HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Bott Pince Teleki Furmint 2007

2010.01.24. 08:00 AG 2.0

Bott Judit hegyaljai munkásságát a kezdetek óta rengeteg rokonszenvvel figyelem, mégis meglepődtem azon a minap, hogy ő is tízéves évfordulót ünnepel. Az első bora, amivel elvarázsolt, a Füleky Kúria száraz furmintjának alighanem debütáns évjárata volt, de pontosan hányas lehetett, arra nem emlékszem. Arra igen, hogy üde volt, színes és vibráló, nagyjából olyan, mint azok zöme, amelyek utána következtek. A Füleky-történet néhány évvel ezelőtt véget ért, Bott Judit pedig férjével, Bodó Józseffel közösen családi kispincét hozott létre, amelynek keretei között módjában áll kompromisszumok nélkül megvalósítani elképzeléseit. Ezek egyik fontos eleme a dűlők faggatása száraz furmintok közreműködésével. Néhány esztendő termése alapján semmiképp sem vállalkoznék arra, hogy rangsoroljam a Telekit, a Határit vagy a Csontost, annyi biztos, hogy innen, onnan és amonnan is kóstolhattam igazán szép tételeket. A 2007-es Telekiről a borász annak idején azt mondta, ne siessek vele, hagyjam, hadd találjon magára a palackban. Hallgattam is rá, meg nem is, nem egy üveggel volt belőle, megtehettem. Az egyiket jó régen bontottam, megbántam. Hiába kerestem, nem találtam benne a Bott-borokra annyira jellemző harmóniát, kifinomultságot, eleganciát. Kemény volt, és kócos. A másikat ezért elfektettem ügyesen, a napokban került elő. Gyönyörű halvány aranyszín, fiatalosan csillog. Illata markáns, érett és lendületes egyszerre. Mineralitásnak enyhén szólva sincs híján, de gyümölcsök is gazdagítják bőséggel, barack, nyári alma, ilyesmik. Jó testű, karakteres és csontszáraz. Kimondottan letisztult és összerendeződött a pihentetés hónapjai alatt. Kedves nem lett, hízelegni nem tud, de nem támad, hagyja magát megismerni. 6 pont most, úgy sejtem, a jövője hosszabb lehet, mint a múltja. És témába vágó módon itt hívom fel először olvasóim figyelmét, hogy a vinoportosok furmintfebruárt szerveznek. A program ígéretes, a célok támogatandónak tűnnek, ebből kifolyólag a következő hónapban felszámolom furminttartalékaim egy részét. Február 25-én meg megyek rendezvényre ügyesen. Fogják majd a poharukat, és jöjjenek önök is.

28 komment

Címkék: hatpontos tokaj furmint 2007 bott pince

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem azért mert végzett magyar tanár vagyok...

Engem már egy ideje zavar hogy a honlapjukon azt írják többször is hogy "imádkozunk" mikor az "imátkozunk" helyesen. Mindegy.

Nem azért mert én vagyok a Mester....

Engem az elejétől zavar hogy a Teleki dűlő öreg tőkéihez nem úgy állnak hozzá ahogy kellene. egyszerűen NINCSENEK TISZTÁBAN ezzel a magaslati dűlővel és annak természetével.

A Csontos dűlő felújítása remélem teljesen profi kezekben van mert egy ilyen területhez a lelkesedés kevés, szakértelem muszáj...(Judit nem szőlész hanem borász?) Nem tudom mennyire bízom bennük. Még szerencse hogy a határi dűlóben "otthon" vannak.
Az előhegyi-t siettetik, sokat akart a szarka...mindegy.

Figyelj AG, Judit aranyos, családja kedves de kéne nekik egy zseblámpa mert félsötétben tapogatóznak mint lelkes amatőrök. Innen a 6 pont, pedig 8 is lehetett volna.

Segítenék...de most nincs rá módom hogy nekik (is) dolgozzak.
Ui: Nem akartam hozzászólni mert én is kedvelem őket.
@Kóstolómester: hú és ajvé! Te aztán elképesztően széles spektrumú borgeográfiai ismeretekkel rendelkezel, mint már többször felfigyeltem erre. Talán jobb is lenne, ha a szerencsétlen, lelkes amatőr Botték Neked ajándékoznák - legalább a magaslati - dűlőiket...
Imádkozás ügyében azért kivételesen mellétrafáltál, de mindnyájan - kommentelők - imádkozunk, hogy ez nehogy előforduljon többé. :)
@Kóstolómester: Nagy tisztelettel és engedelmeddel Lukács evangéliumát ajánlom fellapozni a 11,1-es résznél. Meglehetősen autentikus részt az imádkozást illetőleg.
@Hepci: @BZoltan: Engem is érdekel, hogy honnan származik ez az imátkozás-gondolat, majd utána is nézek talán,

de a Bott-furmintról van esetleg vélemény?
Én még nem találkoztam vele, tán csak egyszer régen ittam, érdekelne a téma :)
@BZoltan: Természetesen Lukács evangéliuma tökéletesen pontos lehet mert a magyar nyelv nagyon sokat változott. Úgy vélem a mai modern álláspont szerint ez "imátkozunk". Persze Gödény álláspontja a helyes...semmi köze a borhoz.

Hepcinek: "Te aztán elképesztően széles spektrumú borgeográfiai ismeretekkel rendelkezel, mint már többször felfigyeltem erre."

Köszönöm hogy felfigyeltél, valóban széles ismeretekkel rendelkezem mert érdeklődöm és rengeteget utazom de nem állitom hogy mindíg igazam van. Nekem már jó ideje az életem a bor.
@Kóstolómester: Egyébként Te, mint diplomás magyartanár, (egykori?) világutazó, és régóta borrajongó, mivel töltöd a hétköznapjaidat?

A borszakmában dolgozol, v csak lelkes amatőrként teszel-veszel erre, mint én?
@Kóstolómester: Tudtommal nyelvtanilag jelöletlen részleges hasonulás esete áll fenn, tehát kiejtve imátkozni, de írásban imádkozni.

Amikor a d hang után k hang van akkor kiejtésben a d-ből t lesz. Ezt képzés helye szerinti részleges hasonulásnak nevezik. Amikor meg egy mássalhangzó. helyett egy másikat ejtesz (mindig a zöngétlen párját) akkor az zöngésség szerinti részleges hasonulás. Ilyenkor pl. egy zöngés mássalhangzó után egy zöngétlen áll, akkor a zöngés helyett a zöngétlen párát ejtjük. Ugyanígy fordítva. Szinte mindegyik mássalhangzónak van zöngés vagy zöngétlen párja.

Minden esetben a szótő az ami meghatározó és esetünkben az imádkozni ige szótöve az imádat.

Az offtopikért elnézést kérek.
Nem azzal van a baj, ha valaki hülyeségeket beszél, a baj azzal van, amikor azt el is hiszi magáról és meggyőződése, hogy ő mindent tud.
@Kóstolómester:

Az általad korábban említett "braziliai ju-jitsu" is inkább legyen simán "brazil".
Mint a "skót juhászkutya" sem "skóciai".
A 2007-es Szepsy Furmint meg tényleg jó!

takács bálint - zsebtévé
@Kóstolómester: na kedves A.G 2.0 itt már azert moderálnod kellen..
-először is fingod nincs hogy a teleki dűlőről, szerintem az se tudod hol van erdőbényén? makkoshotykán?
- amikor te még azt hitted bánk bán kékfrakonst iszik, már a Bodó család bort készített és nem is akármilyet
- mivel ha jól tudom a férje Józsi csinálja a szőlőmunkák jelentős részét a szőlász kérdés tisztázott
-zseblámpa meg neked kellene és át kéne evickélni valami irodalmi blogra és verseket írnod az olyan hülyékről mint amilyen te is vagy

Én is elég kritikusan látom egy két borász tevékenységét, de pont ne a Bott pincéről írjunk már ilyen stílusban, és ilyen baromságokat
szerintem ne hülyézzük egymást, mert az rossz vért szül :)
@Kóstolómester: Te minden bizonnyal tényleg nagyobb ismerője lehetsz a részleteknek, de én, mint érdeklődő laikus nagyon profinak érzem a Bodó-Bott féle borokat, eddig nem úgy tűnik, mintha sötétben tapogatóznának. Évjáratról évjáratra letisztult, csiszolt száraz borokkal rukkolnak elő, melyek közül minden évjáratban találhatunk olyat(olyanokat), amelyeknek a legnagyobbak között a helye.
@Kóstolómester: hát, biztos igazad van...
az viszont megintcsak biztos, hogy Juditék Teleki-je -Demeter Zoli Szerelmije mellett- volt ami átírta a fejekben a löszös borokról alkotott képet!
egy kis alázat néha nem lenne rossz...:-D
@ringsider: "egy kis alázat néha nem lenne rossz...:-D"

Meglesz...

Ne felejtsétek el, amint azt Heimannal kapcsolatban is elmondtam: Én így segítek...
Nem a legvonzóbb forma de én ezt választottam.

Különben AG már moderált úgyhogy minden rendben lesz itt.
@AG 2.0: ok nem használom ezt a jelzőt, csak kicsit felizgattam magam eme szakember zseniális kijelentésén "magaslati dülő" "nincsennek tisztában"
"Judit aranyos, családja kedves de kéne nekik egy zseblámpa mert félsötétben tapogatóznak mint lelkes amatőrök."
@borkősav: A szakmai kifejtés jó hosszú lenne
de mivel lehülyéztél, ezért nem kapod meg.

Ha valamiét megjegyzést teszek annak oka van.

Annyit azonban tudnod kell hogy az elmúlt években az unioban és Svájcban is dolgoztam borokkal. Nincs rá szükségem hogy Albert blogján irjak de azért teszem mert aggódom a magyar bor sorsáért.

Szerinted miért nem futnak be a magyar borok az országhatáron kívül? Miért van az hogy sok borász megbotlik (pld Vincze Béla)vagy egész borászatok tévednek el itthon?

A stílusom lehet hogy nem megfelelő de a magyar bor helyzete sem.

Lehet hogy szemedben hülye vagyok, rendben. Kérlek ne olvass.

Ha elég támogatót kapsz ebben a blogban, nagyon szívesen lelépek és az Albert Gazda honlap újra a régi lesz.
@Kóstolómester: miért, az Albert Gazda honlap nem a régi?
elfér nálam mindenki, egyvalakit kivéve, de ő nincs itt, és még nem is próbálkozott :)

szóval, szerintem ne egymással foglalkozzatok, jóemberek, hanem a borokkal :)
@AG 2.0: de nem értem, nem vagy a régi? Vagy már most, hogy megkérdeztem, én sem vagyok az, aki leírta azt, hogy de nem értem? :)

Nem beszélünk, iszunk!
@Kóstolómester: ha egy borról véleményt ír valaki azzal semmi gond nincs mert mindenki ezt teszi ezé van a blog A.G. felveti a témát mi meg ha van leírjuk és elolvassuk a reakciókat.
Sajnos el kell hogy olvassam a te véleményed is amit el is fogadok ha egy borról, vagy a te szakterületedről írsz ( irodalom versek...)
de ha te nem adod meg a tiszteletet egy kiváló borásznak (Szepsy, Bodó J.)és olyan dolgokról írsz zseniális hangnemben nem először, ja tényleg egy kis szakmai kifejtést légy szíves, mondjuk a TELEKI dűlőről???
@Kóstolómester: @borkősav:
Tényleg, engem is érdekelne, hogy mit is kéne/lehetne csinálni a Teleki-dűlővel szerinted?

(Én nem vagyok járatos arrafelé, nem ismerem a fekvését, szóval vedd bátran bővebbre.)
@Kóstolómester: szerintem is kissé hüle vagy, de maradj itt nyugodtan. Lelkes hülékre mindig mindenhol szükség van. :)
Egy hülefajta veszélyes csak: a fanatikus, pökhendi, nagy munkabírású típus.
@Szomjas Gödény: én várom a mester kifejtését, aztán én is fejtek nagyon kíváncsi vagyok
hat nem tudom, eddig nem kostoltam Bott furmintot, de tegnap megneztuk a hatarit 07.. valahogy nem volt teljes az osszkep, folyton letettem es visszatertem hozza. Erdekes femes iz volt a felutes es kicsit csipett a korty vege.
Figyelem, itt a leírás! (Közkívánatra)

TELEKI DŰLŐ-BOTT PINCE (Ha nekik konzultálnék)

A második világháború után telepített tőkék bizony az „öreg” kategóriába tartoznak.
Sok pincészetnek van „öregsora” de sokan nem értenek hozzá. Kreinbacherék sem értették az elején hogy az olcsó „keverékbor” az miért olyan jó.
A Teleki dűlőben a Furmint és Hárslevelű minden előzetes megfontolás nélkül lett telepítve a déli oldalra hiszen az aszúsodás egyáltalán nem garantált.
Az öreg tőkék sajátossága hogy néha fantasztikusan koncentrált gyönyörű fürtöket teremnek, máskor meg semmit, mint a rigolyás vénasszonyok.
A Bodó Józsinak meg kellene értenie hogy a legjobb megoldás ebben a dűlőben a késői szüret vagy jégbor készítése lenne. Az öreg tőkéknek HATALMAS karaktere van, tökéletes „terroir” háttérképpel hiszen már eléggé régen ott vannak ahhoz hogy kifejezzék magukat a szőlőn keresztül.
Az öreg tőkék műveléséről annyit hogy velük sokmindent nem kell csinálni, a védelmük a legfontosabb feladat.
Az öreg tőkék jellemzője hogy gyökereik 50-60 év alatt olyan mélyre nyúlnak hogy az esős idő sem hatja meg őket és jó szőlőt lehet róluk szüretelni. Az ásványos karakter garantált mert itt már szó sincs lösztalajról.
A két fajtát külön kell szüretelni, erjeszteni, küvéről szó sem lehet olyan értéket képviselnek. Lepalackozás 375 ml-es palackokban, méregdrága áron. Ezt így kéne csinálni mert ez különleges érték. Egy Furmint és egy Hárslevelű jégbor vagy késői szüret nagyon jól kiegészítené a pince kínálatát.
Ennyit dióhéjban.
@Kóstolómester: Köszi!
Szerintem - legyenek akármik is a kommentek - ilyen kommentekkel sokkal több sikert fogsz aratni, mint a csupasz előzményével (legalábbis nálam biztosan).
Itt lehet véleményezni, kommentálni és vitatkozni, vagy akár csak kibicelni, mert van miről. Ahhoz nehezebben asszisztálnék látatlanban, hogy "Bodó Józsi hüje", mert ugye nincs véleményem róla, és ha lenne, sem lenne releváns kérdés. (Bár szerintem Józsival még csak képeskönyvben láttuk egymást.)
Szóval köszi a részleteket, már ha véleményezhetek!

Mit értesz "olcsó keverékbor" alatt? A "mezei" száraz furmint-hárs fehérbort? ...és kinek miért jó? (Ha jól sejtem arra gondolsz, hogy ezt csinálja mindenki, de nem ezt kéne - kicsit zavaros így olvasva, ezt a részt nem értem tisztán.)
@Szomjas Gödény:"Keverékbor": A 2003-as évjáratban a frissen indult Kreinbacher a 30+ éves tőkékről (3+ különféle fajta) lepalackozta az "Öreg tőkék bora"-t ami akkor a legolcsóbb és mint később kiderült a legjobban sikerült lett.
Nem számítottík rá akkor hogy milyen nagyot alkot a Somló. A többi, drágább boraikba beleszólt az ember és a fa. Később a hordózásból visszavettek.
süti beállítások módosítása