HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Jókora franc-ok és egyebek a Vinagorán

2010.06.23. 08:00 AG 2.0

A négyből két napon bíráltam a Vinagora nemzetközi borfesztiválon. Érdekes élményekről számolhatok be. Először is, ez a legprofibb szervezésű kompetíció, amelyen valaha részt vettem – igaz, nem mondhatni, hogy tapasztalataim annyira szerteágazóak lennének. Kiválóak voltak a körülmények, ideálisak a poharak, perfekt a borok hőmérséklete, szórakoztató a számítógépes program, amelynek segítségével a bírálat zajlott. Másfelől egyszer-kétszer alaposan elbizonytalanodtam. Eddig mindig mindenütt a saját tízes rendszeremet állítottam át százasra, ez többnyire működött. Ezúttal nem. Az ezüsthatár 81 pontnál volt, az arany 85-nél, ami nálam az ötös közepe. Eleinte elszállt egy-két merész pontszámom – ami hattal eltért az átlagtól, azt nem vette figyelembe a szisztéma –, muszáj volt korrigálnom, ha azt akartam, hogy ne fölöslegesen dolgozzak. Megzavart az is, hogy a többség – konkrétan a külföldi zsűritagok – a minták zömét középre tette, ritkán pontoztak összevissza, emiatt csekélyek voltak a különbségek a jók és a rosszak, a közepesek és a kiválóak közt. Így a végén magam sem merészkedtem 90 fölé, hiába kóstoltam minimum két olyan tételt, amelyeket visszakézből megszórtam volna egy kövér nyolcassal. Pénteken illatos fehéreket, rozékat és könnyebb külföldi vöröseket kaptunk. Az első szériából a Dobosi Pincészet 2008-as csopaki szürkebarátja tetszett. A rozéknál három izgalmasra is felfigyeltem. A Csepel-szigeti Gál Pincészet pinot noirja 86 pontot kapott tőlem, összesítésben aranyra érdemesült, hasonlóan Dúzsi Tamás 87 pontos shirazához. Mindketten Champion-díjasok lettek végül, a Gál-bor elődje tavaly is csúcsra ért. Dúzsi cabernet sauvignonja is szép volt, nálam 84-et ért. Jöttek a vörösök, elsősorban Szlovákiából, Németországból: tiszta ízűek, korrektek, extrák nélkül. Balla Géza 2008-as kadarkáját felemeltem az egekbe, egyedül maradtam evvel. A szombat színvonalasabbnak bizonyult. A száraz fehérek nem kaptak aranyakat, de ezek nekem ízlettek: Günzer Tamás Chardonnay 2009, Figula Pince Balázs-hegy Chardonnay 2009, Bujdosó Pince Altanus 2008, Sauska Pincészet Makár Chardonnay 2008. Volt még egy illatos minikör, három klassz 2009-es sárgamuskotállyal: a Tokajicum és a Patricius is jólesett, a Degenfeld pláne: hadd legyen ez a bor az enyém, írtam. Az utolsó menetben – mint később kiderült – déli, főként villányi vörösökkel barátkoztunk. Most már hivatalos: nagyon szeretem ezeket a hedonisztikus 2007-eseket. Bevezetésképp azért megemeltem még a kalapomat a Janus Borház 2008-as cabernet franc-ja és az Ikon Borászat 2008-as Evangelistája előtt is – a Konyári-művet mások kevésbé süvegelték meg –, de a java ekkor még hátra volt. A Csányi Pince 2007-es cabernet franc-ja vezette fel a nagyokat, majd Tiffán Edéé és a Sauska Pincészeté letarolta a piacot. Kettejük közé Bock József dettó 2007-es válogatása ékelődött. A külföldiek őt találták a legjobbnak, én nem díjaztam brettgyanús fanyarságát. Ehhez képest a verseny legjobb franc-ja is ez lett. Az érmes borok teljes listáját itt találják, a különdíjasokét emitt. Günzer Tamás teljesítményét külön ki kell emelni: pinot noirja és merlot-ja top 1-es lett, a Pannon Top 25-ön meghajoltam előttük magam is.

24 komment

Címkék: dúzsi bujdosó figula tokajicum degenfeld patricius bock tiffán ikon vinagora balla géza gál pincészet csányi pince günzer tamás janus sauska dobosi

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hm, elég érdekes eredmények. Nem hiszek vakon az ilyen versenyekben, de ha valóban színvonalas volt a megmérettetés, akkor megdöbbentő egy-két ezüst eredmény (duennium, infusio, sessio), ami nem lett arany, és fordítva is...
Köszi a "különvélemények" kimondását!
Szerintem sok mindenkinek érdeklődésre tart számot az olvasók közül, hogy neked mi tetszett / nem tetszett, és az is hasznos, hogy hogyan pontoztak a népek a versenyen - sokszor így fogyasztóként is könnyebb elhelyezni az érmeket/díjakat, meg a melléjük tett pontokat. Tényleg annyifelé rendszerrel kell szembesülni, hogy nem mindig könnyű a hirtelen átállás, meg annak a kiválasztása, hogy igazából mit is lenne érdemes feltétlenül megkóstolni.
Kedves Albert gazda! Itthon én is pontozom a borokat alkesz 10-es és Parker 100-as rendszerben. Viszont nem vagyok biztos benne, hogy a kettö közti relációt helyesen látom. Ittam már 90-es Parkert, ami nálam csak szük 5-ös volt. Viszont olvastam egy cikkben az alkeszon, hogy a 84 az kb. a négyesnek felel meg, nálad viszont e cikk szerint 85 az ötös közepe. Hogy világosan lássak, le tudnád írni, hogy az alkesz pontok nálad hányasnak felelnek meg a 100-as rendszerben? Elöre is köszi!
Az O.I.V. 100-as pontrendszert használhatták, az más, mint a Parker/WS féle. Valamiféle eligazítás nem volt előtte, hogy mégis ki ismeri már ezt a szisztémát, milyen pont milyen minőséget takar? Mindenki úgy pontoz, ahogy magának értelmezi a kóstolólapot?

Az említett középre pontozással kvázi az egész dolog értelmét veszti, a tavalyi Vinagora Borgálán néztem is nagyokat az értékelések láttán... 82 pont volt majdnem minden :)
@cabernet's son: AG átváltása szerintem korrekt, például én is aszerint váltok. Az 5 pontos Parker-i 90-esnek más oka lehet, nem az átváltás :)
@Octopus: Mostmár én is aszerint. :) Legyünk kérem egységesek! :)
@cabernet's son: Albert Gazda átváltása megtalálható jobbra az így pontozok én menüpont alatt.
@demisec: Infusio-ból én csak a 2007-eset ismerem, az nálam egy erös 7-esre volt jó, nagyon ízlett. A 2008-as évjárat állítólag jobban sikerült, igyekezni kell, mert már nem sok van belöle.
@drbarta: Köszi, így minden világos. (még új vagyok az oldalon, nem csemegéztem ki minden porcikáját) ;)
@cabernet's son: én meg csak a 6-ost kóstoltam párszor, és az bizony egyre szebb és szebb. Úgy tudom, a 7-es sem marad el tőle sokban. Sessioból a 6-os szintén remek és Konyáriék a 8-asban nagyon szép jövőt látnak...ezért is fura, hogy nem szerepelt annyira fényesen, csak ezüstösen (talán fiatal még).
@Octopus: Remélem nem az az oka, hogy én annyira mellénúltam volna. Nekem nem igazán jött be, erösen kilógott belöle az alkohol. Az alkesz pontokból kiindulva én inkább hajlamos vagyok egyes tételeket följebb pontozni, mint lejjebb.
@cabernet's son: eltérő ízlésre tippelnék, az általános vélekedés szerint Parker szereti a bombasztikus, magas alkoholú borokat (szokták is kritizálni emiatt), nyilván magasabb pontot is ad egy ilyenre, mint az, aki nem szereti az ilyeneket
@Octopus: Lehet, hogy itt lesz a kutya elásva. Engem a magas alkohol akkor nem zavar, ha harmóniában van. Itt szerintem nem erröl volt szó.
a Sauskára régóta fenem a fogam, de a kb. 15 ezer forintos palackár miatt egyelőre elriasztott :) (csak kijön belőle két Szentesi Velence Cuvée, és még egy 2HA Tabunello...)
hát, egy-két hektár tabunello meg nem semmi, ugye...
@AG 2.0: Sajnos a franc-ok (és más vörösek) jóságából igen keveset lehetett érezni a Borgálán. Valami okból kifolyólag nem hűtötték a vörösborokat, amelyek délután 3-ra teljesen megmelegedtek a majd' 30 fokos teremben. Úgy 6-7 tétel után meguntam és inkább a hűtött fehérekre koncentráltam. A túlmelegedett Evangelistát értékelni nem szeretném.
@loading: pedig ez mindig szórakoztató,
mi tavaly szptk végig ezt a fsz lehetőséget :)
de az értékelés lehetőségéről lemondtunk.

Idén hálistennek benézett egy családi rendezvény.
@Szomjas Gödény: Tavaly ilyen szempontból jobb volt, emlékeim szerint. Akkor volt légkondícionálás. Egyébként nem lenne rossz a rendezvény.
@loading: nos, igen, az "egyébként" a neccesebb része. Sztem is volt tavaly légkondi, anélkül elég gyilkos lett volna...

De délután már elég használhatatlan volt a terem...
Persze azért nem csekély szervezést igényle a dolog, gondolom, szóval még velünk marad ez a probléma egy darabig...
süti beállítások módosítása