HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Tokaj Kereskedőház Furmint 2009

2011.03.20. 08:00 AG 2.0

Ennek a furmintnak története van. Sőt előtörténete dettó: már korábbi évjáratok alkalmából  is felhívták a figyelmemet, hogy a Tokaj Kereskedőház egyre tisztességesebb száraz fehéreket készít ezer alatt – elfelejtve-meghaladva a közelmúltat, amikor hosszas érlelés után kerültek palackba-boltokba e kategória termékei –, kóstoltam némelyiket, a négypontos szint egyáltalán nem bizonyult elérhetetlennek. Aztán jött a 2009-es. A versenyző, amely elképesztően alacsony ára ellenére 2010-ben pannon csúcsborrá nemesedett a mustrán. Muszáj volt próbát tennem vele minél előbb, a bországgyűlésen vételeztem belőle gyorsmintát, tetszett kimondottan. Azonnal elhatároztam, alaposabban is ránézek, de persze elfelejtettem szokás szerint. Mígnem a furmintfebruáron megint csak kiderült, remek formában van – simán lenyomta a válogatást –, úgyhogy a minap, amikor észrevettem egy nagyközért polcán, lecsaptam rá. Ha jól emlékszem, 800 forintot adtam érte. Kb. szalmasárga szín, finom illat. Tiszta, gyümölcsös-furmintos, élénk, barátságos. Melegebb, mint amilyenek a műfaj reduktív gyorsborai lenni szoktak. Minimum közepes test, telt zamatok, sima felszín, sűrű szövés. Alkoholja jelentős, 14-es, de savai tartják a lépést. Arányos, jó ivású. Minden a helyén van benne, színes lecsengését is beleértve. Kivételesen roppant kíváncsi lennék rá vaksorban. Kevesebb kevés lenne: 6 pont.

30 komment

Címkék: hatpontos tokaj furmint tokaj kereskedőház 2009

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sztem is teljesen rendben van ez a bor, egy problémám van csupán: úgy kell vadászni. 10-ből 9-szer csak a "befélédesített" tesójával lehet találkozni, a pincészet és közízlésünk csúfságára. Az amerikai piacokon pl. sokkal vállalhatóbb lenne ez a termék, mint a 3 puttonyosai...
(asszem 600 pincénél a bor, ajánlom még kóstolásra a Sárga Borház 2008-as furmintját, amit 800-ért vettem vinotékában, az is nagyon tetszetős)
asszem ez akkor kimeríti a best buy fogalmát. :)
Ez több mint bravúr.

Lehet tudni, hogy hogyan készült ez a bor? Javították-e a mustot, volt-e savpótlás, stb?
@BZoltan: Számomra eddig ez az év kérdése:)
Mikor nagyobb bravúr 6 pont ezer alatt, sűrítményezve-savpótolva vagy nélküle?
jelentem, 2 üveggel vettem az auchanban, 675 ft volt / palack. és tényleg 6 pont.
@AG 2.0: Megkérdeztem tőlük email-ban. Majd beírom ide, ha válaszolnak.
Ha a bor alkoholtartalma 14 % vol akkor biztosan nem javították a mustot, mivel azt törvényileg csak 12,5 % vol-ig lehetséges, és egy ekkora mértékű javítást egy ekkora cég nem kockáztathat meg.
Én a félédes párját kóstoltam múlt héten, szerintem az is rendben van, azt speciel 500ért vettem COOPban. Nem biztos hogy 6 pontot mondanék arra, de az 5 abban is benne van.
@cser11: Igazad van. Most, hogy így mondod Én is emlékszem, hogy a mustjavítással csak 19.5MM-ig javítható a must. A 14vv% és 3.7g/l maradékcukor viszont frankó 22MM-os alapanyagot feltételez.

Amennyiben ez a szabályozás még mindig így van és ez a bor tényleg ilyen alapanyagból készült úgy óriási riszpekt a kerháznak!!!
Poszt hatására kóstoltam a bort a hétvégén, nagyon rendben van.
Választ kaptam a Kerháztól a kérdésemre:

2009-es Tokaji Furmint száraz
Szüret időpontja: 2009.október 08-10.
Felvásárolt szőlőből származó must cukortartalma: 242,5 g/l
Kíméletes, gyors feldolgozás, ülepítés erjesztés (hűtve).
A felvásárolt szőlő cukortartalmából átszámított alkoholtartalom, veszteségek leszámítása után is 14,1%.
Ami nem tette indokoltnak a javítást.

Egy szó mint száz, nem történt cukrozás.
@BZoltan: akkor tényleg itt egy nagyon korrekt alapbor. őszi esküvőre délutáni bemelegítőnek jó is lesz... :)
@Parci: hátazér egy esküvőre...
@shiraz: milyen olcsó, de korrekt bort javasolsz, amivel meg lehet kezdeni a sort 60 embernek, nagyobb mennyiségben? a chateau pétrus versus margaux párbaj délután kettőkor nem egészen realitás a magamfajtának.. :)

mert oké, hogy ahogy csúszunk bele az estébe, hajnalba, egyre durvább dolgok bomlanak majd (somló, mátra, sopron elsősorban).
én a tudatos fogyasztói magatartást szoktam gyakorolni és igyekszem az olcsó kategóriában is olyan termelőket támogatni a vásárlásommal, akiknek módszereit jobban ismerem mint egy nagyüzemét. pl vennék folyóbort ezen az áron.
beleszólni nem akartam a választásodba persze :)
@shiraz: pedig beleszóltál, ellenben nem javasoltál konkrétumokat. :) én ilyen minőségű száraz fehérbort ennyiért nem tudok (nem azért, mert nincs, hanem mert nem ismerek).
szoktak félreérteni, én ezt a magam hibájának tudom be, dolgozom a javításon.
mindenki azt iszik eszik amit akar. a bevitt anyagokból épülsz fel.
@shiraz: van még munka bőven

bár szerintem nem félreérteni szoktak, hanem érteni
@Parci: Az elmúlt pár évben a sajátomat is beleértve négy lagzira segítettem bort szervezni.

Nekem az a véleményem, hogy egy lagziból nem szabad borkóstolót :) csinálni. Még egy átlagos vacsorához való borválasztást is nehezíti a tény, hogy a bor bizony nem az egyedüli főszereplője az eseménynek. Hát még egy lagzin ahol a bor, ami bár nagyon-nagyon-nagyon fontos, mégis csak a középmezőnyben kullog a fontossági sorrend tekintetében :)

Abban azért shiraz-zal értek egyet, hogy 1000 forintos literáron (mert ennyibe kerül ugye ez a furmint) tényleg lehet piszok jó kimért borokat venni elismert és általad is ismert gazdáktól.

Én a helyedben összeírnék egy listát a kedvenc bortermelőimből és egyenként felhívnám őket, hogy tudnának-e segíteni. Egészen biztosan többen is örömmel mutatnak neked olyan borokat amikkel minden szempontból meg lennél elégedve.
@Parci: Én tudok Neked javasolni, igaz nem furmintot hanem chardonnay és savignon blanc házasítást, nagy tételben folyóborként vagy palackozva, a kerház furmintjának az árán, simán 5-6 pontos bor, de egyelőre ismeretlen termelő, illetve keveset tudni róla, de amit lehet tudni azt itt megtalálod:borravalo.hu/2011/03/24/bolcskei-hetvege/, illetve albert is írt egy boráról: albertgazda.blog.hu/2010/06/12/tomolik_janos_vs_toth_mihaly

Ha érdekel segítek a kapcsolatfelvételben.
@fiatalborivo: köszi, parci kukac freemail pont hu, mindenképp szeretnék összeszedni pár javaslatot, így akkor ezt is!
@Parci: Gedeon Rozé se rossz lehetőség egy meleg, napsütéses délutánon; ha jól tudom egy 20 literes kanna egy Szent István, de Beni tudja.
@BZoltan: Valóban a lagziból nem szabad borkóstolót csinálni. Fontos a kifáradási faktort is figyelembe venni, hiszen amíg a vendég éhes-szomjas jobban tudja az ízeket érzékelni. A jóllakott embernél emelkedik az ingerküszöb, ezért is zárjuk az étkezést édessel. A húsleves ízére mindenki emlékezni fog, a harmadikként felszolgált sültre nem biztos. Trhát az aperitív ital, és az étkezést záró ital jelentősége a legnagyobb.
@BZoltan: amit mi a Tokaj kerháznak eladtunk abban az évben, annak meghagyott része 25,5 cukorfokos mustot produkált (Sárospataki Király-hegy), pedig az aszúszemek 90%-ban ki voltak válogatva. Vegyesen furmint és hárslevelű.
Ilyen magas cukorfokra én nem nagyon emlékszem korábbról a hagyományos nagyszüretnél. Nagyon érdekes, szamorodni jellegű bort készítettünk belőle.
Azért ilyen olcsó a kerháznál, mert "jó" áron tudták felvásárolni a kivételesen jó állapotú szőlőt. Mindegy volt, hogy 21 vagy 25 fokos szőlőt vittél be.
Viszont az eggyel utána következő évjárat is - amely nálunk ~17 fokot ért el, alacsony terméshozam és szintén későbbi szüret mellett - ugyanannyiba fog kerülni jóeséllyel, noha a 6 pont nem valószínű. :)
Ez a friss jobb, mint a másik fajta furmintjuk, a fahordós? www.crownestates-tokaji.com/termekek.php?kat=4&bor=37.

Mert nekem az is igen ízlett 750-ért.
@Holland Lovas: ízlés kérdése, a simában szerintem most már elkoptak a savakban, ezzel szemben a fahordósban még nagyon szépen virulnak (kb. 2 hetes tapasztalat). Remélem, segítettem.
süti beállítások módosítása