HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Losonci Parola 2010

2011.04.28. 23:00 AG 2.0

Megválasztották a borászok borászát, siettem kirakni a hírt szerda este újdonsült facebookos oldalamra, majd csütörtökön az Indexre szerkesztettem belőle cikkecskét, hadd értesüljön a széles olvasóközönség is a fejleményekről. Arra gondoltam, blogomon csak bor mellett értekezem a díjazottakról. Kaló Imrével nem lesz könnyű dolgom, nem véletlen, hogy bár szó volt már róla nálam, önálló bejegyzést még nem kapott, ehhez előbb hozzá kellene jutnom valamely termékének valamely palackjához, ami az ismert körülmények miatt nem a lehető legszimplább vállalkozás. Megmondom, ahogy van: engem kifejezetten zavar, hogy nem lehet normális úton-módon Kaló-borokat vásárolni. Ismerem az ideológiát, de nem feltétlenül tartom meggyőzőnek. A Magyar Borért díjas Maurer Oszkár szerencsére elérhető – igyekszem mihamarabb sort keríteni rá –, a felfedezett Losonci Bálint pláne, kézenfekvőnek tűnt, hogy először utóbbi landoljon a terítéken. Annál inkább, hogy az újdonság 2010-es Parolát kóstoltam nemrég a Szentesi József-féle bulin, és nyomban eldöntöttem, alaposabban meg akarom ismerni. A Pinceáronban csaphattam le rá, egyszerre két üveggel szermányoltam belőle. Olaszrizling és zöldveltelini házasítása az embert próbáló évjáratból, mindössze 11,5-es alkohollal, némi maradékcukorral, jelentékeny savval. Világos szín, finoman gyümölcsös, vonzó illat, határozottan jelen van a veltelini fűszeres karaktere. Közepes forma test, talán karcsúbb is, frissesség és gyümölcsösség, édesérzetről szó sincs, a savak tesznek róla, hogy ne legyen. Félreértés ne essék: sokan vannak az acidok, erőteljesek, de nem billentik fel a pályát, okosan-lendületesen vesznek részt a törékeny egyensúly kialakításában, noha picivel vibrálóbbak, színesebbek, kedvesebbek mégis lehetnének. Ugyanakkor csúszik a cucc lefelé sebesen, voltak pillanatok, amikor annyira egyértelműnek tűnt a hatos, mint soha, máskor eggyel kevesebbre gondoltam. Mintha a 2009-es alap olasz testvére lenne. Tekintettel arra, hogy úgyis visszatérek hozzá, ergo még javíthat, egyelőre erős 5 pontot kap. Átfordítva tegyük fel 86-ot. Az nem kevés, nem igaz?

18 komment

Címkék: ötpontos mátra losonci 2010 parola

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nem beszéltünk össze, nem olvastuk előre egymás szövegét, nem egyeztettük a tartalmát, negyvenöt perc volt a különbség:
borvirag.blog.hu/2011/04/28/losonci_balint_parola_2010
@AG 2.0: nagyon érzitek egymást! :P
szerdan vettem egy palackot, csutortok ota mindenhol errol parolaznak.
www.youtube.com/watch?v=wrlew2G6nvA&feature=related
muszaj lesz ranezni surgosen
Én a Borászok Borásza gálán főként ezt as bort iszogattam. Jó bor. Tiszta, illatos, zamatos, friss, üde, nagyon jó inni. Szerintem fröccsnek vagy magába is jó.

A Bálintnál pedig a legjobb helyen landolt az év felfedezettjének szánt elismerés
Gratulálok mindenkinek. Maurer Oszkárra nagyon kíváncsi vagyok, Bálint borait nagyon szeretem, Kaló úr ügyében egyetértek. Csodálkozom, hogy a magyar borászok egy, az általánosan megszokott és a rájuk erőltetett szabályokat egyaránt nem követő társukat választják a legjobbnak, de ők tudják...
@BZoltan: Azért nekem ez az év felfedezettje

kicsit olyan,mintha hokiban idén Ladányi

kapta volna ezt a címet.(jó,jó tudtuk,eddig is

hogy jó,de ennyire?)pl.az Úrráteszi mintegy öt-hat

éve stabilan a legjobb olaszok közt van,szerintem.
@muskotály küvé: amellett, hogy nekem sem szimpatikus kaló "módszere", még lehet zseniális borász. vannak még páran, akiket nem a sziporkázó személyiségükért szeretünk... :D
@Parci: nem a személyiségére gondoltam (arról végképp nem tudok nyilatkozni), hanem a különutas "terjesztési" módszereire... De ahogy írtam, másik oldalról, ha maguk a borászok ennyire tisztelik, biztos nem alaptalanul teszik. Egyszer talán kiderül.
@muskotály küvé: én benne vagyok, hogy elmenjünk szomolyára. :)
Volt szerencsém kóstolni a bort, és nagyon tetszett benne a szerkezet. Savak ízek cukor tömörség minden a helyén.
@lókakukk: Abban tökéletesen igazad van, hogy aki számára a Bálint csak most újdonság az átaludta az elmúlt 3-4 évet.
De az is igaz, hogy a semmiből nem lehet egy év alatt berobbanni.

@Parci: Mint borász nyilván elismerésre méltó Kaló Imre. Erről is szól ez a díj.
Kaló Imre modelljéről azért érdemes tudni, hogy az is a borkereskedelem egyik módja ahogy ő csinálja. A közvetlen értékesítés is kereskedelem.
Tény, hogy a kereskedelmi forgalom megkövetel egy sor költséges és munkaigényes dogot. Olyanokat mint a pincekönyv vezetése, a borok forgalombahozatalának engedélyeztetése, a kereskedelemmel együtt járó pénzügyi fegyelemnek való törvényes megfelelés és hasonlók.
Jó lenne ha mindenki kívül tudná magát helyezni ezen kötöttségeken, de sajnos akik a bortermelésből élnek és/vagy felelősek a szőlőmunkásaik, munkatársaik megélhetéséért azok ezt nem tehetik meg.
@Parci: én is (a fekete cseresznye is érdekel)
@BZoltan: arra célzol, hogy az öntörvényűsége által a törvények felé helyezi önmagát? Mert nekem nagyon ez jön át, és tovább fokozza a remetével kapcsolatos ambivalens érzéseimet.
@Benikuty: gyere te is. :) egy próbát nem kérdés, hogy mindenki megérdemel.
@Benikuty: Nem célzom én igazán semmire. Csak azt írtam (már többször, több helyen), hogy többféle termelési és kereskedelmi modell létezik. Egyik sem alábbvaló a másiknál.
Szerintem egyformán fals féligazság az, hogy az a borász amelyik kívül helyezi magát a hivatalos kereskedelmi rendszeren és pincétől árulja a borát az ne lenne bortermelő mint az, hogy megfelelni a hatályos törvényeknek és a borkereskedés szereplőit partnernek kezelni az ürdüngi kommercializálódás és megalkuvás lenne.
Én egy dolgot nem értek soha a Káló-borokkal kapcsolatban, és csak félve merem nyilvánosan megkérdezni, nehogy megkövezzenek.

Ha ezeket a borokat pénzért meg lehet venni (mindegy, hogy hol), akkor kereskedelmi forgalomba került bornak minősülnek, aminek meg kell felelnie a játékszabályoknak. Mivel tudomásom szerint az értékesítés tényét és minőségét nem befolyásolja és minősíti az értékesítési láncban résztvevő felek száma.

Én - sokakhoz hasonlóan - a borok 90%-át helyben el tudom adni, mégis, ha ide jön Kulka Gábor, ugyan úgy meg kell mutatnom a borok forgalombahozatali engedélyét és az utánuk befizetett forg.hozatali járulékról szóló átutalást.

Mivel palackban van, azt is megnézzük, hogy az alkoholtartalom minimum 3, az űrtartalom minimum 4 mm magas betűvel van írva, és a többi jogszabályi megfelelőséget.

Szóval nem a rosszindulat kérdezteti velem, de a helybeni értékesítés (ami a pincekönyvben és a vámjelentésben az "értékesítés végső fogyasztónak" rublikába kerül, ugyan olyan értékesítés, mint amikor a Tescónak viszek két raklappal. (Már ha vinnék)

Az viszont, hogy csak helyben értékesítik nem zárja ki, hogy ezek konstansan a világ legjobb borai, így ettől még megérdemelt lehet a cím. De a törvényen kívüliség nekem nem érthető.
@BZoltan:
Egyetértünk.

"...hogy megfelelni a hatályos törvényeknek és a borkereskedés szereplőit partnernek kezelni az ürdüngi kommercializálódás és megalkuvás lenne."

Azért én nem szívesen élnék és dolgoznék olyan országban, ahol már nemhogy nem erkölcsi elvárás, de egyenesen a jósághoz való minimumfeltétel a törvények áthágása. :) Itt már mindenki politikus? :))

Szar a jöv.törvény és a a bortörvény (pedig mennyit változtattak rajta, mennyi kemény munkával, hogy a kedvünkre tegyenek, ha-ha!), de azért nem betarthatatlan.
@borpancsoló >>: nem Káló a neve
süti beállítások módosítása