HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Demeter Zoltán Szerelmi 2008

2010.10.23. 21:30 AG 2.0

Korábban, futólagos kóstolások alapján is az volt a benyomásom, a 2008-as évjáratban a Szerelmi hárslevelű az összes furmintot felülmúlja Demeter Zoltán szortimentjében. Nagy dolog ez, hiszen a Tokaji borvidéken talán másodrendűnek tartják a fajtát, mindenki a nagy furmintot szeretné elkészíteni, a próbálkozások hol több, hol kevesebb sikerhez vezetnek. A hárslevelű mindeközben a háttérben szerénykedik, azzal együtt is, hogy az utóbbi időben mégis voltak okos kísérletek erényeinek kibontakoztatására. Általában azt tartják, igaz ugyan, hogy finomságban simán felveszi a versenyt a nagy testvérrel, struktúrában, mélységben, karakterben ellenben nincs sok esélye. Nos, akinek volt már szerencséje ehhez a Szerelmihez, az minden bizonnyal kénytelen volt sutba hajítani megrögzöttségeit. Világos, kristálytiszta szín, átható illat. A barackos gyümölcsösséget bájos virágosság teszi teljesebbé az első pillanatokban, utána haladéktalanul belépnek a meszes-minerális-férfias izgalmak, hogy ezek vezessenek el az acélos-áttetsző ízbeli tartalmakig. Áll a bor, mint a cövek, de úgy, hogy eszébe sem jut morózusnak lenni. Erőteljes, mégis rétegzett, iható és barátságos. Minden megvan benne. Demeter Zoltán eggyel korábbi – miszerint 2007-es – dűlőszelektált tételeiben nemegyszer soknak sejtettem a fát, amelynek itt viszont nyoma sincs. Tudható, hogy hozzájárult a részletek kiteljesedéséhez, önálló, akarnok elemként ellenben nem üti fel a fejét. Azt hiszem, nem elhamarkodott levonnom a következtetést: a 2008-asokkal jutott el Hegyalja talán legtehetségesebb termelője oda, ahová minden előzmény és minden emberi számítás szerint ideje volt eljutnia. Még soha nem kóstoltam különb hárslevelűt. Lehet, hogy kevés a 8 pont. Azért csak ennyi, mert bízom benne, hogy van még feljebb.

19 komment

Címkék: tokaj nyolcpontos hárslevelű demeter zoltán 2008

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyon érik már egy demeter kóstoló nekem, bárhol is lészen a következő, remélem ráérek majd!
hát, a kilences talán még fejjebb van...:-)
@ringsider: nyolcasnak nyolc, kilencesnek kilenc? még nem volt hozzá szerencsém, de remélem, hogy lesz :)
én is erős 8-fölét adtam neki. Sajnos a 2007-esről lemaradtam, de ez a 2008-as jóval tisztább, kristályosabb, mint a 2006-os pl.
A 2008-as dűlős tételei közül én még a Veresbe szerettem bele teljesen (árban is elérhetőbb). Mérhetetlenül elegáns furmint, és maximálisan egyetértek azzal, hogy a 2008-as borokkal egészen közel került a borász a maximumhoz.
Nekem is volt olyan benyomásom, hogy a hárslevelű képes felülmúlni a furmintokat. Pl. Szepsy Király 2007 a 2007-es birtokfurminttal és a 2008-as Urbánnal szemben egy borvacsorán. Bár ilyen esetben az ételek is belejátszanak a dologba, vagyis árnyalják a képet.
Kivételesen belinkelem:
gasztrojazz.blogspot.com/2010/02/szepsy-borvacsora-az-abszintban.html
Kb. egy hónappal ezelőtt volt szerencsém személyesen meglátogatni tokaji "birtokán" Demeter Zolit. Óriási EMBER, a BORAI mellett az életről való gondolkodása is egyedi és gondolatébresztő!
A 08-as Szerelmi valóban engen is lenyűgözött a sorban. Analitikában 7gr/l maradékcuki, 6,3 gr/l sav és 13,5% alkohol biztosítja a nagy struktúrát! Az alapanyagot egy kb. 60 éves ültetvény produkálta, és bennem megmaradt az utolsó feljegyzésem, miszerint Terroir dominancia! Kivételes, Nekem 9 pont!
Nekem is a kedvenc Hárslevelűm, pedig a Bott 2009-es Határi Hárs is nagyon tetszik.
Demeter Zoltán a legnagyobbak közé emelkedett az utóbbi évek alatt.
Szégyen, hogy még az 5-be se fért bele soha az év borásza választásakor. Bár mondjuk ez igazából a Magyar Bor Akadémiát minősíti, sajnos.
@Juventusy: viszont ő volt az első borászok borásza, ha jól emlékszem. Szerintem az sem kisebb elismerés a szakmától, sőt. Meg valahogy Demeter Zoltán eleve a személyével (nem csak a boraival) kicsit felül emelkedik ezen a díjazós, megválasztós, plecsnizős tematikán. Szerintem soha nem érdekelték ezek a hatásvadász címek, ahogy soha nem hallottam, hogy pl a borai (egyedülálló) érdemeiről dicsekedne (fesztiválok standjainál is mennyien kezdik úgy a kóstoltatást, hogy ez és ez a borom ennyi és ennyi "matricát" kapott, aranyérmes stb). Ő valahogy máshogy közelít az egészhez. Jól van ez így.
Furcsa dolog ez a Hárslevelűvel. Bár már sokszor bebizonyította, hogy tud olyan szép lenni, mint a Furmint, de valamiért mégis marad neki a második hely.
@kukko: én soha nem tudtam fajtákat sorrendbe állítani. kóstoltam már 8 éves zöldszilvánit csodás formában, és 1 éves furmintot visszafordithatalan állapotban..
szvsz minden szőlőfajta csodákra is képes ha értő kezekben van.
@shiraz: egyetertek.
Kukko kommentjebol nekem a egybol a "nagy magyar bor" vita jott le, es ott valoban alul marad a hars. Remelem visszanez es elmondja.
@shiraz: Én azt gondolom, hogy vannak olyan fajták, amikben nincs benn a 10-pontos élmény. Ez nem feltétlenül baj, mert ki vár el ilyent egy Cserszegi Fűszerestől? Persze a szakértelem csodákra lehet képes, de bizonyára nem véletlen, hogy világfajták vannak, hogy a Cabernet Sauvignon vagy a Chardonnay ennyire elterjedt.

Fiatal és nagyon rossz borokkal sajnos találkozik az ember, nem kell érte messzire menni, ez nem biztos, hogy a Furmint hibája.

A Furmint és a Hárslevelű ugyanúgy képes lehet a csúcsminőségre, talán a Furmint általában karakteresebb és jobban be tudja mutatni a terroirt.

e_easy: itt én elsősorban a marketingtevékenységre gondoltam pl.: furmint februártól, meg arra, hogy Tokajból többen nem is foglalkoznak vele, mint fajtaborral: pl.: Oremus. Ez eldönti persze azt is, hogy nem ez lesz a "nagy magyar bor".
Sztem csak egy szintig lehet relativizálni a dolgokat: kövidinkával, irsai olivérrel azért nem olyan tágas a játéktér.

A furmint neutrálisabb, híven megmutatja termőhelyét, kristálytiszta, határozott, mégis okos savkaraktert tud felmutatni finom, diszkrétebb gyümölcsösséggel.
Ehhez képest a hárs sokkal direktebb, hömpölygős, buja, mézes, jól ellenpontozott savakkal könnyebben szerethető, de ez se jön össze gyakran, én Tokajból nem feltétlenül hiszek a fajtaborban, hiába a több sikeres részeredmény...
@demisec: Abszolút egyetértek!

@Zili-Star: Érdekelnének a részletek: megkérdezhetem, hogy milyen jegyeket éreztél a borban, hogy felvésted a "terroir-dominancia" kifejezést?

@AG 2.0: esetleg a Barakonyi hárs?
Szerintem roppant ígéretes a Bodrog Borműhely hársa is a száraz változatból, a stílus nagyon tetszik, amiben készült.
@Szomjas Gödény: Kicsit megcsúszva a válasz...
Valószínűsíthetően a tőkék 60 éves korából adódóan , plusz -a Zoli infói szerint- a lösztalajnak köszönhetően mind illatában, mind ízében is az ásványok domináltak, mely által egy nagyon mély, komplex borral van dolgunk.Sokat olvasni az utóbbi időben, hogy egyes borértők a túlzott ásványosságot sem díjazzák, amennyiben "kilóg"a borból! Ez esetben Én nem zavarónak, hanem ellenkezőleg, különlegesnek és egyedinek értékeltem!
@Zili-Star: Köszi, én inkább a konkrét illat- és ízjegyekre gondoltam, azokról esetleg tudnál mondani valamit?
(Tehát mondjuk egy vakkóstolón ennek a bornak melyik jegyei alapján mondanád, hogy ásványos? Eddigi válaszodban a "mély" és a "komplex" jelzőkre hivatkozol, de én ezek alapján még nem érteném, hogy melyik részekre kell gondoljak, amikor kóstolok egy Szerelmi hársot, viszont szeretnék rá figyelni legközelebb.)
@Szomjas Gödény: Az illatát úgy tudnám a legjobban jellemezni, hogy szinte kicsordult a pohárból a "kőzetminta", jegyzetemben a "meszes" jelző szerepelt. Ez azzal magyarázható, hogy egy 60 éves tőke már nagyon mélyről gyűjti az összetevőket. Ízében a sós ízvilág dominált, még a 7gr/l maradékcukit is ellensúlyozta, feljegyzésemben a "sós-mandula" párosításra bukkantam! Kifejezet és hosszú, kiváló tétel!
@Zili-Star: Köszönöm a pontosítást! (meg a türelmet :))
@Szomjas Gödény: Örülök, hogy megtudom osztani bor-élményeimet más hozzáértő kollégákkal:-)
..és javítom "kifejezett" és hosszú.....
süti beállítások módosítása