HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Tiffán Lucia 2007

2010.02.15. 08:00 AG 2.0

Keresztül-kasul bebarangoltam az internetet, mégsem találtam érdemi háttérinformációt Tiffán Ede és Zsolt legújabb vörös presztízsboráról. Rábukkantam ezzel szemben egy friss interjúra, amelynek tartalma több szempontból is érdekes lehet kedves olvasóim számára, különösen a tizenkét pontos viták után, ezért meghivatkozom. Luciáról tehát annyit tudni biztosan, hogy a Grande Selectionhoz és a Cuvée Carissimae-hoz hasonlóan bordeaux-i típusú házasítás szintén, két cabernet-ből és merlot-ból készült, és ötezer forint feletti áron kapható a Veritasban. A nevét nyilván Lucia Apuleáról kapta, aki már a Carissimae megkeresztelésében is szerepet vállalt, ily módon a két bornak biztosan van egymáshoz speciális viszonya, de hogy mi, az egy másik alkalommal derül ki. A címkén a Kopár-dűlőre utaló konkrét jelzés legalábbis nincsen. Sorra kerülnek piacra 2007 komolyabb vörösborai, kezdem is törni a fejemet, mit gondoljak erről az évjáratról. Jó néhány tétel tetszett, köztük ez a Lucia is. Most finomak és krémesek mind, hogy hosszú életre hivatottak-e, meglátjuk, ha megérjük. A bolond nyár miatt Luciának is 15-ös az alkoholja, ez nem extrém, hanem átlagos érték 2007-ből, kevesebbel Heimannék sem tudták palackozni a Franciscust, hiába nem játszanak túlérésre. Sötét, tiszta szín, megfontolt mozgás, becsületes ablakok a pohár falán. Tömény, komplex, izgalmas illat, erdei gyümölcsökkel, pirítóssal, földdel, az alkotóelemek arányaival probléma nincs, a hivalkodást nélkülözi a bor, az eleganciát nem. Jelentős test, rétegzett, összetett ízek, okos savak, minden idők egyik legérettebb tanninja, és az a bizonyos villányi ízjegy, amit egyszerűen képtelen vagyok definiálni. Semmi lomhaság, csak lendület és erő, nagy, de ez nem megy a vitalitás rovására. Tetszett. A 7 pont felső széle, talán eggyel többet is érdemelne.

21 komment

Címkék: villány hétpontos tiffán 2007 lucia

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon erzed AG :)
Tegnap jutott eszembe milyen reg olvastam Tiffanrol barmit - kostolni sem kostoltam mostansag.
Ha jól emlékszem, akkor Tiffán Zsolt magyarázata szerint ebbe a borba kerültek azok a tételek, amik a Kopárról vannak, de nem kerültek bele sem a Grand Selection-ba, sem a Carissimae-be. Így a bor merlot hangsúlyos (lévén a másik 2 az cabernet), ami barátságosabbá is teszi fiatalon fogyasztva. Hogy minden évben lesz-e, arra sajnos nem emlékszem - ha pontatlanul írtam volna, akkor javítsatok nyugodtan.
A név pedig valóban a Carissimae-téma körüljárása - lévén közeli rokona a másik bornak ez a termék is.
Hát, ezt megkóstolnám, ha nem lett volna Tiffán úrral (T. Ede) egy érdekes esetem...
Én úgy tudom hogy 2007 "áldozata" ez a bor, ezért ülte meg a két szék között a harmadikat.
Minnél melegebb lesz globálisan (most ugyan nem látszik a hó miatt!) annál inkább vigyázni kell Villányban mert így is alkoholosodnak a borok, túlérnek a szőlők.
Ha ez így megy tovább akkor újabb klónszelekciókban kell gondolkodni mert én bizony nem bírom a folyékony lekvárt...

Kedves AG!

1. " bizonyos villányi ízjegy, amit egyszerűen képtelen vagyok definiálni"

Te most viccelsz? Ezt mástól hajlandó vagyok elfogadni, (de a a te tapasztalatoddal) tőled nem. Légyszíves beszéljük meg ezt, itt az alkalom, mi ez a villányi ízjegy?.
(A végén még jön “fiatal borivo” és megmagyarázza mi a helyzet.)
Az én véleményem eléggé világos ha villányi, szekszárdi, egri, balatoni stb. Bordeaux stílusú küvéről van szó.

2. "az alkotóelemek arányaival probléma nincs, a hivalkodást nélkülözi a bor...minden idők egyik legérettebb tanninja...A 7 pont felső széle, talán eggyel többet is...."

Akkor ez most 8 pontos?
Miért van az hogy nem győztél meg mint vásárlót?
Tény hogy időhiány miatt én nem vásárolok bort 8 pont alatt ha nem muszáj.
Ezt a bort annak ellenére kipróbálnám hogy Tiffán Zsolt személye valóban komoly csalódás de én a borért vagyok itt és nem miatta.
Kóstolójegyzetedből azt éreztem ki hogy talán te sem hiszel ebben a 6 ezer forintos borban.
Nálam nyolc pont az ha kétszer is megvenném. Te megvennéd?

3."becsületes ablakok a pohár falán"?

És hol a redőny az ablakra?
Ez elfogadott borászati kifejezés de biztos hogy ezt a jelenséget csak így lehet kifejezni?

Ui: Erre az utolsó kérdésre ne válaszolj AG ha nincs időd, ez valószínűleg csak engem érdekel.
@Kóstolómester: mesti, ne bosszants. én soha senkit nem akarok meggyőzni semmiről. ha úgy adódik, hogy egyik-másik bor megtetszik, szólok másnak is, hogy nahát, ez érdekes. ez a bor konkrétan érdekes, nem éreztem úgy, hogy báminek is áldozatául esett volna, születésnapomon bontottam, megfelelt, szívesen kóstolnám máskor is. 2007 persze érdekes kérdés, azért is tértem ki rá, de még nem tartok ott, hogy következtetéseket vonjak le
@AG 2.0: Boldog születésnapot így utólag. Kérdéseimet kérlek tekintsd tárgytalannak.
@shiraz: "man-made global warming is a lie"

I too firmly believe, that it is a lie indeed.
@AG 2.0: A meggyőzés csak Mester 2. kérdésében szerepelt, az első és a harmadik kérdésre adott válaszodra kívácsi lennék, ha van valami, amit gondolsz válaszolni rá. Ha nem érzed úgy, hogy van, hát nem, de ha van, ne fossz meg tőle :-) Éppen a tapasztalatotok miatt (ami nekem még nincs) volnék kíváncsi erre (is).
@Kóstolómester: köszönöm, közben kiderült, hogy háromból egyre azért válaszoltam :)

@marvin__42:

1. hát ha tudnám definiálni, akkor megtenném :) valami málnás-gyümölcsös ízjegyre gondolok, és azt képzelem, alapos kóstolás során vakon megismerem róla a villányiakat. de nem biztos, hogy így is van

3. az ember hajlamos azt hinni, hogy mindenki úgy ért mindent, ahogyan ő érti. a (templom)ablak az, ami a bor rajzol a pohár falára, szép látvány, és sűrű szövésre utal. biztosan le lehet írni máshogyan is. máskor is szóljatok, ha homályosan fogalmazok
Ha már ilyen szabadegyetem kezd kialakulni: én sose tudtam értelmezni a "vibráló sav" kifejezést. Ez mi lenne?
@RAMBO: finom, játszik, nem mar, hanem bizserget, üdít. az én olvasatomban :)
@RAMBO: "én sose tudtam értelmezni a "vibráló sav" kifejezést"

Én élénk savnak hívom mert nem villanyborotva.

Az is jó hogy "frissen pezsgő élénk savak" nem?
@AG 2.0: Köszönöm, nekem ezek a válaszok tetszenek; valamivel előrébb vagyok velük, de legalábbis érdekesek.
A templomablakokon én is ezt értettem, csak Mester még valami redőnyt is emlegetett (de azt hiszem, ott a kérdést sem értem pontosan...)

Viszont tetszik a szabadegyetem :-)
@RAMBO: Nálam a vibrálás ellentéte az egyenes vonalú. Egyenes vonalú, amikor az adott savérzet többé kevésbé egyenletes érzetű, lassan folyamatosan halványodik. Ha nem egyenes vonalú a görbe, akkor ugye az kell, hogy időben haladva különböző intenzitásokat észleljek, tehát csökken, erősödik, fent, lent,mintegy hullámvasút. Ha a különböző intenzitások néhány jól definiált "egyenes vonal" összetettségéből állnak, akkor nálem ez rétegzett savakat jelent, ha pici időintervallumokban is folyamatosan pulzál, bizserget, és nehéz lenne összeszámolni hányszorosan is nem egy egyenes mentén halad akkor vibrál.
Persze ez csak az én olvasatomban.Lehet, hogy hülyeség.
@drbarta: Dehogy hülyeség! Egyenesen csodálatos marhaság...
Viccet félretéve:
Tetszik de nem tudok mit kezdeni leírásod bonyolultságával.
@Kóstolómester: "Tény hogy időhiány miatt én nem vásárolok bort 8 pont alatt ha nem muszáj."

Áruld már el nekünk legyél olyan kedves, hogy mi az a módszer amivel te csalhatatlanul megtalálod a 8 pontos borokat. Nekem és tudtommal más egyszeri halandónak sok-sok kevésbé nagyszerű boron át vezet a rögös útja ahhoz, hogy megtaláljon néhány géniuszt.

"újabb klónszelekciókban kell gondolkodni mert én bizony nem bírom a folyékony lekvárt..."

Ez lássuk be, kissé viccesen hangzik :) Már ha van humorérzékünk, ha nincs akkor bicskanyitogatónak is mondhatnám.
@Kóstolómester: Melyik része nem volt érthető? Akkor azt megpróbálnám újrafogalmazni...
@drbarta: elsore en sem ertettem... masodikra sem... de szerencsere kozpontoztal :)
Vannak tehat: egyenes vonalu, gorbe, retegzett, vibralo (frissen pezsgo elenk a mester szotaraban)es maro (AG) savak.
Na en ezeken el fogok rugozni egy darabig.
@e_easy: és akkor a savanyúakról még nem is beszéltünk :)
@e_easy: ettől szerintem jóval többféle van...
Én szoktam figyelni az egyes borok esetén a savérzet által leírt ívet-ez alapján lehet egyenes vonalú, vagy egyenletesen csökkenő, amikor nem csak egyetlen ívvel tudom jellemezni akkor rétegzett, vagy vibráló.
Ha az ív magas, akkor élénk , vagy éles a savérzet-attól függően, hogy szubjektíve kellemes, vagy bántó-(függetlenül attól, hogy fent melyik csoportba osztottuk). Ha az ív alacsony, akkor lapos a savérzet.
Hasonlat:
Ha a sötétben felkapcsolunk fényforrást és az egyenletes fénnyel világít, akkor az olyan, mint az egyenes vonalú savérzet. Ha felkapcsoljuk, majd elhalványítjuk fokozatosan félig, majd felerősítjük az eredeti dublájára-akkor az a rétegzett savérzet.Ha nagyon gyorsan fel-le kapcsoljuk, akkor az vibrálás. Ha a szobában általában nagyon világos van, akkor az az élénk savérzet.Ha ez bántja a szemünket, akkor éles, ha félhomály van ,akkor lapos.

De eddig kizárólag arról beszéltünk, hogy a savérzet intenzitását ábrázoljuk egy görbén, akkor az milyen formájú.
Amit Albert megfogalmazott a vibrálásra:"finom, játszik, nem mar, hanem bizserget, üdít", az szerintem már túllép a vibráláson, mert kitér a savak állagára, minőségére. Az én olvasatomban a vibráló sav önmagában még nem jelent állagot, minőséget, tapintatot, csak egy-intenzitás-görbe-jellemző:)
süti beállítások módosítása