HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Szászi Badacsonyi Rózsakő 2009

2010.09.20. 10:00 AG 2.0

Elkerült hozzám egy csomó különféle palack Szászi Endre szortimentjéből, iszogatom a tartalmakat néhány hete, előbb az egyik kerül sorra, aztán a másik, majd a harmadik és így tovább. A vitatott árképzésű rozéval kezdtem – kéknyelűs bejegyzésem alatt polemizáltak azon kedves kommentezőim, hogy kerülhet ilyen bor sokkal többe kétezer forintnál –, utána két vörös következett, majd vissza kellett kanyarodnom a fehérekhez, hogy újabb poszt szülessen erről az egyre meggyőzőbb teljesítményt nyújtó termelőről. A rózsakő fogyasztása óta az motoszkál a fejemben, hogy Szászi nagyon elkaphatta a fonalat a 2009-es évjáratban. De menjünk sorjában. Az ásványos, késői szüretes karakterű, egynémely illat- és ízjegyeiben erősített borokra emlékeztető – 14,5 volt az alkoholja – rozéval nem volt könnyű megbarátkoznom, noha szeretem azt gondolni, hogy nyitott vagyok az extremitásokra. Elsőre nem is fogyott el, teltek-múltak a napok, meg-megnéztem, nem változott semmit – én viszont megszerettem azokat a tulajdonságait, amelyekkel eleinte nem rokonszenveztem. Nem kevesebb, mint 5 pont. A 2008-as pinot noir nem hengerelt le (maximum 4 pont), a Legenda cabernet sauvignon többet ígért és adott. Nem erdei gyümölcsöket és hömpölygést, hanem fűszereket és mineralitást. Komplexitásból, színekből mégis több kellett volna, hogy a 6 pontos szint fölé emelkedjen. A 2009-es Szászi-fehéreknek az ilyesmi csekély tapasztalataim alapján nem okoz gondot. Értő barátaim közül többen mondják, a kéknyelű nem szofisztikált szőlő, ha már, akkor a rózsakő többre képes. A megállapítás első felével szívesen vitázom bármikor, a második fele akár stimmelhet is. A fajtát az ötvenes években nemesítették, összehozták a kéknyelűt beporzójával, a budai zölddel. Etalonborok nem nagyon vannak belőle. Kóstoltam ilyet a Kál-Vintól és a Varga Pincészettől, előbbi és utóbbi egy-egy korábbi évjáratú tétele kicsit sem győzött meg, nemrég a 2009-es Aranymetszés ígéretesnek, ötpont-várományosnak tűnt. Most a szigligeti-szentgyörgyhegyi-badacsonyi mester odacsapott ügyesen. Világos szín, végtelenül tiszta, virágos-gyümölcsös, ásványos illat, minden nehézkesség nélkül. Gyönyörű savak, finom, játékos ízek, áttetsző frissesség, perfekt struktúra. Teste közepes, nem is kell több, a lendület és a vibrálás rovására menne. Ugyanabba az iskolába járt, ahova a kilences kéknyelű, karakterükben is hasonlítanak, a rózsakő talán egy árnyalattal rétegzettebb. Éppen az a fehérbor, amelyet életem e szakaszában a legjobban kedvelek. Bárhol, bármikor, bármennyit. 7 pont.

7 komment

Címkék: négypontos hatpontos ötpontos badacsony pinot noir hétpontos cabernet sauvignon rozé 2008 2009 szászi rózsakő

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A PN nekem sem jött tőle még soha. Viszont a 08 - as Kabócás, a 09 - es Szürkebarát és a 09 - es Kéknyelű is igen korrekt volt mind. Egy picit off: tegnap az ebéd utáni sütemény mellé a 06 - os NAG Oldalolasz igazi parádé volt és az öregedés semmi jelét sem mutatta...
Én nem hallottam még a rózsakő fajtáról, de mondjuk olyan kéknyelűt sem ittam, amitől hátraszaltóra éreztem volna késztetést.

Szászi Endrétől ittam viszont egy olyan olaszrizlinget (2006-os Szentgyörgyhegyi) ami szerintem az etalon abból a fajtából.
Már régóta "kiabálok", hogy valaki kóstolja meg ezt a Legendát. Örülök, hogy neked is ízlett, szerintem É-Balaton talán legszebb vöröse. Külön öröm, hogy nem a tanninokról, meg a megszokott jegyekről szól.
@pupa pupánszky: "a Legenda cabernet sauvignon többet ígért és adott"
@pupa pupánszky: Hát, az a NAG Oldalolasz valami kiválóra sikeredett. Nemrég kóstoltuk egy olasz sorban, nem is mertem utána már mást bontani. (Pedig ha keresgélek, lett volna még egy Szászi késői olaszom.)
Lenne tutti tippetek ? Hol? Mennyiert?
süti beállítások módosítása