HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Az év bortermelője és más érdekességek

2009.12.04. 08:00 AG 2.0

Volt otthonom, a Művelt Alkoholista az utóbbi szavazások kudarca után sem adta fel, eltökélte, 2009-ben is választat év bortermelőjét a kedves emberekkel, ehhez fontos reformokat hajtott végre. Nem ilyen-olyan szavazógépeket alkalmazott ezúttal, hanem kérdőívet küldött a több tucatnyi törzsolvasónak, és arra kérte őket, mondjanak valamit öt kategóriában. Én is kaptam ilyet, válaszoltam, ötvenen szintén ezt tették, az eredmények közt itt mélyedhetnek el. Annyi következtetés talán levonható, hogy konkrét személyek nem nagyon emelkednek ki mostanában a mezőnyből. Cserébe széles a merítés, sok a jó bor, sok műfajban, és ez mindenképpen örvendetes. És akkor nevesítem a sajátjaimat. Az év bortermelőjének a Sauska Pincészetet jelöltem. Szóba jött még: Légli Ottó, Szepsy István, Bárdos Sarolta (Tokaj Nobilis), Heimann Zoltán, Várszegi György (Tornai Pince), Lőrincz György és sokan mások. Mindannyian élményteli borokat tettek le az asztalomra az idén is. Az ország legújvilágibb borászatát végül azért választottam, mert alaposan megmozgatta Villányt. Tudom, sokak szemében szálka a munkásságuk, az én értékrendemben viszont csak a minőség számít. Ha tökéletes a technológia, az nem bűn, hanem erény. Meglátjuk, később mennyire figyelnek majd oda a részletekre. Az év fehérbora nem volt kérdéses, kizárólag Légli Ottó 2007-es Banyászó Olaszrizlingje nyerhetett. Stabil 7 pont, roppant kedvező áron. Rengeteg fogyott belőle, a készlet felét alighanem a sokszor emlegetett V. Prof itta meg, igyekeztem segíteni neki. Találkoztam nyolcpontosabbakkal is, de nemcsak az számít, amint látszik. Az év vörösbora: 2HA Szőlőbirtok Tabunello 2007. Nagy felfedezett a kis Szent György-hegyi birtok, rácsodálkoztam alaposan. A kontrollpalack is megvolt, örömmel ittam, kár, hogy nincs több belőle. Kiváló Sauska-borok, a még 2008 végén piacra került Heimann Barbár és Konyári Páva, meg persze Gere Attila legjobb darabjai előtt futott be. Az év édes bora: Oremus Tokaji 6 puttonyos Aszú 2002. Az utóbbi időben valamiért sokkal kevesebb édesben mélyedtem el kellő alapossággal, jövőre igyekszem okosabban csinálni. Az Oremus-aszúk régi kedvenceim, ünnep, ha bonthatok belőlük. Az év legjobb ár-érték arányú bora: Tokaj Nobilis Csirke-mál Furmint 2008. Bárdos Saroltáék furmintjai mindig kedvesebbek, mint a nagy formátumú és szigorú hegyaljaiak általában, ez a tartályos darab különösen az. Minden este szívesen bontanám, az havonta annyi, mint harmincszor kétezer. Annyira nem kevés, mégis megérné. Szentesi Öcsije, az Ikon Chardonnay, a St. Andrea Kutyafáját fehér, a Szeremley Muscat Ottonel is a spicc közelében járt. Egyelőre ennyit, a december hátralévő részében összeállítom a saját listáimat egyenként is.

8 komment

Címkék: oremus nobilis légli év bortermelője bárdos sarolta sauska 2ha szőlőbirtok

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Itt hozzá merek szólni a témához. A művalkeszen az érintettségem révén nem tartom túl etikusnak.

Az én szavazatom ez volt:

Az év borásza: Kislaki Bormanufaktúra / Légli Géza
Az év fehérbora: Bussay - Szürkebarát 2007
Az év vörösbora: Konyári - Sessio - 2006
Az év édesbora: Demeter Zoltán - Főbor - 2003
Az év legjobb árérték arányú bora: Légli Géza - Birtokvörös - 2008

Légli Gézát mindenképpen ki akartam emelni,mert szerintem minden tisztelet megérdemel az, hogy korrekt, technológailag tökéletes, tiszta és karakteres bort tud lerakni a fogyasztó asztalára, ráadásul piszok jó áron.

A szavazatok elaprózódásának szerintem az egyébként az oka, hogy csak egy-egy bort avagy borászt lehetett egy kategóriában megjelölni. Ha mondjuk sorrendben 5 jelöltet lehetett volna küldeni és 5-4-3-2-1 pontozással számolni a dolgokat akkor árnyaltabb lenne az eredmény. De persze tökéletes szavazási rendszer nincs és más rendszerben más eredmények jönnének ki.

Számomra persze mindenképpen megtisztelő és egyben megható is az eredmény.
A tobb jeloltes modszer szimpatikus, de mar az oreg Vonnegut is megmondta - Occam borotva. A magam reszerol en is nehezen valasztottam, viszont komoly tanulsagot szurtem le a kovetkezo evre: kostolni, kostolni, kostolni... aztan donteni ;P
@Somlói Apátsági Pince: ne haragudj, de ez szerintem hülyeség.

Ez pont az a műfaj, a vélemény számít, nem az érintettség. (Ha befektetési tanácsot is adsz közben, akkor persze más a helyzet :) )

Nem látom, hogy mit kavart volna ez össze az alkeszen.

Persze így is eljut tkp mindenkihez, asszem.
Nem kavar össze semmit. De megfogadtam, hogy igyekszem semleges maradni.

Például ott nem akartam szólni, hogy az aszú az csak Tokaji lehet és egészen biztos vagyok benne, hogy a Lajos nem címkézett fel somlói bort aszúnak.
Nyugodtan. Nekem is új lett volna.

Ez egy aljas tétel volt tőlem, mert csak egy bemutatón mutatta be, azt mondta, hogy nem is lesz forgalmi tétel, ha jól emlékszem, mert kevés volt/van belőle, és ha nem lehet, hát bizonyára nem is aszú néven kerülne forgalomba.

De rám nagy hatással volt az a bor, szeretnék belőle magamnak, és sajnálom, hogy a korábbi ilyen irányú kísérleteivel nem volt szerencsém találkozni.

Tehát igazad van, mert nem címkézett fel így bort Lajos, nekem is igazam van, mert nekem ez volt az év édesbora,
és aljas kis állat vagyok, hogy nem forgalmi tételt írtam be - de azt gondolom, hogy ha felhívja Somlóra meg Takács Lajos kísérleteire a figyelmet a szavazat, akkor már ellátja funkcióját a fórum és a szavazás intézménye.
(...és a kommentelők révén még művel is, nahát.)
@Szomjas Gödény: Nem az a baj, hogy nem kereskedelmi tételt írtál, mert az szíved joga. Az a baj, hogy egy védett nevet használtál helytelenül. Nem illik nem tokaji bort aszúnak hívni ahogy nem illik nem tokaji bort tokajinak hívni.
@BZoltan:
Hát, azért az "aszú" az köznév a magyar nyelvben. A szomszéd ember is "pálinkát" főz, pedig nincs semmi garancia, hogy a pálinkatörvény szabályainak megfelelően készül (mint ahogy persze nem is, mert beletesz mindent a cefrébe, ami hajlamot mutat erjedésre). De nem is forgalmazza cserébe (hálistennek).
@Szomjas Gödény: Ahogy gondolod.
Én ha egy szomszédom pálinka főzésből és értékesítésből élne akkor én a nála kóstolt mézzel ízesített italt akkor sem hívnám pálinkának. Ahogy nem hívnék aszúnak nem a hegyalján készült bort, mert szerintem borfogyasztó körökben az aszú az nem köznév, hanem egy márkanév. De mondom, szíved joga.
süti beállítások módosítása