HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

A külföldi borok ára Magyarországon

2010.03.29. 08:00 AG 2.0

Egyik fontos célom, hogy felhívjam a figyelmet a szerintem arra érdemes magyar borokra. Ehhez pedig szükség van a megfelelő kontextusra. Külföldi borokat tehát nemcsak azért iszom, mert minden színt szeretek, és mert a változatosság gyönyörködtet, hanem azért is, hogy a részt az egészhez mérhessem. Aki rendszeresen figyeli, mit művelek hasábjaimon, észrevehette, sok-sok ország termékeiről írtam már. Nemcsak a nagyokéiról, mint a franciák vagy az olaszok, kevésbé kiemelkedőkről is, a csehektől a görögökön át a grúzokig és tovább. Azt viszont kis túlzással egy kezemen meg tudom számolni, hogy az elfogyasztott és blogosított külföldiek közül hányat vásároltam Magyarországon. Ennek csak részben az az oka, hogy messze nem minden kapható nálunk, ami érdekes. A másik ok az, hogy hiába telik-múlik az idő rohamosan, némelyek még mindig úgy érzik, idegen boron érdemes gyorsan szakítani hatalmasat. Eredendő optimizmusomból adódóan általában hajlamos vagyok azt hinni, a vadhajtások egykettőre elszáradnak. Ám gyakran kiderül, attól, hogy én átlátok a képzeletbeli szitán, még vannak bőven, akik kontójára lehet huncutkodni. Nemrég mondta valaki, hogy az aktatáskából kóstoltatók, akiktől egy rokonom a 90-es években 5500-ért vette kartonszámra a nemzetközileg 1400 forintos ausztrál chardonnay-t, ma is vígan prosperálnak. Persze tudom, azok sincsenek kevesen, akik korrekt áron importálnak színvonalat, de ez a bejegyzés kivételesen nem róluk szól. Igazából szinte hirtelen felindulásból írok. Két különös dolog történt néhány napon belül. Előbb a Bor és Társa egyik vinotékájában vettem észre a polcon néhány Yellow Tail-bort. Itt az idő, hogy megkóstoljam a mumust, mondtam magamban. De mielőtt a kasszához siettem volna a chardonnay-val, megnéztem az árát. Háromezer fölött volt, vastagon. A wine-searcher.com adataiból úgy tűnik, kb. 300 százalékos a különbség. Még így is csendben maradtam volna, ha az egyik kollégám nem talál egy érdekes honlapot. Amelyről kiderül, megjelentek Magyarországon Francis Ford Coppola filmrendező-borosgazda dolgai. Az alapkategóriás Diamond Series és az eggyel magasabbra pozicionált Director's Cut termékcsaládok némely darabjai legalábbis elérhetők. Előbbieket 8000, utóbbiakat 9000 forint fölé lőtték be nagyjából. Jobb helyeken a Diamond-borok kb. 10, a Director's Cut-tételek 15-20 dollárba kerülnek. Előbbiek esetében a differencia 400 százalékos. Úgy gondolom, ezt tényleg bátran nevezhetjük túlárazásnak. Tisztában vagyok vele, hogy nem ez a magyar borászat legfontosabb problémája. De a magyar fogyasztó joggal morcos. És miközben egyfelől megadja a tiszteletet az itthoni tisztességeseknek, másfelől Bécsben vásárol és interneten rendel. Hiszen 3-4 palack 7-8 pontos árkülönbözetéből kijön a tank benzin vagy a szállítási költség. Bolondnak is megéri.

31 komment

Címkék: árak gondolatmenetek

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hát igen, a kereskedők kihasználják azokat akik nem olyan eltökélt fogyasztók hogy utánamanjenek a dolgoknak, meg a lustaságot és el tudják adni a borokat ilyen árréssel is, ez gusztustalan. Másrészt örülök neki kicsit, mert ugyan kapzsiságból, de védik ezzel a magyar borokat, ha ez egy percig se villant át az agyukon,akkor is. Igaz ugyan az is hogy nem ezeket a normális minőségű borokat kellene sarcolni hanem inkább a lőréket, de hát ez van, majd egyszer egy okos ember kitalálja azt is hogy a külföldi lőréket hogyan lehet megdrágítani.
Sajnos nem csak a legtöbb minőségi magyar bor drága itthon hanem a külföldi is. Több példa van rá hogy hazai borok esetleg olcsóbbak külföldön és szembetűnő hogy (mint írtad) a külföldiek drágábbak itthon. Mintha valami átkos varázslat érne mindent a határunkon a Lindt csokitól a borokig, a márkás ruháktól a napszemüvegekig.
Ráadásul a helyzet mintha nem akarna változni még jódarabig...
@Kóstolómester: A Lindt csokin én is nagyon csodálkoztam: a "távoli" Lengyelországban min. -200 Ft/tábla volt az ára a hazaihoz képest.
A témába jobban illően: a Bor és a Társa nemcsak a külföldi, hanem a magyar borok áraival is elbánik (pl. Orsolya). Lehet a plázákban való megjelenés ennyivel drágább (?).
Néha azon gondolkodtam, hogy úgy tűnik, mintha ugyanazon a kiskeráron tudnák beszerezni, mint bárki más. Csak a szokásos kereskedelmi és adó tételek nyomják fel az árat. Persze a tévedésem nincs kizárva.
@fiatalborivo: A külföldi és a magyar borok egymáshoz való árát egy kicsi tyúk-tojás effektushoz hasonlítom: azért nem olcsó a magyar bor, mert a külföldi drága. Vagy amiatt drága a külföldi, mert a magyar nem olcsó. (kivételek mindkettő esetében vannak!)
roppantul bosszantó tud lenni ez a dolog, sajnos rengeteg ilyen tétellel találkozni. Bennem is felmegy a pumpa rendszeresen, pl 6 eurós Hardy's Nottage Hill 3600-ért? Ennyire hülyének néznek?
Nem veszek meg külföldi bort itthon, míg utána nem néztem az árának az interneten, ezt ajánlanám minden kedves borbarátnak, hogy tegye meg vásárlás előtt
1. aztan nem am csodalkozni ha a bornak nem lesz tarsa...

2. igy lett a directors cutbol short fiction
Az importált borok árképzése megérne egy kis utánajárást. Ami a leginkább megdöbbentő, hogy amikor nem is oly rég a forint elkezdett erősödni,furcsa módon a külföldi borok hazai ára is növekedett!?
Itt jön vissza az, hogy a magyarok nem értik, miért mondják a külföldiek a borainkra, hogy túlárazottak. Mi nem a magunk árait igazítjuk a külföldiekhez, hanem fordítva... És mikor Jancis Robinson eljön hozzánk, akkor a kóstolólistán mást sem csinál, csak korrigálja a külföldi borok árait. Ami náluk kb 9 font, az kint 5 font. Marha ciki volt, pedig ott is nagyon magas adót számolnak fel a borokra....
Huh! Asszem 2 éve kóstoltam a várban Coppola Shirazt, a 9 rugósból. Elképesztő anyag volt, meg sem fordult volna a fejemben, hogy ez esetleg fele árú (Anglia) bor! Amúgy a mellé kóstolt chilei társat is nagyon überelte. Hanem ha ez itthon is ennyi lenne, egy gigászi BESTBUY lenne, erősen feltéve a lécet. Nem tudom, mennyi a behozatal, cimkézés-adózás stb költsége. Barátaim Hollandiába visznek ki bort, mármint üzletileg. Nekik ezek a járulékos költségek kb. 3E. Így egy 3E beszerzési árú bor odakint 2000Ft-ért lesz kínálható szerény árréssel, itthon 1500, korrektebb helyeken 1100-1200 Ft. Szóval, nem könnyű... Nálunk ugye a termelékenység egy kis-közép (30-60 ha)pincészetnél meg sem közelíti pl. az olaszt, tehát eleve nem olcsó, így drágul tovább ahogy leírtam, plusz, hiába van sok jó borunk, a köznép tudatában Kelet-Európa az olcsóság és a silány bor szinonímiája. Kicsit elkalandoztam...
Ez ténykérdés, a külföldi borok k drágák itthon.
Azt gondolom, hogy ennek egy jó része sajnos reális - legálisan importálni és forgalmazni valamit, ráadásul valószínűleg viszonylag kis tételben valszeg baromi drága.

Ez sem magyarázza, magyarázhatja a 3x, 4x árat, de az az igazság, hogy az érdemi fogyasztóközönséget tekintve verseny is van.
Tkp minden érdemi külföldi tételt a webshopokból rendelünk, és hát a Wein und Co. sincs messze. (Mondjuk ők nem tartoznak az olcsóbbak közé.) Ráadásul 15 euroért kihoznak futárral egy karton bort Bécsből Pestre...

@Noir taster: azért azt gondolom, hogy Jancis sem a hazai bestbuy listán ment végig, de még csak nem is a best-of-Hilltop exporttételeket szaglászta a túlárazottságnál.

Rossz ár-érték arányt meg bármikor mutatok a top bordói meg burgundi termelőktől, hiába még esetleg a magas a minőség is :)
Pláne, ha őket is a Tesco-kedvencekkel vetem össze, ugye...

Ugyanakkor a külföldi tételeknél tényleg ciki lehet a hazai kiskerárat bevallani :)
@Szomjas Gödény: Ami engem illet, én az utolsó mondatodra gondoltam. A best buy ügyben is egyetértek. Spec a Heimann Barbárt és a Sauska Cuvée 7-et nem gondolom túlárazottnak. Sőt, ott szerintem kifejezetten rendben van az ár-érték arány.
Minden annyit ér, amennyit adnak érte.
Nomeg az olyan "besztbáj" kezdetű cikkek, melyekben a többezer forintos borokat sztárolják, nagyban támogatják a jelenséget. A tájékozatlan és felületes fogyasztó ezekből arra következtethet, hogy ami drága, az a jó.
@t f 1: én ezt nem szoktam így állítani
Nem is rólad beszéltem.
@t f 1: Ez népszerű eretnekség, ráadásul rossz közhely is. Szerintem csak az piaci ára annyi mindennek amennyit adnak érte. Az, hogy mi milyen értéket képvisel az egy kicsit összetettebb annál, hogy egy árcédulával elintézhető legyen.

Abban viszont masszívan egyetértek, hogy abszurd dolog "best buy" címkét rakni kétezer feletti borokra. 3-4 ezer forintos tételekre meg egész egyszerűen groteszk. A drága bor az max korrekt ár/érték arányt képvisel.
Közhely, de igaz attól függetlenül, hogy más a véleményed..
@t f 1: Csak abban az esetben igaz, ha az egyetlen értékmérőnek a pénzt tartjuk.
Amúgy akkor szerinted egy négyezer forintos bor többet ér mint egy kétezer forintos?
@BZoltan: Embere válogatja. Aki megadja a 4ezret, annak igen, aki nem adja meg, annak nem
@t f 1: Gáz lenne ha így lenne... én például a az életem legjobb éttermi ételéért cirka 500 forintot fizettem és sokkal értékesebb volt mint az amiért viszont 30 ezret. Mondom, a pénz nem értékmérő. A bor ára sem azonos a bor értékével.
@BZoltan: Dehát erről szól a cikk :)
A torz gondolkodásmódból eredő torz értékrendről. A mai világban mindennek a pénz az értékmérője, ezt sulykolják mindenhonnan, minden médiából, aminek meg is látszik az eredménye. Remélem, hamarosan változik. Radikálisan.
@t f 1: Én úgy vagyok vele, hogy nem várok arra, hogy a világ változzon körülöttem, hanem amennyire tudom én változtatom meg a környezetemet :)
Én határozottan tagadom, hogy a pénz bárminek az értékmérője lenne és nem is veszek tudomást arról ha bárki ezt így tartja.
@t f 1:
ha fentről várjuk a változást az sosem fog jönni. tégy érte.
@shiraz: Azt csinálom/csináljuk, ha nem tűnt volna még fel
miből kellett volna feltűnnie?
Hat igen ,valami nem stimmel itt.
Ha egy palackot 200 Euro helyett 300-fölött kinalnak (Carruades Laf.2006 Bortarsasag)
Itt az idö hogy valaki nyisson mar egy realis arakkal müködöt is!
@tezu: vannak tisztességes helyek is
@BZoltan: De, a pénzt többek közt éppen arra találták, hogy mérje az értéket...
a pénz már csak ilyen.
Persze ez csereértéket jelent, nem a saját magad számára jelentett hasznosságot, dehát egészen biztos vagyok benne, hogy te is méred valamivel, meg tudod is, hogy muszáj...
...de természetesen tisztában vagyok vele, hogy nem veszel minderről/rólam tudomást :)
@Szomjas Gödény: Nem, a pénzt az árucsere valamint az adósságtörlesztés megkönnyítésére találták fel. A pénz egy termék avagy egy szolgáltatás árát méri nem pedig az értékét.

Ennek ékes bizonyítéka az, hogy egy tehetős és egy szegény ember számára ugyanaz a palack bor ugyanazt az értéket képviselheti, de ameddig az előbbinek a bor az olcsó addig a másiknak drága.

Én tiszta szívből és nagyon komolyan szánok a szó keresztényi értelmében mindenkit aki számára a dolgok értéke csak az árukkal fejezhető ki. Végtelenül szomorú jelenség, hogy sokan nem is érzik a különbséget az "ár" és az "érték" szavak között :(
@shiraz: ha legközelebb arra járok, benézek Hozzád valami miseborért... :)
süti beállítások módosítása