HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Az Etyeki Kúria 2010 augusztusában

2010.08.26. 08:00 AG 2.0

Ha már kint voltam kedden Etyeken, és ráadásul a program is véget ért nem sokkal dél után, hirtelen kitaláltam, mi lenne, ha meglátogatnám az Etyeki Kúriát. Az ötletet tett követte, felhívtam Matolcsy Sárát, a fogadókészség szárba szökkent, Mérész Sándor főborász értem jött, ment minden, mint a karikacsapás. A borászatról írtam már ezen a blogon is vagy kétszer, első nekifutásra kibontottam röviden kapcsolatunk sajátosságainak hajnalát is. A Kúria az utóbbi években főként pinot noirjával járt kedvemben, a savas-szénsavas fehéreket egyszer-másszor szívesen ittam, de sokat nem vártam tőlük. Chardonnay-ból azért próbáltak fajsúlyosabbakat alkotni az Öreghegyen, tíz évvel ezelőtt, amikor még kicsit sem zavart, ha durván benne van az ízekben és az illatokban a barrique, becsben tartottam több évjáratot is. Hogy a koncepció Mérész érkezésével változott-e meg, vagy az új főborász érkezése magának a koncepciónak a része történetesen, nem tudom, de mindegy is, hiszen az eredmény a fontos. Az meg tény, hogy a Kúria jelentős arculatváltáson és profiltisztításon esett át. Az új címkék korszerűen dizájnoltak – nekem bejönnek –, a sok boros választékot ésszerűsítették, felbukkant a színen az Esterházy név is. Utóbbi alatt a kismartoni kastélyborászatot kell érteni, a szándékok szerint kereskedelmileg működnek együtt. Hat tétel maradt a Kúria-palettán, három fehér, egy rozé és két vörös, ezeket kóstoltuk végig egy árnyas diófa alatt. Ha már itt tartunk, az Öreghegyi sor nemcsak Etyeken, országosan is a legszebbek egyike, annak ellenére, hogy működő borospincékből kevesebb van arrafelé a kelleténél. Csend van, nyugalom, a forgalom zaja nem hallatszik, ott veszek majd valamit, ha egyszer pénzem lesz. Sose lesz, zárójel bezárva. Könnyű fehérnek maradt a királyleányka és a pinot gris házasítása, előbbi savanyúcukros egyszerűségét okosan bonyolítja utóbbi meleg színessége. A fajsúlyosabbak közül a 2008-as chardonnay-t mutatta először a borász, az iskola az, mint a hasábjaimon már elemzett kilences sauvignon blanc-nál. A bor nagyobb része nem járt fában, kisebb része igen, emennek a zöme sem normál barrique-ban, hanem nagyobb hordóban. Élet, dinamizmus, mélység is hozzá, kedvemre való darab. A sauvignon hozta, amit szokott, a rozé olyan volt, mint egy rozé, a 2007-es vörös meg okozta a meglepetést. A soproni ültetvényekről – az etyeki 15 mellé amott is van a cégnek vagy 14 hektárja – származó bor nem más, mint az, amely Magyar Vándorként kezdte pályafutását. Nagy formában van, ennyi pénzért ilyet kevesen adnak. A 2008-as pinot sem változott hátrányára az elmúlt hónapokban, a mérleg tehát abszolút pozitív. A chardonnay-ról sokat beszéltünk, így a végén előkerült még egy 2004-es barrique: úgy játszott, ahogyan emlékeim alapján játszania kellett. Fogalmam sincs, beszédtéma lesz-e mostanában az Etyeki Kúria lendületvétele, de hogy minden megvan ahhoz, hogy az legyen, az számomra evidens.

4 komment

Címkék: etyeki kúria etyek–buda pincék és borászatok

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a Pinot Noir-jaik évről-évre nagyon jól sikerülnek!! Nekem rendre beváltak.
Bakker! Ne haragudjatok, hogy egészen más témában írok, de úgy érzem, meg kell osztanom veletek ezt az élményemet.
Kb. egy hónapja vettem a Lidl-ben Németországban akcióban többek között egy Rajnai Rizlinget 2€-ért. Nem szoktam ebben az árkategóriában bort vásárolni, de egy hirtelen ötlettöl vezérelve megvettem olyan napokra, mint ez a mai (amikor az üveg másik felét nem tudom meginni másnap délben => ergo, nem baj, ha állva marad a maradék). Legjobb esetben elvártam egy 3-4 pont körüli eredményt, német vörösökkel eddig rossz tapasztalataim voltak, fehérkböl pedig csak drágább borokat vettem és láss csodát! Ez a bor kifejezetten ízlik, nagyon finom gyümölcsös, citrusos, florális. A struktúrája ugyan lehetne kissé szofisztikáltabb, lecsengése lehetne hosszabb, de összességében nekem az öt pontot veri alulról. Nálam kiverte a biztosítékot! Ár/érték viszonyban az eddig általam tesztelt borokból magasan a legjobb. Nem szeretnék ennél soha rosszabb bort inni.
Kösz a figyelmet!
U.I.: tudna nekem valaki tippet adni, hogy milyen német vöröset lenne érdemes kipróbálnom, hogy az is hasonló emóciót váltson ki belölem? Dornfelderrel eddig befürödtem, Schwarzriezlinget kiöntöttem, pedig a németek szerint jó volt, Spätburgunderböl (PN) eddig még csak a belépö borokat kóstoltam, több kevesebb sikerrel (klíma szerint ez megfelelö lehetne).
én örülök az etyeki lendületnek, de címkék nem tetszenek. a BT mondjuk iszonyúan nyomta őket, ami nem baj, csak ténymegállapítás
@cabernet's son:
pedig a dornfelderből is, de a pinot noirból mindenképp nagyot tudnak a németek szerény tapasztalataim szerint
süti beállítások módosítása