Izgalmas vállalkozásba fogott Rambo, a szőlősgazda. Pflanzner Sándor – akinek észak-balatoni borát kétszer kóstolhattam már – azt találta ki, utánajár, egyik-másik izgalmas bortermelő hogyan műveli a szőlőt, hogyan készíti a bort. "A tankönyvekben technológiai leírást nem kapunk, helyette bemutatnak sokféle támrendszert, ismeretetik a létező összes talajművelő eszközt, a betakarítás gépeit a puttonytól a szőlőkombájnig, és az összes borászati berendezést – írta néhány hete, terveinek felskiccelésekor. – Ezeket a munkafolyamatokat rengetegféleképpen lehet összerendezni. De vajon hogyan csinálják azok a borászatok, amelyeknek oly szívesen isszuk a borait? Erre keresek választ egy újonnan induló sorozatban. Segítségével mindenki összeállíthatja magának az Egyetlen Igaz Technológiát, amellyel elkészíti a Nagy Bort." Azóta immár három pince gazdája mesélt módszereiről, körvonalazódnak a dolgok szépen. A Somlói Apátsági Pincéről itt, Szentesi Józsefről itt, Losonci Bálintról itt olvashatnak. Azt hiszem, a szövegekben foglaltak azok számára is érdekesek lehetnek, akik nem feltétlen tudják, mi az az egyes függöny vagy a soraljművelő adapter.
Körvonalazódik az egyetlen igaz technológia
2010.02.14. 08:00 AG 2.0
29 komment
Címkék: losonci technológia pflanzner somlói apátsági pince szentesi
 
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kóstolómester (törölt) 2010.02.14. 12:13:29
Mivel nem vagyok borász, én végtelenül egyszerűen fogom fel, aki 9 pontos bort készít az jól csinálja, aki meg 5 ponton mozog az gondolkodjon el mihez kellene kezdeni.
A legékesebb példa Burgundia...egy fiatal borász megvett egy közepes 1er Cru dűlőrészt egy nyugdijba vonult tiszteletre máltó öregúrtól. A lelkes fitalamber változtatott néhány dolgon, bora ma már Grand Cru áron fogy.
Az lenne még érdekes példa itthon ha (például) Vesztergombi eladná az egész birtokot mindenestül és megvenné valami nagypénzű amatőr és az elmozdulás garantáltan menne fel vagy le.
Emellett az is lehet hogy 5 év múlva a Szentesi megváltoztatja technológiáját mert máshogy látja mai hozzáállását. Ilyen és hasonló dolgok miatt engem KIZÁRÓLAG a végtermék érdekel, az meg legyen elsőrendű.
Azért egy érdekességet említenék borászoknak, erről pár hete olvastam. Egy ausztrál biodinamikus termelő szőlőjét évek óta dézsmálták a madarak, sokmindent kipróbált aztán kifüggesztett vagy 20 diszkógömböt.
A tükörkockákról felvillanó fény annyira zavarja a madarakat hogy azóta szinte teljesen elkerülik a szőlőst! Teljesen bevált.
Az biztos hogy az AG olvasói között sok az amatőr vagy profi lelkes borász és nekik ez a sorozat óriási izgalmakat rejt.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.14. 18:32:14
Ezt a hozzáállást hívom én a legnagyobb tisztelettel borateizmusnak.
Nem akarok belemenni mélyebben a dologba, de legyen annyi elég, hogy ez a szemlélet az aminek a jelenlegi világ legtöbb problémáját köszönhetjük. Ezen szemlélet miatt pusztulnak a halak a folyókból és tengerekből, ezen szemlélet miatt csökken a természetes erdős területe a világon, ezen szemlélet miatt töltjük meg szeméttel nemcsak a tengereinket, hanem lassan már a világűrt is. Ennek a hozzáállásnak köszönhetik százmilliók szerte a világon a kínjaikat.
A szemlélet, hogy csak a végeredmény számít, csak az én zsigereim pillanatnyi káprázata a szempont az dönti nyomorba és ganajba a világot.
A felelős fogyasztót igenis érdekli, hogy a termék amit megvesz az hol és hogyan készül.
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.14. 19:13:21
Szóval szerintem Zoltán sokkal távolabbról v alapvetőbben közelíti meg a kérdést, mint amit Kóstolómester a fogyasztó szempontjából mond. (Amellett hogy helyt adok kétkedésének, tényleg fontos, hogy ne tegye tönkre a termelés a környezetet.)
De most két önálló szálat vetettetek fel, így nem csak egyikőtöknek lehet igaza :)
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.14. 20:37:10
Ha valakit ELSŐSORBAN a végtermék érdekli az korrekt, a kizárólagosság az nem
zoli 2010.02.14. 23:11:32
Én inkább úgy gondolkodom, hogy döntsön mindenki belátása szerint. Azon csodálkozom inkább, hogy a Mester, aki kioktatja szakmából a fél borásztársadalmat, most egyszerűen felteszi a kezét...
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.15. 06:07:12
Ezzel együtt mindenki dönthet a belátása szerint. Én nem kényszerítek senkit az én nézetem elfogadására és nem haragszom senkire aki ezt a kérdést még máshogy látja. Mindenkinek szíve joga olyan nézetet vallani amilyent csak akar.
Mindez persze semmilyen körülmények között nem változtat a tényen, hogy objektív okok miatt egyértelműen és csakis az az igazság, hogy a végeredmény kizárólagossága az zsákutca.
De hangsúlyozom, hogy az elsődlegesség az okés, én is azt vallom, hogy például egy bor az elsődlegesen legyen finom és a termelési módszer sosem teszi indokolttá a minőségi problémákat. Vagyis az, hogy a végeredmény a legfontosabb -amit én is elfogadok- az nagyon-nagyon nem azonos azzal, hogy csak a végeredmény a fontos - amit például Kóstolómester írt -
Minden tiszteletem Kóstolómesternek. Minden bizonnyal nagy tudású, komoly tapasztalattal rendelkező értelmes ember az aki ezen nick mögött ül. Ezzel együtt ebben a kérdésben nincs kérdés. Kevés dolog van amihez végletesen ragaszkodom, ez az egyik.
A tetteinknek következményei vannak, a technológiai döntéseinkért felelősek vagyunk. badarság és gyermeki felelőtlenség azt hinni, hogy komoly következmények és az unokáink kérdőre vonása nélkül dolgozhatunk, élhetünk úgy, hogy _csak_ az számít amit itt és most mi az érzékszerveinkkel érzünk.
Mindezzel persze nem azt mondom, hogy csak a tökéletesen tiszta technológia az elfogadható!!! A lényeg nem ez, hanem az, hogy tudjunk a dolgok következményéről és _vállaljuk_ a felelősséget.
zoli 2010.02.15. 07:24:03
Én inkább arra utaltam a Mester kapcsán, hogy ha már vki kritizál, akkor szerencsés ismerni a szőlőtermesztés/borkészítés folyamatát, az ok-okozati összefüggéseket, hogy a mondanivalónkat érdemben is alá lehessen támasztani.
zoli 2010.02.15. 07:28:41
@BZoltan: Azzal semmi baj, hogy a tudatosságra hívod fel a figyelmet, csak mintegy menetrendszerint visszatérő elemként lépten-nyomon dorgálni kicsit olyan, mint korbáccsal hittéríteni.
Én inkább arra utaltam a Mester kapcsán, hogy ha már vki kritizál, akkor szerencsés ismerni a szőlőtermesztés/borkészítés folyamatát, az ok-okozati összefüggéseket, hogy a mondanivalónkat érdemben is alá lehessen támasztani.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.15. 08:02:45
Én nem dorgálok, ha bárki annak veszi azt amit fentebb leírtam az azt jelenti, hogy az illetőben mégiscsak ébreszt a téma némi gondolatot :)
felvetés 2010.02.15. 08:34:11
Nem semmi felkészülés előzhet meg Nálad egy hétvégi bevásárlást! :) Mert ugye ez a szemlélet Nálad nem csak a borokról szól! (Részben én is osztom persze, de rálátásod minden szakmára nem lehet.)
Kóstolómester (törölt) 2010.02.15. 10:05:41
Természetesen az első öt évemben szinte csak a szőlőtermesztés/borkészítés érdekelt, úgy néztem fel a borászokra mint félistenekre és izzadt a tenyerem mikor először rázhattam kezet Szepsyvel de 15 évvel később azonban már mást kutatok. Jelen pillanatban a bor szellemisége foglalkoztat.
Az eljárások és a borászok nem izgatnak túlságosan mert hiszen csak változó technológia és emberek, néhányan mint Vincze, bukott angyalok.
A kiváló végtermék a fontos, lángra gyújtja a gyertyát
és ha ez megtörténik, csak akkor érdekel a többi.
A Zoli által említett dolgokért nem vállalhatok felelősséget.
zoli 2010.02.15. 13:32:08
Az rendben van, hogy a csúcsborokra indulsz be, de a hozzászólásaid javarésze szakmai jellegű kifogásból áll. Ezt nyugodt szívvel akkor lehet tenni, ha van egy csekély mögöttes tudás is, onnantól kezdve megalapozott a kritika, mindaddig egy egyszerű vélemény marad.
@BZoltan: ha valakiről kijelented, hogy nincs igaza és helytelenül cselekszik, az mégiscsak több egyszerű véleménynyilvánításnál.
Elég sokszor előkerült a téma, meglátásom szerint itt kevésbé célravezető beledugni a kiskutya orrát a kakijába.
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.15. 13:48:46
...de igen, valami ilyesmire gondoltam, ez egy fontos pontosítás a diskurzus számára.
Úgy gondolom, hogy erről a megállapításról már lehet általad is elfogadhatóan vitatkozni, és ez jó.
Amúgy jók voltak Rambo interjúi, bár én tényleg csak érdeklődő figyelemmel tudom tanulmányozni a témát.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.15. 14:29:36
Vagyis téged sem kizárólag a minőség érdekel, hanem azt csak elsődlegesnek tartod.
@zoli: Az, hogy valakinek nincs igaza és bizonyos kérdésekben téved az nálam nem jár együtt ítélkezéssel. Joga van mindenkinek tévedni és tévhitben leledzeni :) Mindannyian tévedünk olykor és mindannyian tévútra kerülünk néha.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.15. 14:47:10
Elég gyakran hallom azt az ellenérvet, hogy de hát hogy képtelenség mindenről tudni mindent amit megveszünk. Igen, ez így van, de ez nem jelenti azt, hogy az általunk fogyasztott termékek eredete és előállítási módja ne lenne fontos és hogy emiatt nem kell foglalkozni semminek az eredetével és előállítási módjával.
Hullafotós 2010.02.15. 17:25:19
Ezt a missziót szakmaformálóbbnak tartom, mint a újságírói vállalásod a nagyinterjú sorozat kapcsán. Jóllehet ez utóbbiakat is el fogjuk olvasni.
fiatalborivo 2010.02.15. 19:08:48
Kóstolómester (törölt) 2010.02.15. 21:12:35
Úgy vélem félre lett értve itt néhány dolog...
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.16. 06:39:23
Van valami különös oka, hogy látványosan kitérsz a válasz elől?
Kóstolómester (törölt) 2010.02.16. 07:05:07
Szomjas Gödény különben jól mondta az elején:
"Szóval szerintem Zoltán sokkal távolabbról v alapvetőbben közelíti meg a kérdést, mint amit Kóstolómester a fogyasztó szempontjából mond. (Amellett hogy helyt adok kétkedésének, tényleg fontos, hogy ne tegye tönkre a termelés a környezetet.)
De most két önálló szálat vetettetek fel, így nem csak egyikőtöknek lehet igaza :)"
Én sokat olvaslak mert tetszik a látószöged, mindamellett véleményem szerint annyiban külömbözünk hogy én arról a világról beszélek amiben élek te pedig amiben élni szeretnél?
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.16. 07:28:21
Amúgy szerintem felelősek vagyunk azért, hogy a világ milyen és mindenkinek van egy bizonyos mértékben befolyásolni a világot, hogy az olyan legyen amilyennek ő azt szeretné.
Kóstolómester (törölt) 2010.02.16. 07:52:47
Én túl sokáig hittem Magyarországon az egyén diadalában, ma már nem hiszek.
Sikereim, eredményeim, jólétem csak házam kerítéséig tart.
Az utcán már farkasok között járok.
Nem mindíg gondoltam így de most ez van.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.16. 10:27:03
Kóstolómester (törölt) 2010.02.16. 10:54:45
Úgy tudom hogy a falvakat is érintő széthúzás és irigykedés rejtőzködik a vulkán felszíne alatt...
Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.02.16. 12:42:18
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.16. 12:44:54
Én azt írtam, hogy felelősnek érzem magam azért, hogy a világ milyen és egy bizonyos mértékben befolyásolni is tudom a világot, hogy az olyan legyen amilyennek azt szeretném.
Ha úgy tartanám ahogy te, hogy az eredményeim csak a házam kerítéséig tartanak akkor sosem kezdem vele ebbe a vállalkozásba. Szőlőt termelni és bort készíteni pont azért nagyszerű, mert lehetőséget kapsz a világ egy zsebkendőnyi területének jobbá tételére és egy maroknyi ember életminőségének a javítására... Persze én szektás vagyok és nem hiszem, hogy csak a végeredmény számít.
Hullafotós 2010.02.16. 14:09:41
2010.02.16. 17:58:26
nagyon messzire vezet, meg off topik is, ráadásul nem is Kóstimestinek válaszul írom, de egy ideje arra jutottam, hogy az egyetlen legigazibb problémája társadalmunknak a közösségi/kollektív felelősségérzet kvázi teljes hiánya.
BZoltán álláspontja épp ezért kifejezetten szimpatikus nekem az adott (a topikindító írás szempontjából picit mellékes) kérdéskörben. számít a hogyan, nekem és bornál pláne.
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.17. 13:15:31
@Parci: Igen, de sajnos könnyű kiábrándulni, ezt elhiszem. Néha túl aktuálisnak érzem a költő szavait:
"sok urunk nem volt se rest, se kába birtokát óvni ellenünk, s kitántorgott Amerikába másfél millió emberünk"
Nem örülök, hogy egyre nehezebben tudok bármivel is együttérezni ebben az országban. De tény.