nálam ezek a nap kommentjei! :-)
@szenvedély S.: köszi, örülök - bár most eléggé be vagyok baszva. :)