Valamit elnéztem a Gere Pincészet honlapján, azt véltem olvasni ott, hogy 2007-ben készítettek először bort az új telepítésű tempranillóból, a palackon viszont, amelynek tartalmát lelkesen elfogyasztottuk előző este, 2006-os évjárat szerepelt. Úgyhogy fel is hívtam a termelőt, aki elmondta, valóban hatos volt a szűztermés. Később az interneten is láttam, hogy csak én voltam figyelmetlen, elfelejtettem scrollozni. A telefon azonban egyáltalán nem volt felesleges, megtudtam, hogy Gere Attila nagyon megkedvelte a fajtát, ennek köszönhetően fix termék lesz a Tinta a továbbiakban is, amelyből évjáratról évjáratra egyre többet bírnak kihozni. Örülök ennek kifejezetten, hiszen tempranillorajongó volnék magam is, hosszú ideje, azóta, hogy az első remek Ribera del Duerók a poharamba kerültek. És örülök azért is, mert szerintem már a kétezerhatos is egészen kiváló bornak titulálható. Mély szín, finoman bőrös, erdei gyümölcsös, színes illat, nem biztos, hogy ki tudnám halászni egy spanyol vaksorból. Elegáns és izgalmas. Középnagy test, tökéletesen tiszta ízek, okosan beépült tannin. Savai szépek, mennyiségük ideális, épp annyi lendületet adnak, amennyi kell. Lecsengése száraz, nem keserű, nem savanykás. Kiegyensúlyozott, intelligens darab. Pont 7 pont. Csak a nevét nem szeretem, a tintáról nekem újborok jutnak eszembe kapásból. Ám ennél nagyobb bajom nyilván sose legyen.
Gere Attila Tinta 2006
2011.03.02. 08:40 AG 2.0
63 komment
Címkék: 2006 gere attila villány hétpontos tempranillo tinta
 
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Zephyrke 2011.03.02. 14:45:16
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.02. 14:56:25
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.03.02. 16:15:03
Az még egyébként az eredeti, válogatás sorozatban jött ki tempranillo felirattal.
@Zephyrke: Szerintem malbec már van Zalából, talán AG említette is valami fesztivál kapcsán... de forgalmi nebbioloról még nem tudok.
Engem is érdekelnek ezek a fajtakísérletek, sokszor jobban is, mint néhány régi magyar fajta!
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.02. 16:17:49
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.03.02. 16:44:56
Gere Attila jobb borai általában szépen érnek, kíváncsi leszek én is a saját palackomra.
Neked egyébként melyik tetszik jobban a két évjáratból?
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.02. 16:48:02
tunderninja 2011.03.02. 21:10:23
A Cezar Vineyrinek van Malbec szőlőből szűrt bora.Volt szerencsém kóstolni 2010-ben a Vinagorán az Iparművészeti múzeumban.
Sajnos óriási csalódás volt.Vékony,alkohol kilóg,rossz hordó,talán ez az oka,hogy nincs nagyon promotálva ez a tétel.Talán egy másik évjáratban jobb lesz.Illetve a Konyári picének van 2008-as de társítva van most vagy Syrah-vagy Cab-Sav.-val de tisztán nem.
Üdv
esoember 2011.03.02. 21:17:50
lackó 2011.03.02. 23:57:47
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.03. 03:11:00
Bár a személyes érdeklődés az leginkább gusztus kérdése, de azért had kérdezzem meg, hogy miért is?
Nyilvántartunk vagy 100 csak a Kárpát-medencében használt fajtát. Ebből vagy 20 kék fajta van. Ezek olyan fajták amelyek hosszú évszázadok alatt forálódtak, szoktak a helyi viszonyokhoz. Miért érdemesebb egy távoli régió fajtájával foglalkozni ahelyett, hogy foglalkoznánk azzal ami a mienk?
Én nagy rajongója vagyok a riojai, ribera del dueroi és penedési boroknak amik jellemzően tempranillióból vagy annak házasításával készülnek, de a Kárpát-medencében előszőr a kötelező feladatokat illene megoldani és a szorgalmival csak ezek után bajlódni.
A magyar Tempranillo meg egy kicsit amúgy is olyan mint amikor Csepregi Éva Abbát énekel... Lehet, hogy jó, de minek ha ott van az eredeti.
Az pedig, hogy Gere Attila egy 4 éves tőke borára azt mondja, hogy a csúcsát 6-8 év, majd az 5 éves tőke borára azt, hogy 9-11 év múlva éri el az szerintem legalábbis érdekes. Az én tapasztalatom pont az, hogy az ilyen fiatal ültetvények borai gyorsabban öregednek.
fugu 2011.03.03. 07:32:49
Viszont a már kipróbált, és hazájukban sikereket elért, bevált fajtákat nagyobb biztonsággal lehet kipróbálni, választék bővítésként. Jól működnek, mert a vevő felfigyel a különlegességekre. Sajnos hazánkban hagyománya van annak (érthető történelmi okokból), hogy az idegen ("nyugati")dolgokat többre becsüljük.
Az egyre melegedő nyarak ugyancsak indokolhatják e fajták létjogosultságát.
A Csepregis hasonlat remek! Mégis kajolják a népek az ilyesmit. Talán épp ezért is jó a hasonlat. Megmagyarázza a helyzetet.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.03. 08:04:06
Én amúgy nem hiszem, hogy a régi helyi fajtákkal való foglalkozás olyan kockázatos lenne.
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.03. 08:32:17
miért ne próbálkozhatna bárki azzal, amivel akar? engem ugyanúgy érdekel szentesi laskája és tihanyi kékje, mint gere tempranillója vagy török csaba sangioveséje, ez nem egészséges? értem, hogy mire gondoltok, én is fontosnak tartom az autenticitást, a hagyományokat, de ahogy wachauban is elfér a zöldveltelini mellett az a kis chardonnay, ugyanúgy bárhol létjogosultsága van bárminek. más kérdés, hogy a hazainak nagy hangsúlyt kell kapnia, lásd: olaszrizling, furmint stb., asszem, emellett állást foglaltam jó párszor. és persze a villányiaknak is sok jó kékoportót kellene készíteniük.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.03. 09:16:01
Szerencsére ez nem vagy-vagy kérdés. Még egy egészen kis ültetvényen is elfér pár sor kísérleti fajta. Én azt mondom, hogy minden borvidéken és régióban vannak kötelező feladatok amiket szerintem a termelőknek illene hozni korrekt színvonalon. Átugrani ezeket és egyből az izgalmasnak ígérkező szorgalmi feladatokkal bíbelődni nem túl elegáns dolog. Ezért már a gimis matektanárom is hümmögött :)
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy Gere úr is ültetett Bakator, Purcsin, Csóka, Balafánt, és Kékbajor tőkéket. Izgatottan várom is az eredményeit.
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.03.03. 10:43:09
Nem szeretném tovább magyarázni, szerintem mindent korrektül elmondtam :)
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.03. 10:45:45
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.03.03. 10:47:39
fugu 2011.03.03. 11:16:40
Ahogy Zoli leírta, (nem is tudtam), hogy Gerének is van pár ősi fajtája, de látod, nem találkozunk velük valamiért. Lehet, hogy a pincénél meg lehet őket kóstolni, nem tudom, de majd rákérdezek.
Gere típusú borász akad egy kettő, de Szentesiből egy van nekünk.
pupa pupánszky 2011.03.03. 14:26:25
fugu 2011.03.03. 14:55:07
pupa pupánszky 2011.03.03. 14:56:05
fugu 2011.03.03. 14:57:25
tunderninja 2011.03.03. 16:42:37
shiraz 2011.03.03. 16:57:38
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.03. 17:23:08
Zephyrke 2011.03.03. 17:23:55
shiraz 2011.03.03. 17:25:01
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.03. 19:48:00
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.03. 20:12:19
7 pontos élmény 4860 forintért abszolút korrekt.
persze nem verhetetlen, mint a legjobb sap-borok, de azért bőven rendben van.
a potenciált meg a fene tudja. azóta a bizonyos nagy ősgere-kóstoló óta nincsenek előítéleteim. azaz hát nekem előtte sem voltak, de az más kérdés.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.03. 21:55:34
Amúgy egy 4-5 éves tőkéről szüretelt bor eltarthatóságával kapcsolatban fenntartásokkal bírni nem előítélet, hanem szőlészeti alapvetés. Az ilyen fiatal tőkék jellemzően adnak nagy beltartalmú, gazdag, de rövid pályafutású borokat.
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.03. 22:36:21
muskotály küvé 2011.03.04. 12:17:47
Zephyrke 2011.03.05. 18:50:36
Más: Szerintem egyáltalán nem snassz, hogy legyen saját Tempranillo-nk, szerintem Villány eléggé közelít a Mediterránhoz, én a rioja-i klímát nem tartom sokkal különbnek.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.05. 19:15:35
Vagyis a szűztermés pont bitang jó analitikájú bort ad. De fontos megjegyezni, hogy ez a fantasztikus minőség _NEM_ tartós. A szűztermések bora soha nem a hosszú eltarthatóságról, érlelhetőségről szó.
Ráadásul te itt kevered a tőke korát a bor korával. Itt a tőkék koráról van szó és nem a palackozott bor koráról.
Villánynak meg semmi köze nincs Rioja klímájához.
Zephyrke 2011.03.05. 19:27:39
Ami meg a klímát illeti, én voltam Riojá-ban nem áll távol a kontinentálistól, tekintve a tenger közelségét-távolságát. Kicsivel több a napsütéses órák száma, ettől egy bor még nem szokott több szárazanyagot tartalmazni. Ennyi.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.05. 19:52:30
Ha pedig a Barolo-t említed a Tempranilloval, akkor inkább Nebbiolot írnék (ráadásul annak is van három klónja, tehát ez sem teljesen homogén). Az egyik ugyanis egy piedmonti borvidék a másik pedig egy szőlőfajta.
A szűztermésből készült borok eltarthatósága pedig nem fajtafüggő és nem is borvidékfüggő.
Amúgy pedig nem hiszem, hogy Baroloban bárki is tiszta szűztermést palackozna.
Részemről ezzel a téma lezárva.
Zephyrke 2011.03.05. 20:47:22
Persze, igazad van 5 délkör már sok, annyi nem fér bele a hasonlósághoz. Bár találgatnék, vajon óceáni vagy kontinentális, vagy mediterrán a klíma. Véletlenül azt is tudom, kinek van telepített Nebbiolo-ja. Majd meglátjuk, mit palackoz.:)
muskotály küvé 2011.03.07. 13:10:49
minimum nem érdemes.
És bármilyen fájdalmas, Villány a mediterrán északi határán túl fekszik. De ha tud valaki mondjuk egy kültéri olajfát Villányban, ott szubmediterránság van. Ha Bordeaux, Toscana, vagy La Rioja közül kell választani, a hőmérséklet- és csapadékadatok alapján még talán leginkább Montalcinohoz áll közel a klímája, de hőmérsékletileg csakis tenyészidőben, és nyilván ez a tenyészidő sokkal rövidebb. Ráadásul van egy olyan tényező, amit nem szoktak figyelembe venni, pedig a növényekre jelentős hatással lehet, és az egyik jelentős különbség a kontinentális és a mediterrán/óceáni klíma között: a levegő páratartalma, ami nálunk, különösen nyáron, sokkal alacsonyabb.
Szóval Villány lehet, hogy kicsit Montalcino, kicsit Bordeaux, kicsit La Rioja, de leginkább Villány. Szerintem érdemes lenne ezt felismerni, sőt, akár ki is használni.
2011.03.07. 14:39:42
Zephyrke 2011.03.07. 17:49:52
muskotály küvé 2011.03.07. 18:28:51
Egyébként kíváncsi lennék, milyen szőlők voltak a bordói fajták tömeges telepítése előtt, és azok mit mutatnának fel. Ha jól tudom, korábban sok Kadarka volt Villányban.
2011.03.07. 20:21:04
zoli 2011.03.08. 09:47:52
muskotály küvé 2011.03.08. 15:41:32
Persze művelésmód, meg sok minden más kérdése is, a Kadarka munkaigényes fajta lehet.
A bordói fajták az 50-es években lettek államilag elismertek Magyarországon, gondolom utána ültették tele velük Villányt is. Szerencséjük van, a CF bejött; de azért az szokott kiderülni, hogy ami több száz éve működik valahol, az nem véletlen. Tehát ha Villányban a jelenleg elterjedt fajták választékát akarja valaki bővíteni, legalább akkora energiát kéne fektetni a korábban évszázadokon keresztül művelt fajták még fellelhető tőkéibe, mint azon gondolkodni, Sangiovéseileg vagy Tempranilloilag mediterránok-e majdnem. Mondom, ezzel sincs bajom, csak a dolog súlyozásával (és az árazásával).
Mintha arra menne ki a dolog, "nem megy már annyira a Kopár-előjegyzés; találjunk ki valami mást, csináljunk nekik Tempranillot".
De lehet, hogy nagyon igazságtalan vagyok...
2011.03.08. 17:02:54
ami a kadarkát illeti, én abszolút a kedvelők táborába tartozom, az egyik kedvenc fajtám. de ritkán jutok olyan szépen csiszolt, elegáns, izgalmas tételekhez belőle, mint mondjuk cab. franc-ból.
Zephyrke 2011.03.08. 17:35:40
2011.03.08. 17:42:44
minden fajtának vannak sajátosságai, én sem azt várom egy kadarkától, hogy cab. franc legyen. de ahogy van 9 pontos cf, úgy van 9 pontos kadarka is. bár ez utóbbihoz még nem volt szerencsém. :) (de ugyanúgy fél karomat adnám érte)
Zephyrke 2011.03.08. 18:01:32
Zephyrke 2011.03.08. 18:26:04
fugu 2011.03.08. 19:11:56
Ettől függetlenül vannak élményszerű kadarkák:
Remete (Vesztergombi J.), Vida, Gróf Buttler, Orsolya Görbesoros, Jekl. A két szélsőség a vékony testű, de mégis buja Orsolya, a másik véglet a testes, alkoholos Jekl féle. Én úgy vagyok vele, mint az a bizonyos mesehős a csokival...
2011.03.08. 19:25:29
Zephyrke 2011.03.08. 20:38:29
Azt én is preferálnám, ha kékfrankosi magaslatokig jutna, de ehhez kell egy kis borvidéki összefogás, vagy egy nagyot akarás, szerintem
zoli 2011.03.08. 22:45:28
zoli 2011.03.08. 22:46:39
2011.03.09. 09:26:59
2011.03.09. 09:29:31
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.09. 09:32:30
2011.03.09. 09:53:59
zoli 2011.03.09. 09:56:36
Persze, hogy nem tudja azt a kadarka, amit a franc, persze ez fordítva is igaz.
@AG 2.0: vmi ilyesmit szerettem volna mondani, egyelőre kiaknázatlan maradt a oportó-kadarka-kékfrankos vonal Villányban. Pedig biztosan segítene megérteni, mire is hívatott a borvidék. Ha mégse jönne be, akkor dübörögjön a franc, hátha jutunk vele annyira, mint mondjuk Ticino a merlot-val.
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.03.09. 10:02:29
szerintem szekszárd egyébként elég jó úton jár a kadarkával
villánytól inkább oportóvonalon szeretnék látni valamit. lehet, meg is próbálok indítani valami mozgalmat vagy mit. előre a kompromisszummentes portugieserért! vagy valami ilyesmi. mondjuk annyit szeretnék kapni tőlük, mint a burgenlandi alap zweigeltektől.
zoli 2011.03.09. 10:10:35
Nekem amúgy szemernyi kétségem sincs a villányi oportóval kapcsolatban, sztem sehol nincs jobb termőhelye. Meleg, sima, tejes, olvadó tejkaramellás érzétű, gyönyörű sötét céklalila színben pompázó oportókról álmodozom...
muskotály küvé 2011.03.09. 13:03:23
És miért ne lehetne "nagy" sillert is készíteni, ha a kadarka adott évben arra jó? (Az Orsolyáék 2007-es Görbesorosa tényleg jó példa, nekem kedvenc borom volt.)
fugu 2011.03.10. 21:46:05