HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

A nagy olaszrizlingfutam Egerszóláton

2010.04.27. 08:00 AG 2.0

Borversenyekre nem hívnak gyakran, és még ritkábban megyek, alig bírok elszabadulni Budapestről. Holott érdekes az ilyen: elsősorban azért, mert új neveket lehet megismerni, akikből aztán vagy lesz valami, vagy nem. A hétvégén nemzetközi olaszrizling-bajnokságot rendeztek Egerszóláton, zsűriztem, a mi bizottságunk volt a legbőkezűbb, a csupán hat aranyérmes tételből ötöt mi emeltünk magasra. Az összesített szigor meglepett engem, persze az is lehet, hogy mi kaptuk a legjobb borokat. Ha igen, ha nem, nekem az volt a tapasztalatom – valami ilyesmit itt is kifejtettem már –, hogy az olaszrizling-színvonal dinamikusan emelkedik. A poharamba keveredett harmincvalahány tétel közül alig néhány nem ütötte meg a 4 pontot, miközben jöttek és jöttek az 5-6 pontosak. Ráadásul egy nemzetközi klasszist is találtam. 100-as rendszerben pontoztunk, igyekeztem alkalmazni a néhány hónapja kifundált konvertálást, egyszer tértem el kicsit felfelé, a favoritomat megszórtam 96-tal, hogy biztosan legyen aranya. Lett, 91,2-es átlaggal. A hat legjobb összesítésben: Pálinkás Pincészet Olaszrizling K12 2008 (92,0 pont), Rabóczki Attila Egerszóláti Olaszrizling 2005 (91,8), Jásdi Siralomvágó Olaszrizling 2008 (91,2), Dr. Hrabár Jenő Olaszrizling 2008 (91,0), PE AC Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet Badacsonyi Olaszrizling 1963 (91,0), Spiegelberg Somlói Szent Ilona Olaszrizling 2008 (90,0). Ebből tehát öt járt a 3-as számú bizottságnál, azaz nálunk, a Pálinkásnak 90-et, a Rabóczkinak 90-et, a Jásdinak 96-ot, a Hrabárnak 87-et, a badacsonyi vénséges vén aszúnak 88-at adtam, élt még, ez tiszteletet érdemel. Kiemelnék néhány ezüstös-bronzos bort is, amelyek konkrétan nekem tetszettek: Fekete Béla Olaszrizling 2006 (90 pont), St. Andrea Egerszóláti Olaszrizling 2005 (89), Mátyás Pince Rizling Vlassky 2008 (89), Vitis Rizling Vlassky 2006 (89), Balázs András Olaszrizling 2009 (88), Gellavilla Olaszrizling 2008 (88), Bussay Csörnyeföldi Olaszrizling 2007 (87), Istvándy Badacsonyi Rizling 2007 (87), Laposa Badacsonyi Rizling 2008 (86), Istvándy Badacsonyi Rizling 2009 (86), Gál Lajos Egerszóláti Olaszrizling 2008 (85). Szép sor. Néhány megjegyzés a legjobbakhoz. A Pálinkás Pince Abasáron található, a Mátrai borturista c. kiadvány szerint többgenerációs oltványkészítő és szaporítóanyag-előállító család ez, komoly borászati tapasztalatokkal. A feltörekvő Rabóczki Attila pincéje a Kőporos soron van Egerben, információim szerint főként hordós borokkal foglalkozik, úgy tűnik, érdemes elmozdulnia a palackosak felé. Jásdi István 2008-as Siralomvágójától múltkor még sajnáltam a 8-ast, már nem tenném. Dr. Hrabár Jenőről pedig nem tudok semmit. Aki igen, segítsen.

58 komment

Címkék: olaszrizling jásdi spiegelberg borversenyek pálinkás pince peac hrabár

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jó kezdeményezés, látom Szlovákiából voltak nevezők, viszont a szervezők figyelmébe ajánlanám, hogy néhány éve Kutjevóban (Horvátország) rendezik meg a borversennyel egybekötött Grasevina (=olaszrizling) Festivalt, legközelebb érdemes lenne felvenni a kapcsolatot velük is.
@zoli: a kezdeményezés valóban jó, érdemes foglalkozni a fajtával, régiós szinten, megpróbálni így az összefogást. Nem mellesleg a kadarkával is ilyesmi történik.
Kedves AG! Nagyon örülök, hogy a posztodban ilyen komolyan veszed az "olaszrizling-ügyet". Szerintem jó néhány pince nagyon jó úton jár, de még mindig nem értük el a csúcsot. Több alkalommal is megmutattam csúcs magyar olaszrizlingeket külföldi borértő embereknek és látványos sikerük volt! Egy érdekes, de (kereskedelmileg sem) elhanyagolható előnye a komorabb, elegánsabb furminttal szemben, hogy jobban itatja magát - vidámabb bor. Javaslom, hogy kóstold meg Oszvald Lajos 2006-os somlói olaszrizlingjét, ami jó néhány párviadalt nyert már saját vakkóstolásainkon. Kiváncsi vagyok a véleményedre!
Ha már ajánlgatunk, mondok egyet én is: Feind Öreghegyi Villa quaiar 2009 - fantasztikusan jó bor!
ajánlok én is, bár már nem igazán lehet kapni: Somlói Apátsági Pince 2007 Olaszrizling. hosszú-hosszú, krémes, lágy befejezés, engem teljesen elvarázsolt.
az olaszrizling nekem is a szívem csücske. szuper lehetett ilyen borokat összekóstolni.
A Pálinkás-féle olaszrizlinget a hetekben említette etalonként egy olyan ember, aki 30 éve foglalkozik borral. Szerinte élete legszebb olasza, ideje lesz nekem is megkóstolni!
"PE AC Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet Badacsonyi Olaszrizling 1963 (91,0)"

1963?
1963???

Kifejtenéd kedves AG bővebben hogy itt mi történt?

Egy 47 éves kommunista tétel ma 91 pontra viszi?

Ne suhanjunk át felette. Csodabor? Csoda olasz? Az olasz ilyen sokáig érlelhető? Hogy bírta az éveket a kor 1,5 centis parafa dugója?
Rengeteg kérdésem lenne még...vagy ez az 1963-as kérdés senkit sem érdekel?
Erdekes olvasni ilyenrol, de az a lehetetlenseg hatarat surolja, hogy ennyi 90 pont feletti (azaz rendkivuli, vilagklasszis) bort kostoltatok volna. Itt nem stimmel valami.
Vakkostolas v. sem, ez hihetetlen, nagyon nem valoszinu, tehat hiteltelen. Bocs.
Az a 63'-as tutira egy hordós tétel, amit 50 éven át töltögettek újabb évjáratokból...
@napoletano:

de hát szó nincs világklasszisokról, ha rákattintasz az amúgy belinkelt "így pontozok én"-re, akkor ez azért kiderül. nem kell itt a parker-skálára gondolni. saját rendszeremre konvertálva volt egy 8 pontos, ezt mindenkinek nagy szeretettel ajánlom, néhány 7 pontos alsó széle, és jó néhány 5-6 pontos. ez azért szerintem nem hihetetlen vagy hiteltelen egy olyan versenyen, ahová összehordták magyarország és a felvidék legjobb olaszrizlingjeit

@Kóstolómester:

dehogy csodabor. egy múlt rendszerből származó jó kis aszú, amely még él, némi élvezeti értéke is van, és a kora iránti tiszteletből kapott egy hatost. egyébként nem igazán pontozható
@AG 2.0: Így már más...viszont a cikkből egyáltalán nem így jött át.
@Kóstolómester:
"a badacsonyi vénséges vén aszúnak 88-at adtam, élt még, ez tiszteletet érdemel"
@AG 2.0: na igy jobb a helyzet, kosz. Kisse azert megis tulzasnak erzem, de hat ez legyen az en egyeni szocialis problemam.
Kisse zavaro azonban, hogy sokan (engem belertve) ugy velik, hogy a 90 pont folott nem az AG -fele specialis pontozas ervenyesul, hanem az alt. ismert 100 pontos...
Udv
Aki Parkerben gondolkodik, annak lehet meglepő, viszont magyar borversenyeken, ha 100pontos rendszerben bírálnak, általában 87 pont felett adnak aranyat, 95 felett nagyaranyat, tehát a 90 stabil arany.
Miért jó az hogy van magyar száz pontos és Parker száz pontos rendszer? Szerintetek a külföld érti hogy ha olvas egy pontozásos leírást egy borról és megveszi a bort azt kiderül róla hogy az adott bor közelében sincs a kapott pontnak hogy az miért van? Hogy a magyar rendszer nem egyezik a világ többi részén elfogadottal? A 100 pontos rendszer meg kéne hogy maradjon az egységes mindenki által egyértelmű és érthető világnyelv. Ha egy versenyen így pontoznak akkor az legyen összehasonlítható. Vagy ha a magyar bor átlagminőségéhez képest akarunk pontozni akkor válasszunk egy 20as vagy 10es rendszert. A hétvégén egy borversenyt szerveztem és kiadtuk az 50 fős bírálónépnek hogy az összesítésnél(5ember volt 1 bizottságban)kötelező ráírni a pontszám mellé hogy mit gondol a borról a bizottság. Csak pár szóban. Ilyeneket hogy túlzott hordóhasználat, nem jó egyensúly, brettes, barnatöréses, egér izű vagy akármi. Mindezt azért hogy a gazda tanuljon a bírálat eredményéből. Namármost, úgy hozta a sors hogy lehet hogy idén gyengébb mezőny volt mint tavaly, de nem osztottak annyi aranyat, inkább bronzot és ezüstöt, mert hülyén nézett ki hogy a túl sok kén, kicsit sok fa mellett virít az arany. Azért írom ezt mert volt pár vicces dolog, volt 1-2 bizottság aki ezt nem fogta fel és egyensúlyban lévő finom borra is oklevelet adott és fordítva, túl sok sav, túl sok fa, nem jó egyensúly, arany. Ilyen is volt. Tanulság: őket nem fogjuk hívni jövőre bírálni. Na a másik tanulság, hogy a megjegyzések azért (többségben)terelgetik a reális értékek felé a bírálókat.
Nem is vagy te olyan fiatal!
Én is szeretem ha a Parker által népszerűsített 100 pontos rendszer egyetemesen elfogadott.
Van egynéhány hely a világon ahol kacifántoznak (101, 110 pontos stb, rendszerek)továbbá a magyar hozzáállás.
Szerintem Parker úgy jó ahogy van. A 20-as, 10-es rendszer is fáraszt, de ez van.
A 100 pontos rendszeren belül viszont szerintem NE legyen eltérés mert nem jó senkinek.
AG megmondta, csak EGY (legalkábbis nekem)figyelemre méltó bor volt a sorban 8 ponttal...bár ez nem derült ki míg hozzá nem szólt. Az olasz nem olyan jelentős vagy erős fajta hogy röpködjenek a magas pontszámok...
@Kóstolómester: Ne kezd megint a faj(ta)elméletedet.

A probléma csak az, hogy ez egy régebbi rendszer Parkerénél, a nemzetközi gyakorlatról nem tudom mennyiben igazodik hozzá, de abban se vagyok biztos.

Igazából sztem teljesen felesleges uniformizálni, leegyszerűsíteni, ez alkalommal is kiderül, hogy a leírás sokkal beszédesebb. Sőt, meggyőződésem, hogy a pontozás borversenyekre való, napi használatban csak silányítja a borélményt és félrértéseket szül.
Más. Az a K.12-es klón számomra ismeretlen, gondolom Katonatelepen szelektálták, tud róla vki vmit?
@zoli: Mi a gond Zoli? Lábadra lépett egy ló?
Milyen elmélet? Az olasz nemzetközi besorolása elfogadott tény.
A 100-as rendszert Parker hozta be a bor-köztudatba-mégegy tény.
"A probléma csak az, hogy ez egy régebbi rendszer Parkerénél"
ez engem érdekelne, forrás?
@fiatalborivo: "Miért jó az hogy van magyar száz pontos és Parker száz pontos rendszer?"

nem jó, nagyon nem. Vicces, amikor bizonyos emberek magyar rendszerben kiadott pontjaikat WS pontokhoz mérik

"Hogy a magyar rendszer nem egyezik a világ többi részén elfogadottal?"

Igazából nem magyar, tudtommal ez az OIV ajánlás, azaz kvázi európai. A pontozólap külön móka, annak segítségével sikerült (gondolom) Angelina Muir MW-nek 100 pontosra adni a Nyakast tavaly
@Octopus: Az rendben van hogy az OIV kiadott egy nezteközi ajánlász hogy hogyan kellene kóstolni és értékelni, de a probléma ezzel hogy Magyarországon ezt nem úgy használják a jelek szerint mint ahogyan azt kellene, mint mondjuk Londonban. Tehát kellene egy nem viszonylagos, hanem abszolút értelmezés. Mert itthon az van hogy a hivatásos kóstoló a magyar átlaghoz méri az adott bort és ad rá 96 pontot ha az nagyon tetszik neki, míg JR a világ nagyjaihoz méri és ad rá 82 pontot. Ezt gyakorlatilag olyan kóstolóbiztosokkal, bírákkal lehet orvosolni, hogy ne legyenek ilyen nagy különbségek akik azért ismerik a világ borait nem csak a faluét ahonnét jöttek. Ez ugye a nehezebb út. A másik hogy ha egyszer 100 pontos rendszer van, akkor mondjuk el minden verseny elején hogy a 100 pont az ugy épül fel hogy 15 pont az illat 22 a szín stb és ezt egyesével értékelve legyen mindenkinek kötelező mindent külön pontozni és nem csak fejben egy kb értéket meghatározni és beadni. Ha van a versenyen egy közös módszertan, amit használnak is(nem csak a papír fogyasztása miatt vannak az asztalon a bíráló lapok) akkor nincs annyi elrugaszkodás a realitástól egy-egy bizottságban. Nem vagyok borbíráló így nem biztos hogy jó amit írok, de több borversenyen látok ilyen hibákat, amik a nem egységes pontozás miatt alakulnak ki és jönnek ki jó borokra, rossz borokra egyidejűleg nevetséges értékek csak azért mert az egyik bizottság közízlése, egyéni ízlése a baromi fás, hatalmas tanninú, hatalmas savú vörösöket kedveli, a másik bizottság meg a könnyen csúszó, gyümölcsösöket. És akkor még azt ki se lehet küszöbölni hogy a kevésbé határozott bírálók 1-2 hangos tag hatása alá kerülhetnek és megváltoztathatják saját pontjaikat hogy ne lógjanak ki a csoportízlésből.
nezteközi ajánlász = nemzetközi ajánlás
@fiatalborivo: "nezteközi ajánlász = nemzetközi ajánlás"

Haha...vagy keményen be vagy rúgva, vagy olyan gyorsan gépeltél hogy nem értek utol az újjaid...
@Kóstolómester: A tatároknak meg kutyafejük van - tény. Hol van nemzetközileg besorolva az olaszrizling?

Tudtommal nálunk is a nemzetközileg (OIV) elfogadott 100pontos rendszert használják, ami nem korrelál a parkeri pontozással. Lehet, hogy tévedek és ez az újabb, én abból indultam ki, hogy Parkernek lehet max. 30 éves ez a rendszere, nemzetközi borversenyeket meg már a XIX. sz. végetáján is rendeztek.
@zoli:
azért én megnézném a helyedben mikor vezetett be 100 pontos rendszert az OIV.
egyébként magam semmilyen pontozási rendszert nem szeretek, idejétmúlt dolog.
@shiraz: Mondom, lehet, hogy emez az újabb és tévedtem, a lényeg mégis az, hogy a kettő más.
Pontozásnak én se vagyok a híve, anélkül viszont nehéz lenne egy borversenyt lebonyolítani.
@Kóstolómester: kemény berúgásról szó se lehet, tanulás van, közben pihenés képpen néhány gyors komment
@zoli:
minek vannak borversenyek?
én megelégednék borvidék specialistákkal, akik leírnák melyik bor hogy tetszik. még pontozni sem kell.
felesleges sok pénzért nagy versenyeket szervezni.
szerintem.
@shiraz: van azért jótékony hatása is a borversenyeknek. Régiós, kistérségi szinten sok termelőnek jó alkalom ez arra, hogy kapjon vmi támpontot a munkásságáról, továbbá közösségformáló és kapcsoltteremtő ereje is van.
@zoli: Az a támpont rendszerint torz, fals és megtévesztő. Semmi értelme nincs az ilyen borvidéki versenyeknek.

Értelme annak van, ha a borvidék termelői összejárnak és megkóstolják egymás borát és megbeszélik, hogy ki mit gondol.
@BZoltan: most erre kis híján a régi _stílusomban_ reagáltam :)

a magyar borágazat nem 1000 jól felkészült, széles látókörű termelőből és 2000 értő fogyasztóból áll, hanem több tíz- és százezer ilyenből meg olyanból, akiknek a visszajelzést nem a blogom jelenti, hanem az, amit a szomszéd mond egyszer, és az, amit egy helyi verseny másodszor

persze, hogy torz a kép

de nem lehet egyik napról a másikra azt mondani, hogy nincs többé nb3 és területi bajnokság, menjetek mind a bajnokok ligájába, csak az számít

és azért a pocsék, a majdnem jó, a nem annyira jó és a nem is olyan rossz között hatalmas különbségek vannak, ami egy helyi borsersenyen szépen kibukik. szóval, nem kell az ilyesmit lefitymálni, még akkor sem, ha csak a legfelső szint az igazi. különbségek az alatt is vannak

szigorúan szerintem :)
@BZoltan: "a borvidék termelői összejárnak és megkóstolják egymás borát" - erre például jó apropó a borverseny.
@zoli: Igazad van, csak szerintem ilyenkor nem kell pontozni és nem kell versenyeztetni. Inni kell, beszélgetni kell és hagyni, hogy mindenki olyan véleménnyel menjen haza amilyennel akar. A lényeg, hogy megkóstolják egymás borát és beszélgetnek. Ha verseny van akkor szükségszerűen lesznek akik csalódottan mennek haza pedig tiszta, korrekt és jó bort csinálnak és lesznek akik elégedetten és büszkén mennek haza, pedig alapvetően vacak bort csinálnak. Arról nem is beszélve, hogy versenyre hajlamosak a termelők a jobbik hordóból venni a mintát.
El kellene végre felejteni ezt a versengést. Partnereknek és szövetségeseknek kellene lennie a termelőknek és nem versenytársaknak.
Majd ha azt látom, hogy együtt rendelnek palackot, dugót, címkét, permetszert a gazdák, mert úgy lényegesen olcsóbb. Majd ha közösen vesznek traktort, hogy ne legyenek külön-külön kiszolgáltatva a bérpermetezőnek és ha együtt fektetnek be egy jó kézi palackozóba és együtt szerezik meg rá az engedélyt, hogy a kisebb tételeiket is le tudják törvényesen palackozni, na majd akkor beszélhetünk versenyzésről, mert addigra kialakul az egészséges együttműködés.

De ettől még messze vagyunk és a versenyzés nem segíti ezt a folyamatot, hanem gátolja.
@AG 2.0: Tökéletesen egyetértünk abban, hogy mennyire fontos az, hogy a termelők tisztában legyenek a boraik minőségével és az esetleges fejlődési lehetőségekkel. Ezzel együtt én ennek az eszközét nem a borversenyekben látom. Meg kell hívni rendszeresen szakértőket, kereskedőket, éttermeseket, gyakorlott fogyasztókat és meg kell kérdezni az ő véleményüket. Egy minden magyarázat nélküli pontszám és egy teljesen értéktelen oklevél az éremről nem sokat segít.

10-15 éve még nem voltak ilyen blogok ahol bárki leírta a véleményét. A jól felkészült, széles látókörű termelők és az értő fogyasztók száma szerintem növekszik és ennek szerintem az egyik jelentős oka az elektronikus és közösségi média.
@BZoltan: Ez egészséges hozzáállás és intelligencia kérdése csupán. Aki ezen a téren nem szenved hiányt, helyén kezeli az eseményt, képes tanulni a jogos kritikából, túllépni a jogtalanon és nem túlértékelni a sikerét.
Az ördögöt se kell a falra festeni, hogy okvetlenül rossz támpontot ad egy ilyen versengés.
@zoli: Nézd, egy palack nitrogén-glicerint is lehetne egy-egy ilyen rendezvényen körbe adogatni és nyilván csak egészséges hozzáállás és intelligencia kérdése csupán, hogy senki ne kezdje el rázogatni, mert egy csöppet veszélyes. De még ha fel sem robban a palack akkor sincs semmi értelme vele játszani.

Szerintem a magyar borvidékeken a versengésnek még nincs itt az ideje. Versengeni majd akkor kell, ha már megtanultunk együttműködni.
@BZoltan: Úgy értelmezed, amit írtam, ahogy akarod, nekem mindegy.

Hozzáteszem, a korábbi kommented együttműködésről írt bekezdésének szinte minden egyes pontjára tudok példát a közvetlen környezetemben, sztem nem kell általánosítani.
@zoli: Valószínűleg nem ugyanaz a közvetlen környezetünk. Én a Somlón gyakorlatilag csak elvétve látok példát az érdemi együttműködésre. Bár nem látok bele más borvidékek belső mechanizmusaiba (és még a Somlón sem tudok mindenről) mégis azt gondolom, hogy a versengésnél előrébb való lenne az együttműködést és a partnerséget erősítő rendezvények szervezése. Egy versenynek mindig vannak vesztesei és a magyar borvilágban most nem veszteseket kellene gyártani, hanem segíteni akár csak információval egymást. Nem az a helyénvaló módszer, hogy kinevezünk néhány aranyérmest akik dagadó májjal kirakják a présházuk falára az oklevelet miközben mások lógó orral elballaghatnak.
@BZoltan: Vesztesgyártás, dagadó májú faltapétázó gazda? Ne nézd már ennyire kiskorúnak a társadalmat...
"Egy minden magyarázat nélküli pontszám és egy teljesen értéktelen oklevél az éremről nem sokat segít." ---- "A hétvégén egy borversenyt szerveztem és kiadtuk az 50 fős bírálónépnek hogy az összesítésnél(5ember volt 1 bizottságban)kötelező ráírni a pontszám mellé hogy mit gondol a borról a bizottság. Csak pár szóban. Ilyeneket hogy túlzott hordóhasználat, nem jó egyensúly, brettes, barnatöréses, egér izű vagy akármi. Mindezt azért hogy a gazda tanuljon a bírálat eredményéből"

A borversenyek igenis ösztönzik a termelőket ez a tapasztalat. Ha az mellett hogy a borról kapnak pár szó jellemzést a pontszámon és érmen kívül,még egy általános értékelést is kapnak néhány bizottsági elnöktől a fő hibákról, tapasztalatokról, az nagyban segíti őket. Nálunk a 40. borversenyt tartottuk idén és a régen oda járó bírálók( Módos Ernő, Sárosdi Ferenc) egyértelműen látják hogy fejlődnek a gazdák. Kidobták a régi 30 éves hordókat, amit kell azt savállóba raknak, amit kell annak vesznek újabb hordókat. 1 gazda kiemelkedésével(értsd kap 15 mintájából 13 aranyérmet), az utóbbi években többen kérnek tőle tanácsot hogy mit és hogyan kéne és ők is nyernek. A fiatalabbak már termést is korlátoznak. Ha nem lenne a borverseny semmi nem változott volna az elmúlt 10 évben. De igenis fontos hogy a gazdák akik beadnak bort, azok kapjanak információt az érmen túl szóban is a boraikról és kapjanak megoldási javaslatot is az általános hibákra. Ezentúl nagyon fontos az összefogás is, ebben egyet értek, de ezt nem kell feltétlenül egy és ugyanaz kontextusban vizsgálni a borversenyekkel, az egy külön kezdeményezés.
@fiatalborivo: "túlzott hordóhasználat, nem jó egyensúly, brettes, barnatöréses, egér izű"

Ezek sima borhibák.

Amúgy azok jó dolgok amikről írsz. Az én véleményem az, hogy ezekhez nem kell verseny. Ugyanezek az eredmények elérhetők versengés, sorrendesítés, pontozás, veszesek és nyertesek kinevezése nélkül.
@zoli: Mi köze ennek a kérdésnek a társadalom kis- illetve nagykorúságához?
@BZoltan: A feltételezések, az aggályaid amiket soroltál, mind óvodáskorban megrekedt szellemi szintűeket vázol, nem ez a jellemző. Nem érett meg a magyar a versenyzésre - mondod te, a valóság sztem inkább fiatalborivo példájához közelít.

Ezek a versenyek ártalmatlanok és inkább hasznosak.
Szerintem meg a borversenyeknek éppen ellenkező a hibájuk. Nem sok lógó orrú vesztest (ha lóg az orruk, mert többnyire vígan bebaxnak ők is) gyártanak, hanem keveset. Elég gyenguci tételekkel lehet nyerni sok helyen sok mindent, aztán azt hiszik a borász urak, hogy a topon vannak máris.
Persze, ez se abszolút igazság, mert ugyanezt hihetik akkor is, ha nem mennek versenyezni.
@zoli: Félreértesz. Nem azt mondom, hogy nem érett meg a magyar bortermelők közössége a versenyzésre. Szerintem ez nem érettség kérdése. Egyszerűen nem tartom ésszerűnek a startpisztollyal való lövöldözést és a célszalag kihúzását akkor amikor a sportolók még az öltözőben a cipőjüket fűzik.

Leírtam ma már elég sokszor... leírom még egyszer, hátha most sikerül úgy megfogalmazom ahogy kell: a versengésnél előrébb való lenne az együttműködést és a partnerséget erősítő rendezvények szervezése.

Azok a rendezvények amiket most versenynek hívnak jók és hasznosak, csak a verseny részét kellene kihagyni. Kóstolni kell egymás borát, meghívni értő és kitekintéssel bíró független borértőket és beszélgetni a borokról. Majd hazamenni pontszámok, sorrend, érmek és oklevelek nélkül.
@BZoltan: Pakson van is egy ilyenhez hasonló de mégis verseny. A lényege hogy a bíráló bizottságba beülhet akárki, van olyan 20-30 fő egy csoportba 4-5 csoport azért összejön, minden csoportba van 2-3 szakértő is, aki azért segít abban hogy mit és hogyan kellene csinálni a kóstolásnál, mire figyeljünk. De azért itt is adnak pontokat, hogy mégis kijöjjön egy eredmény a népítélet kapcsán is. Aztán rá egy hétre megcsinálják a hivatalos bírálók általi borversenyt is, egyfajta érdekesség hogy milyen korreláció lehet a 2 eredmény között. Ennél a versenynél, rendezvénynél azonban főleg a laikusok borral és kóstolásukkal, a kultúrált borfogyasztással történő megismertetése a fő cél. Más kérdés hogy ha a mintákat beadók is beülnek bírálni akkor egymás borairól mondanak eredményt. Nem egyszer előfordult már hogy a gazda a saját borát elszidta a sárga földig, mert a mezőny annyival jobb volt és persze vakkóstolás van.
@fiatalborivo: Ez szimpatikus. Az alapján amit írsz úgy látszik lehet ezt is jól csinálni. Nyilván azon múlik a dolog, hogy min van a hangsúly.
@BZoltan: mindegy, minek nevezzük és hogyan zajlik technikailag, akkor is verseny. Lesz legjobb akkor is, ha csak "megbeszélnek" egymás közt a gazdák 10-20 bort.
Egyébként se értem, miért lehetne a versengés/versenyzés káros, egy ligán belül. Ebből nem képződnek halmozottan lelki sérült emberek. Az amatőr tenisz pont olyan szép, mint a Wimbledon, csak nekem nyilván nem ott kell indulni.
Most szenvedek (harmadik este) egy Jásdi Siralomvagó OR-gel. Brutális savak, ennyi idő után... Ez lehet tárolási hiba, én nem hiszem.
Lehet, hogy frissen ez is jó volt?
Ja, egyébként most látom, hogy a 08-ast én is kóstoltam a Vincze-n és tényleg jó volt (6 pont).
Ugyanott a Lőczedombi Szürkebarát egyértelműen hibás volt! Nem kéne akárkire bízni a kóstoltatást...
@pecz:

savprobémával még nem találkoztam jásdi-bornál, igaz, nem derül ki, melyik évjárattal szenvedsz. a nyolcas siralomvágót sokszor kóstoltam igen alaposan, tartom, hogy eddig a legszebb jásdi, és számomra az egyik legszebb magyar olaszrizling is evör
@Kóstolómester: (az olaszról)

Tudod, az a baj, hogy a te gondolatmenetedet követve Bourdeaux meg nem az a jelentős borvidék, hogy repkedjenek a magas pontszámok...

Gyenge hasonlatom alább terül el:
Ha veszel egy véletlenszerű mintát bordóból, hehe, a hordóból, hehe, elnézést, akkor (innen jön a statisztikai sokaság alapos ismerete nélkül történő ex has vádaskodás) várhatóan és átlagosan egy alacsony minőségű, talán eleve lepárlásra termelt lőrével találkozol, amit azért termel az illető, hogy kapjon valami támogatást, exportálja az agárárlobbi Ibéria irányába, satöbbi...

És persze van egy kiemelkedő mezőny, akiket pl Parker is bemutat kiadványaiban, de azt azért vállalható kijelentésnek érzem, hogy ők a piramis egy relatíve csekély csúcsa...
Szélesebb lehet a középmezőny is, valszeg ezt látnám és érdemi különbségnek, de ez is csak tipp.

Szerintem hasonló mennyiségű kiváló olaszunk nekünk is van, pláne, hogy ha ahhoz mérünk, hogy mennyi össz-szőlőterület és összesen hány fajta van a borvidékeinken.
Aláírom, hogy az olasznak mint fajtának nincs túl nagy nemzetközi neve Nyugat-Európában, vagy Amerikában, de ez nem jelenti azt, hogy a fajta alkalmatlan lenne bármire. Szerintem pl a savignon blanc sokkal alkalmatlanabb bármire úgy általában véve, ha az olaszhoz kéne hasonlítanom, mégis mindenhol ott van, és kurvára egyforma kiválóságokat készítenek belőle minden izgalom nélkül, rohadt drágán. 3 EUR-ért meg inkább más fajtát veszek, a csalánt inkább teában szeretem. De én elfogult vagyok a fajtával szemben, ezt azért hajlandó vagyok bevallani. És pont a minap kommenteltem be pár helyre, hogy mennyire tetszett a Ch Smith.Haut.Lafitte Bécsben, de azt gondolom, hogy leginkább a borkészítő nagyon profi munkája miatt. Mint egy kóstolótársunk megjegyezte, ehhez a borhoz már némi tapasztalat kell, hogy valaki jó bornak, nagy bornak érezze, mert az utcáról beeső átlagos fogyasztónak hétköznap fel sem tűnne. Olyan kis semmilyen az íze és az illata. És egyet is tudtunk érteni többen a véleményével. Néha picit úgy érzem, hogy milyen jók lehetnének a fehér bordóiak, ha nem ezzel a két zseniálisan hátrányos helyzetű fajtával, a Stalloné-san ezerarcú sb-vel, meg a hírhedten semmilyen semillon-nal erőlködnének...

Olyan ez mint egy toptoptop Sautern-Tokaj vakkóstoló :)
Címke nélkül meztelen a marketingigazgató. Jujj.
@Szomjas Gödény: hozzácsapnám még az érzésem szerint a mi utunkat (=a hazai népek által is keresett utat) járó, de tán pár évvel előbb tartó szlovén termelőket, az általam ismeretlen, de valszeg nem véletlenül sokat hivatkozott horvátokat...

Szerintem ha van itthon egy Takács Lajos, meg egy Kaló Imre, aki foglalkozik a fajtával, hogy most csak a hirtelen és legkönnyebben felismerhető nevekre gondoljak, az már viszi a piramis tetejét, külföldön meg van még pár extraklasszis, azt gyanítom...
@Szomjas Gödény:

nem mondhatnám, hogy teljes egészében értem a gondoloatmenetedet, de hogy mindössze a két említett név vinné a piramis tetejét, akik közül az egyik bora ráadásul elérhetetlen, azt azért barokkos túlzásnak érzem, különösen a nyolcas siralomvágó többszöri kóstolása és sok minden más árnyékában
@AG 2.0: a konkrét nevek abszolút nem képezik a gondolatmenet részét, azt is írhattam volna, hogy inkább a cikkeidre hagyom. Talán pontosabb is lett volna, amúgy sem én ismerem az olasz csúcsát, különös tekintettel arra, hogy csak magyart meg pár szolvént ittam eddig.

A gondolatmenet lényege pusztán annyi, hogy ha Kóstimesti és a "szakirodalom" az olaszrizlinget másodrangú fajtának tartja, előbbi szerintem még azt is gondolja, hogy nem lehet belőle nagy bort csinálni, utóbbi valszeg csak sosem hallotta, így marginalizálja, akkor bizony könnyen lehet hasonlóan idióta állításokat tenni. Ezt illusztráltam egy olyan példával, bordóval meg az sb-vel, esetleg szoternnel meg a semillon-nal, ami elég nonszensz, a saját elfogultságommal esetleg még tartható is, de nem sok egyéb tartja meg az érvelést, viszont hasonló színvonalon megindokolt állításnak tekinthető, mint az olasz besorolása Kóstimestinél.

És igen, olaszrizlingben Csopak és azon belül Jásdi egyaránt megkerülhetetlen. Este már nem megy úgy az asszociáció :)
@Szomjas Gödény:

ok, így már értem, és egyet is értek :)
Hogy hagyjak teret Kóstimesti kétségeinek is, amit én sem tudnék védeni: a portugiesert nem igazán tudnám megvédeni. Arról a fajtáról én is azt gondolom, hogy nem tud túllépni a maga könnyed kis határain...

Szóval az igaz, hogy mégiscsak a konkrét példákon lesz a hangsúly, és egyszerűen csak azon vitatkozunk, hogy Kóstimesti szerint nem lehet komoly olaszt csinálni, szerintünk meg lehet, csak talán még nem csinálták meg, vagy csak azt a példányt nem csinálták meg, ami külföldieket megragadja, elismerésre készteti.

Ez esetben persze felesleges a fenti agymenésekkel próbálkozni, egyszerűbb, és a vállalhatóbb/ellenőrizhetőbb gondolatmeneteket érdemes ütköztetni.

Utólag is elnézést a virtuális környezetszennyezésért - remélem azért volt értelme elolvasni :)
süti beállítások módosítása