Néhány héttel ezelőtt komoly vita bontakozott ki az Alkeszen, a Van-e jövője a tokaji aszúnak? c. bejegyzés alatt. Ebben a szerző a nemzetközi tekintély Matt Kramer cikkét szemlézte-értelmezte avatottan. Többen Tokaj elleni támadásnak vélték a Kramer-szöveg vonatkozó szálát, és úgy is reagáltak, holott alapjában véve inkább aggódás fogalmazódott meg benne. De akármit gondolunk vagy nem gondolunk Kramerről és a timingről, tény, hogy a kérdés nem álkérdés. Butaság vitatni, hogy az édes boroknak hosszabb ideje nincs szezonjuk, és pontosan tudjuk azt is, legfontosabb borvidékünk szereplői szakadatlanul törik a fejüket, miképpen lehet elfoglalni a világban azokat a pozíciókat, amelyek az adottságok, a minőség és a teljesítmény alapján megilletnének bennünket. Nem véletlenül kerültek előtérbe az utóbbi időben a szamorodnik, a száraz fehérek, az egyéb bortípusok, és a dűlőkben rejlő lehetőségekről is van ok beszélni. Ezzel együtt az aszú aszú marad, bármi történjék, olyan kincs, amelyet nemhogy elfelejteni, háttérbe szorítani sem szabad. Úgy döntöttem, sorozatot indítok, sorra szembesítem a dilemmákkal Hegyalja vezető pincéit és borászait. Első nekifutásra Mészáros Lászlónál, a Disznókő Szőlőbirtok vezérigazgatójánál érdeklődtem a stratégiák iránt. Azért is itt kezdtem, mert annak idején ez a borászat robbantotta ki 1992-esével az aszúforradalmat. "Nem akarunk váltani, továbbra is minden évjáratban az 5 puttonyos aszút tekintjük a legfontosabb termékünknek – fejtette ki Mészáros. – Nincs könnyű dolgunk, a piac nehéz, rengeteget kell dolgoznunk, szinte minden palackot külön kell értékesítenünk. Ezzel együtt amikor csak lehetséges, komoly mennyiséget akarunk belőle készíteni, pontosan annyit, amennyit az évjárat megenged. A 2006-os 5 puttonyosból 40 ezer üveggel töltöttünk, a 2005-ösből 30 ezerrel, a 2007-esből összejöhet 80 ezer. A legtöbb aszúnk 2000-ből volt, akkor elértük a 100 ezres számot. 104 hektárnyi szőlőterületünkből 88 hektár termett 2009-ben, 1996 óta csak saját szőlőt és aszúszemet dolgozunk fel. Amit megtermelünk, eladjuk, igaz, 2009-ben érzékelhető volt egy kis megtorpanás, meg kellett állapítanunk, szükségünk van új piacokra. 40 országba szállítunk, egyik-másikba kevesebbet, a három legfontosabb célpont Franciaország, az Egyesült Államok és Anglia. A hazai piac is számít, bár jelentősége csökkent, boraink háromnegyede exportra megy. Az aszú tette ismertté és fontossá tette Tokajt, a divatok és a szokások változhatnak, de az értékek maradnak. A tulajdonosok számára – és ezt sok francia tartja így – az aszú a világ egyik legkülönlegesebb nagybora. Számukra nem egyszerűen édesborról van szó, hanem nagy borról, amely mellesleg édes. Az aszú bírja az időt, tesszük a dolgunkat, megyünk tovább."
Aszústratégiák 1. – Disznókő
2010.01.27. 08:00 AG 2.0
13 komment
Címkék: tokaj disznókő aszú mészáros lászló
 
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.01.27. 08:21:00
a 6 puttonyossal nagyon komolyan elkezdtek megint foglalkoznia Disznókőnél, nehéz akkor kommunikálni, hogy ahhoz képest mi az 5 puttonyos...ha azt mondjuk aszú szerintem 1 bornak kéne megjelennie mindenki szemei előtt, az évjárat kvinteszenciájának...
borelite 2010.01.27. 09:18:04
Kóstolómester (törölt) 2010.01.27. 11:04:50
Náluk ettem a legjobb aszúszemes palacsintát is.
Mindíg szerettem őket és ezután is fogom.
Hullafotós 2010.01.27. 12:22:28
Amíg nem tudunk ugyanis érvelni amellett idehaza, h mikor és miért aszút igyunk, mindezt gyatra idegennyelvismeretünkkel még nehezebben tudjuk közvetíteni a külföld felé (akkor is, ha ott műveltebb az úri közönség).
Szóval az első alapos lépés annak kiókumlálása lenne, h gasztronómiailag, szokásailag, ha kell legendák, vagy identitás tekintetében mi mikor, mihez, kivel, hogyan stb. igyunk aszút.
Ha ez megvan, a világot meggyőzni erről nagy leegyszerűsítéssel már csak nyelvi adaptáció kérdése.
(És mindettől teljesen független, h személyesen ki szereti, ki nem, éppen melyik évjáratot, vagy pince aszúját.)
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.01.27. 12:34:14
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.01.27. 12:36:01
itt meg házhoz jön, köszönjük!
marvin__42 2010.01.27. 13:03:48
Talán a 3p kivételével nem igazán elérhető árúak számomra, örök sajnálatomra. Ezért aztán az olcsóbb késői szüretelésű édes borokra alapozott startégia engem telibe talál, sajnos.
Ez egyszerre :-( és :-)
RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.01.27. 13:08:27
Octopus 2010.01.27. 14:20:56
e_easy 2010.01.27. 16:36:24
videogum.com/archives/trailer/stop_burying_the_lede_blood_in_110891.html
napoletano 2010.01.27. 20:33:00
@hullafotos: azert mar vannak szep szammal, akik nem mekegnek kulfoldon, hanem erthetoen terjeszitk az iget, halistennek - a nemtudnikulfoldiul inkabb az "amator, de lelkes" tokaji aszu-nepszerusitoket jellemzi. De ok meg elonyet elvezik a barati tarsasagnak, a helyzetnek, amikor nem feltetlenul a tokeletes nyelvi keszseget varjak el a vendegtol, tehat senki ne adja fel!
@Marvin: oszinte sajnalatom, de ha szukseges, mondd meg a csaladnak, hogy szuletesnap-nevnap-hazassagievfrodulo-husvet-karacsony-mikulas mind egybevonodik, es vegyenek neked egy palack Oremus 5 p. aszut, v. Disznoko 5.p.-t hidd el, megeri!
5 v. 6 putt. - termeloje valogatja. Szepsy pl. sosem keszitett 5 puttonyos aszut, de nekem amugy az a kedvencem (na ja, persze, Szepsy is, de az 5 putt. altalaban)
marvin__42 2010.01.28. 09:48:40
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.01.29. 14:01:08