HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Somlói Apátsági Pince Juhfark 2009

2011.01.09. 19:00 AG 2.0

Amikor a kézműves kóstolón megvizsgáltam a Somlói Apátsági Pince 2009-eseit, még nem sejthettem, hogy ez lesz belőle. Ebből is látszik, az egykortyos gyorskóstolásoknak megvannak a maguk korlátai, soha nem szabad belőlük messzemenő következtetéseket levonni. Se pró, se kontra, se semmi. Na nem mintha nem ízlettek volna a szóba hozott tételek, csak éppen arra nem voltam felkészülve, ami az első teljes palackos ismerkedés során bekövetkezett. Péntek este elsősorban komoly-koros vörösborokat szándékoztunk felderíteni, de mivel épp a héten érkezett meg hozzám három SAP-tétel, úgy éreztem, muszáj kibontanom valamelyiket a bevezető lépések során. A választásom a juhfarkra esett, mégiscsak annak a legnagyobb a húzása, nemcsak Somlón, a konkrétan tárgyalt kisborászat vonatkozásában is. A 2007-es legenda volt – csak egyszer futottunk össze, akkor nem győzött meg –, a 2008-asról aztán magam is írtam. Komoly darabnak találtam, de valahogy túlméretesnek: ahogy ott állt a pohárban, kiújult a kamaszkori kisebbrendűségi komplexusom. A borblogoszféra legaktívabb szereplőjével – köztudomású, Balogh Zoltán érdekeltségébe tartozik a pince – viszonylag rendszeresen levelezek, tudtam előre, hogy az évjáratnak is hála végbe ment némi stíluskorrekció. Ez már a színén is látszik: halványabb, csillogóbb, tisztább, mint gyakran mélysárgában nyomuló elődei. Illata gyönyörű: friss, gyümölcsös, dús, az ásványosság finom és kicsit diszkrét, botritisz sehol. Testben több a közepesnél, a korty betölti a szájat, a könnyedségnek még sincs híján, zamatos és szinte kedves. A huszonnégyes maradékcukor és a nyolc és feles savak perfekt egyensúlyban vannak, utóbbiak az ijesztő számadat ellenére nélkülöznek minden agresszivitást, játszanak, vibrálnak, ízletesek. Nem világmegváltó bor, viszont nagyon elegáns, nagyon nekem való. Éjféltájt, amikor a dolgok véget értek, és a többiek elmentek már, kénytelen voltam a pár nappal későbbi újranézésre szánt 1,5 decilitert meginni. 7 pont, mint eggyel idősebb őse anno, de sokkal jobban szeretem. Tavaly tavasszal Demeter Zoltán kétezernyolcas birtokbora kapcsán azt mondtam, máris megvan az év bora. Az aztán második lett, ezért most kevésbé ragadtatnám el magam: ennek a juhfarknak bérelt a helye a kétezertizenegyes top húsz első harmadában.

9 komment

Címkék: somló hétpontos 2009 juhfark somlói apátsági pince

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

no, ez jó hír. én még csak az olaszt bontottam meg a 2009-esekből (rettentő kíváncsi voltam, abszolút nem bírtam várni), de a juhfark a következő (a 2008-as összességében a kedvenc fehérborommá lett tavaly).
Megtisztelő a jegyzeted Albert :)

Be is toltam a weboldalunk hírei közé: www.juhfark.hu/hu/hirek/albert_gazda_szereti_a_2009-es_juhfarkot/

Jó lenne, ha nem én lennék a legaktívabban szereplő termelő a közösségi médiában. Tudjuk mindannyian, hogy sok mondanivalója van, sok termelőnek.

Az utolsó mondatottal kapcsolatban pedig szívből kívánom, hogy az év során jusson legalább 20 ennél a bornál jobb bor a poharadba.
@Parci: same here, olasz megvolt mert nagyon ra voltam izgulva - szep sorban jon a tobbi :)
Úgy látszik Juhfarkból édesedett az évjárat, hiszen Spiegelberg 2009-es Somlói Juhfarkja is maradék cukorkával gömbölyödik ki nem is akárhogyan...
@Borkandúr: A mi esetünkben kimondottan nem édesedet az évjárat. Már csak azért sem mert kimondottan nem volt ilyen célunk. A szüret időpontját és sok más apróságot ennek megfelelően választottunk meg.

A 08-asnak 15vv% a 09-esnek 14vv% az alkoholtartalma. Ez az egy fok különbség 16g/l maradékcukrot jelent, nagyjából ennyivel is van több a 09-esben. Elsősorban az élesztőtörzsek évjárat-variációjának és az erjedés vége felé való lehűlésnek köszönhető ez az analitikai változás.
@BZoltan: de ezek vadélesztők, amikről szó van, nem? Vagyis: a különféle évjáratokban különféle élesztőtörzsek dominálnak, igaz?
@demisec: Igen, természetes élesztőkkel dolgozunk. Ez nálunk elég alapvető dolog. Mondhatni nem kérdés :)

Az élesztőkről nálam lényegesen képzettebb és rendesen oskolázott szakemberek biztosan órákat tudnának beszélni.
Én úgy tudom, gondolom, tapasztaltam, hogy az erjedést elvégző élesztőgombák évjáratonként mások, sőt területenként mások, de még pincénként is mások. Ezt az adott év időjárása, növényvédelme és az egész környezet befolyásolja. Így változik az élesztők hidegtűrése, alkoholtűrése és értelem szerűen a tápanyag-ellátottságuk is más. Mindezek függvényében az élesztők által is kialakított aromák is változnak, nemcsak az alkohol és a maradékcukor.

Egyszómintszáz a természetes élesztők az évjárathatásban és a termőhely kifejeződésében hatalmas szerepet játszanak.

Erről bővebben itt írtam: www.juhfark.hu/hu/blog/a_termohely_avagy_a_terroir_jelentosege/
@demisec: koszi a kerdest
@BZoltan: koszi a valaszt - nekem ez az evjarati valtozas uj es erdekes info
süti beállítások módosítása