HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Somlói Apátsági Pince Tramini 2008

2010.11.29. 06:00 AG 2.0

Egy kivétellel kiürült a doboz, a tramini még hátravan, írtam máciusban, amikor gyors egymásutánban megkóstoltam szűk kiskartonnyi Somlói Apátsági Pince-bort, és véleményt is mondtam róluk. Az a tramini egészen mostanáig pihent, a múltkori kézművesbemutató – ahol kifejezetten jól teljesítettek a borászat kétezernyolcasai – után eszembe jutott, hogy még megvan, arról meg az, hogy ideje meginnom. Úgy is lett. A SAP-tételekre jellemző módon mélyebb szín, talán van egy kis mattság benne, talán nincs. Erőteljes illat, a fajta összes jellegzetes jegyével, továbbá mineralitással. Azt hittem, édes lesz, mondta a feleségem, miután orrmintát vett, majd belekortyolt. Nem az. 12,8-as alkoholt erjedt, száraz lett, az a három gramm cukor, ami maradt benne, nem oszt, nem szoroz. Nem mondhatni, hogy zamatbajnok lenne, ízei tiszták, egyenesek, savai a helyükön vannak. Nem annyira dús, erőteljes és összetett, mint a pince többi kétezernyolcasa – nem többemberes –, de nem is könnyeden-játékosan traminis. Szépen érik. Gömbölyű 6 pontot kap, viszont cseppet sajnálom, hogy nem a furmintot vagy a hárslevelűt tettem el. Egyébként az a benyomásom, hogy a tramini helyét és szerepét még nem találták meg a hegyen, sőt az egész országban sem. Sokan le is becsülik, pedig sok mindenre képes. Elzászban vagy Dél-Tirolban majdnem úgy tud elegáns-kifinomult-vibráló-tartalmas lenni, mint egy rajnai rizling Wachauban vagy a szuper német borvidékeken. Rizlingből már megszülettek a referenciaborok itthon, valami ilyesmivel szeretnék találkozni lassan traminivonalon is.

17 komment

Címkék: somló hatpontos tramini somlói apátsági pince

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köszönjük a jegyzetet.

A magyar traminiben nekem a Bussay tramini egy jó referencia pont. Nem mondom, hogy akár fényévekkel megközelíti az elzászi fajtatestvéreit, de jó.

Én nagyon szeretem a traminit és az egyik legnagyobb kihívásnak találom a fajtát.
"Nem mondom, hogy akár fényévekkel megközelíti az elzászi fajtatestvéreit, de jó."
Na ennek a mondatnak semmi értelme, legfeljebb annyi, kedvesen vállon veregetted kisöcsit.
Vagy inkább az, hogy holnap Csörnyeföldön erre különösen figyelni fogok, szóval köszönet, hogy felhívtad a figyelmem a traminire.
@Benikuty:

Elnézésedet kérem, hogy nem tudtam számodra is érthető módon megfogalmazni amit akartam.

Az a lényeg, hogy a fűszeres tramini igazi hazája Elzász. Sehol a világon azon a színvonalon, olyan sokféleképpen nem készítenek bort a tramini fajtából mint ott.
Elzászban durván 2500 hektáron gondoznak traminit és a rizling után a legnagyobb arányban.

Bussay doktor traminijére mindenképpen érdemes odafigyelni, tényleg nagyon jó. Érezd magad jól Csernyeföldön.

Magyar traminiből nekem még a Bujdosó pince Aranyhíd traminije és Németh Attila traminije tetszett.
@Benikuty: Ja és hogy még világosabbá tegyem. Én személy szerint a posztban szereplő bort is messze-messze lemaradva érzem az igazi elzászi traminikhez képest. Halvány árnyéka a mi traminink is annak amire ez a fajta valójában képes.
@BZoltan: Bujdosó is nagy kedvenc, egy palackot őrizgetek:)(Karácsonyra)
@Benikuty: Azért remélem, hogy mostanra már világossá vált, hogy mi értelme volt annak a mondatnak.
@BZoltan: esetleg úgy van: még így is fényévnyi távolságra van...Vagy hiába közelíti, de még így is fényévnyire van...
Bocsáss meg, de egy gigászi mértékkel való közelítéssel nem tudok mit kezdeni.
Egyébként a szavakon lovaglás maratoni számában nem kívánok indulni, továbbá a 4x100-s szócséplésre is van épp elég versenyző. Nem szeretném a nívós mezőnyt hígítani.
Szerintem a tramini a lényeg:)
@BZoltan: igen, tudom, hogy a bussay traminit általában szeretni szokás, de én pont azt karaktert nem találtam meg még benne, amit keresni próbálok. nehézkes nekem. hátha a következő évjárat frissebb lesz. a bujdosó aranyhíd egészen más műfaj, úgy emlékszem, épp neki adtam a legmagasabb pontszámot egy későiszüret-kóstolón, de hogy melyik évjáratnak, az hirtelen nincs meg.
@AG 2.0: A traminiből aránylag könnyű egy populáris édesebb jellegű bort készíteni, de az könnyen átmegy gejlbe amit viszont sokan nagyon nem szeretnek. Az a fajta frissesség amit te is keresel az a sav, amiben viszont a tramini gyenge. Vagyis nem gyenge, csak sokkal könnyebben eldobja a savait mint sok más. Ugyanakkor ha nem teljesen érett akkor marad benne egy zöld reflex amit még az intenzív fajtajellege sem fed el.
Na ezért nehéz műfaj a tramini. Én mindenesetre hiszek abban, hogy az ultimate magyar tramini az vagy a Somlóról, vagy a Kálból vagy Mórról fog jönni :)
Eddig nekem a legtisztább, legkifinomultabb tramini Pálffy Gyuláé volt...talán 2008-as volt...

Bussay egészen más műfaj, tényleg nehézkesebb, de a 2008-asban az a 28 gram cukor (asszem ennyi) kifejezetten kellemes...a száraz traminijei nekem kevésbé tetszettek.
Az én kedvenc traminim a Györgykovács féle. Nem tudom a 2008-as hol tart most a fejlődésben, 1 éve parádésan "könnyű" volt és elegáns. Van olyan jó szerintem mint a Bussay féle.
@dalton1: egyetértek.

@Oscar Matzerath: ezzel is.

@AG 2.0: meg ezzel is.

@BZoltan: két szüret?
@lackó: Az nem játszik. A savra való szüretelésnél a traminiben mindig marad ez vegetálisan zöld reflex ami szerintem nagyon nem illik a fajtához. A tramininek egy pont neki való ősz kell és nagyon el kell kapni a szüret időpontját.
Szeretnék még addig élni, hogy legalább egyszer egy olyan traminit palackozzunk ami mondjuk 5-10%-ban hozza az elzászi nagyokat :)
@BZoltan: Hja, MiklósCsabi is nagy kihívásnak érzi.

tb.zstv
Mivel ez az egyetlen tramini tages poszt AG-nél:

Pannonhalmi Apátság '10-es traminije nálam: 10/7.

(Nagyon jól behűtve, finom sajtokkal és zenékkel)
@osborne: hát ez érdekes, pedig szeretem a traminit. köszönöm a tippet :)
@AG 2.0: Nincs mit. Én kösz az eddigi tippeidet :)
süti beállítások módosítása