Amikor másfél héttel ezelőtt megírtam az Így pontozok én c. szöveget, eszembe jutott, érdemes lenne kitérni arra is, hogyan kaphatja meg bármi a legmagasabb elismerést. Kifejteni, mi a különbség mondjuk a nyolc-, a kilenc- és a tízpontos bor között. Hiszen 8 vagy éppen 93-94 körül és fölött már tényleg végtelenül szubjektív minden, nüanszokon múlnak maguk a nüanszok is. Abban a szövegben végül nem bonyolódtam bele a részletekbe, de nem felejtettem el a témát. Kedden aztán elolvastam AM kolléga Alkesz-bejegyzését, amelyben életem eddigi egyetlen 10 pontos száraz fehérboráról is írt, és végképp megihletődtem. Menjünk sorjában. Mindmáig összesen négy bor kapta meg tőlem a 10-est. Az Oremus 1999-es 6 puttonyos birtokválogatása, megint csak az Oremus 2000-es 6 puttonyosa, a piemonti Roberto Voerzio 2001-es Barolo Rocche dell' Annunziata Torriglionéja és a wachaui Hirtzberger 2006-os Singerriedel rizlingje. Mind a négy tételhez volt szerencsém máskor, más körülmények között, később. Korábbi teljesítményét egyikük sem tudta megismételni. A Voerzio pl. másodjára kilencet kapott, és elhalványította egy Disznókő-aszú. A 2000-es Oremusnak is be kellett érnie a 9-essel egy-két Vega Sicilia árnyékában. A Hirtzberger Singerriedel még rosszabbul járt, igaz, írás nem született belőle. Ez év februárjában meglátogattam Bott Frigyest Komárom mellett, rengeteget kóstoltunk a pincében, a végén színvonalas borozásba bonyolódtunk. Több wachaui is sorra került a nagyszerű Vinculum és más Bott-finomságok mellett. Az ott és akkor AM ítéletéhez hasonlóan kb. 8 pontosnak talált Hirtzbergert többen is előzték. Ebből is következik: a 10 pontos élmény egyszeri és megismételhetetlen. Ahhoz, hogy megmutatkozzék, mindennek hajszálpontosan össze kell vágnia. Nem elég, ha a bor zseniális. Kell hozzá a hangulat, a kerülmények, kell egy olyan sor, amelyben más kivételes tudású versenyzők is vannak, hogy közülük emelkedhessen ki, ami aktuálisan tökéletes. A 10 pont csupán egy pillanat. Ez a pillanat egy-két órán, legfeljebb egy estén át tarthat. 10 pontos bort nem lehet napokig kóstolni, különben biztosan nem lesz 10 pontos. A 10 pontos bor mi vagyunk. "Van, amikor minden sikerül. Jó a társaság, a hangulat, kitűnőek a borok. Amikor az embernek végképp eszébe sem jut, hogy hibákat keressen, jólesik minden korty és minden falat, elégedettség van, öröm, boldogság" – írtam a Singerriedel-posztban. Ez a kulcs. És ha a kulcs kéznél van, annál nagyobb szerencse borivót nem érhet. Keressék kedvükre.
Hogyan lesz 10 pontos egy bor?
2009.12.10. 08:00 AG 2.0
25 komment
Címkék: oremus voerzio tízpontos hirtzberger gondolatmenetek
 
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.10. 08:41:47
DE! Ha egy bor nem nyújtja többször is ugyanazt, akkor az nem annnyi! Erre való a többszöri kóstolás, hogy kivédhető legyen az emberi tényezőből adódó egyszeri túlzott kilengés. Így annyit mondhatsz el, hogy a Hirtzbergerrel volt egyszer egy 10 pontos estéd!
Egyébként szabadna megkérdeznem, hogy mely tételek voltak , amelyek megelőzték a Singelriedelt azon az ominózus Komárom melletti kóstolón?
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.12.10. 08:47:47
"Így annyit mondhatsz el, hogy a Hirtzbergerrel volt egyszer egy 10 pontos estéd!"
pont erről beszélek, de nekem ez elég is :)
a vinculum és egy prager, hogy pontosan melyik, arra már nem emlékszem
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.10. 08:51:00
8 pontos bor azért nem szemenszedett ritka, és nem olyanokra adunk 8-at ami már fokozhatatlan. Vannak olyan tapasztalható nagyságok, melyeknél objektívnek tűnik az egyértelmű többlet azokhoz a borokhoz képest amelyekre 8-at szoktunk adni.
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.10. 08:52:48
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.12.10. 08:58:06
hát hogy ti (?) mit csináltok, azt nem tudom, én csak arról tudok beszélni, amit én csinálok :)
"hogy kivédhető legyen az emberi tényezőből adódó egyszeri túlzott kilengés"
eszem ágában sincs kivédeni semmit. én iszom, nem ítélkezem :)
"Ez akkor történt, amikor az MA-n először írtál a Vinculumról?"
nem
"Vannak olyan tapasztalható nagyságok, melyeknél objektívnek tűnik az egyértelmű többlet"
az objektivitás felbukkanását ebben a kontextusban nem tudom értelmezni
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.10. 09:24:14
Ezek szerint nem is volt annyira odébb..:)--(nem kekeckedésnek szántam ezt, hanem érdekesség..bizonyára az első Vinculum kóstolásnál fényesebb emléked volt a H.S.-ről, de a Vinculum olyan mély nyomot hagyhatott, hogy meg kellett nézni őket egymás mellett is, akkor meg így alakult...)
"hát hogy ti (?) mit csináltok"
Nem vagyok túl jó fogalmazó, ezt általános alanynak szántam
"az objektivitás felbukkanását ebben a kontextusban nem tudom értelmezni"
Nehéz dolog objektivitást keverni egy ennyire szubjektív dologhoz.
De szerintem ahogy egy 6 pontos borhoz képest a SAJÁT mércéd szerinti objektivitásod szerint egy 8 pontos egyértelműen többet nyújt, úgy a 10 pontosnak is saját mércéd szerint többet illik rendre nyújtania a 8 pontosnál.
Ez lehet, hogy nehezen érthető...
Valószínűleg az a helyzet, hogy 5-8 pont közötti borhoz rendszeresen van szerencsénk, így ebben a kategóriában már kevésbé tudnak a pillanatnyi körülmények befolyásolni.
8-10 pont közötti TÉNYLEGESEN világklassszis kategóriához pedig igen ritkán, így ebben a kategóriában sokkal nehezebb önmagunkkal szemben objektívnek lenni. Ha pénz nem számít, és bármi bármikor az asztalra kerülne, kvázi gyakran ilyeneket fogyasztanánk, akkor letisztultabb lehetne, hogy önmagunk számára mi is a 8, 9, ill 10 pont.
vinos 2009.12.10. 09:30:40
Mit csinálsz? 8-9 pontokat osztogatsz. De ezzel durván "digitalizálsz" egy olyan tartományt, amit finomabban is szét lehetne választani. Mi van ha tényleg mindegyik nagyon izlik, de azért különböző mértékben? Na ilyen helyzetekben szerintem nyilvánvaló a 100 pontos rendszer előnye. Nem csak Parker bácsi miatt terjedt el.
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.10. 10:13:52
Mint ahogy a 3 pontos bortól egyértelműen jobb(a leíró értékrendje szerint) az 5 pontos , úgy a 8 pontostól is több kategóriás különbség kell hogy elválassza a 10-est.
ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.12.10. 10:20:10
egyetértek Albert-tel abban, hogy a 10 pont az nem kóstolási, hanem kvázi elméleti kategória, azt inkább a szívével adja az ember, és nem az eszével! az más kérdés, ha mondjuk nálam egy bor 10 pontos, akkor az mindaddig annyi, amíg hiba, vagy öregedés nem befolyásolja a minőségét!
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.12.10. 10:24:46
a 10 pontos rendszernek szerintem nincsenek korlátai. sőt még annak az 5 pontosnak sincsenek, amelyet shiraz andrás vázolt fel itt az előző bejegyzés alatt. ha úgy érzem, az egyik 9-es jobb, mint a másik, akkor azt leírom a magyar nyelv segítségével
meg hát eleve: a pontozás csak játék, amíg nem élünk vissza vele. remélem, én nem élek. a legfontosabb momentumok egyike: nem szabad ezt az egészet annyira komolyan venni, amennyire sokan hajlamosak. egyebek közt egy kicsit erről is szól ez a poszt
"több kategóriás különbség kell hogy elválassza a 10-est."
nem KELL. semmit sem kell, mindent csak lehet :) a borhoz, a bor értékéhez szerintem nem szabad ilyen mereven hozzáállni, mert a végén matematikává válik az egész. a bor nem 100 méteres síkfutás
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.10. 10:47:59
@AG 2.0:Igen, a pontozás játék! De egy játéknak is vannak szabályai! A játékban is fontos a következetesség. Mivel Te írsz borokról, amit sokan olvasnak, és sokan esetleg mérvadónak is tartják a véleményedet, fontosnak érzem ezt! Pillanatnyi jókedv 1 kategóriányi különbségnél többet nem kéne , hogy számítson, amennyiben hasznos útmutatást szánsz adni!
Egyébként ne érts félre! Általában egyetértek, vagy legalábbis nagyon ritkán észlelek 1 kategóriánál több eltérést a saját és a Te értékeléseid között!
vinos 2009.12.10. 11:32:23
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.10. 11:45:55
Bocs, ennek úgy van értelme: ...tartalmazva számos, mások számára szubjektív tényezőt..
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.12.10. 11:46:24
vinos 2009.12.10. 12:01:05
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.12.10. 13:00:57
Ez is egy olyan kérdés, ami mindenkit érdekel, de nehéz sokféle, átgondolt véleményt gyűjteni róla.
Valóban nagyon sokat befolyásol a pillanat az értékelésben, így könnyen lesznek le/feltaszítva a borok a 97 pontos magasság fölé,
de drbarta "hitét vallom" abban, hogy annál többet kell, hogy jelentsen egy 10 pontos osztályzat, mint hogy "rohadt jó napon volt ma, azért nem 9" - sajnos a reprodukálható rész az olvasó számára mindössze a bor megvásárlása, azzal nem tud semmit kezdeni, hogy nekem épp nagyon jól jött ki minden, és ezért ez a bor így most méginkább az inkánál.
Persze a megokolható és védhető véleményem valszeg csak szerényebb állítások megfogalmazásához nyújtana elegendő muníciót.
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.12.10. 13:02:07
Szóval most igazából csak kotnyeleskedek.
Octopus 2009.12.10. 16:14:53
Octopus 2009.12.10. 16:40:45
2009.12.11. 10:02:25
ámen. ezen pillanatért, katarzisért kóstol az ember bort. ezért nem hagyja abba egy drága, éveken át dédelgetett, ünnepi alkalomkor kinyitott... dugós csúcsbor után sem. (azért qrvára elmegy a kedve)
egyszer megvolt, talán. de lehet, hogy csak 9,5 pont volt.
shiraz 2009.12.11. 10:45:06
"meg hát eleve: a pontozás csak játék, amíg nem élünk vissza vele."
nagyon egyetértek veled. végre egy borírással foglalkozó ember is leírta.
lackó 2009.12.11. 11:10:04
shiraz 2009.12.11. 13:43:20
bort kérnek
lackó 2009.12.11. 14:27:18
shiraz 2009.12.11. 15:06:45
nálam az én véleményemet szokták kérdezni