HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Az év húsz legjobb magyar bora 2.

2010.12.26. 16:30 AG 2.0

Az első ötösben nem volt tokaji, a másodikban kettő lesz, a végére ötig jutunk el. Nem véletlenül, továbbra is ott Hegyalján mennek a dolgok a legfrappánsabban – mondjuk ami engem illet, a déli végeken folyó munkát is becsülöm, díjazom –, jönnek elő az új nevek, igyekeznek tartani magukat a régiek, remek borok tömkelegét palackozzák. A gondok és a nehézségek persze senkit sem kímélnek, pláne válságos időkben, de egyszerűen muszáj bízni benne, hogy talpon maradnak, akik arra érdemesek. 15. Orsolyák In Medias Res 2007. Sokat morfondíroztam, helyes-e toplistássá emelni valamit, amit csak nagyon-nagyon kevesen kóstolhattak. Aztán úgy döntöttem, itt a helye, hiszen az év legklasszabb élményeinek egyikét köszönhetem Orsolyák Attilának. Remélem, a folytatás hasonló lesz, és többen részesülhetnek majd áldásaiban. 14. Posta Cabernet Franc 2007. Vörös 15 feletti alkohollal, amelyben ehhez képest semmi nehézkesség nincs, itatós veszedelmesen, a fogyasztó csak akkor veszi észre magát, amikor már bőven van mit észrevenni fejben. 13. St. Andrea Merengő 2007. Amikor bejegyzést írtam róla, még nem szerettem annyira, mint amennyire megszerettem később. Ilyesminek kellene lennie az egri bikavérnek. 12. Bolyki Indián Nyár 2007. Eger után megint Eger: 2010 legárértékbajnokabb vörösbora. Ha vannak zamatok, a savak sem bántanak. 11. Tokaj Kikelet Váti Furmint 2009. Finomabb furmintot elképzelni sem bírok. Még mindig nem tudom biztosan, hogy ez lesz-e a fajta, amely általánosan ismertté teszi a magyar bort a nagyvilágban, mert még mindig vannak kételyeim a száraz furmint jól ihatóságával kapcsolatban. De ezzel a Vátival kapcsolatban semmilyen kételyem nincs. Rajongok érte.

46 komment

Címkék: posta st. andrea kikelet bolyki top 20 orsolyák

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ejj,nagyon sajnálom,hogy a Váti ezek szerint nem került be a legalább a Top 5-be.
Kíváncsi vagyok,milyen fehér nyomja le ezt a fennséges,gyönyörű nedűt.
Odafigyelek;)
Termmészetesen nincs akkora tapasztalatom magyar borok terén, hogy felállíthassak egy ilyen Top 20-as listát, a Pósta bort azonban ittam és nálam semmiféle körülmények között sem kerülhetne bele ebbe a sorba, mert véleményem szerint, egyszerűen, nincs annyira jó. A Szeleshát csúcsboroknak viszont, legalábbis véleményem szerint, ott (lenne) a helyük.
@tunderninja: nálam például a Váti hárs lenyomta a furmintot, no nem nagyon, meg talán nem is akarnak ezek a borok verekedni egymással

borvirag.blog.hu/2010/12/26/tokaj_kikelet_harslevu_vati_2009
Szerintem 2010 legértékbajnokabb vöröse a Tüske pincészet 2007-es 5BB Merlot-ja volt (amíg még lehetett kapni), ami pont egy klasszissal jobb mint az Indián nyár.
A csoda tudja, én úgy vagyok a magyar borokkal, hogy még 2 teljesen egyforma palacknak is más az íze. Tudom hogy szentségtörés, de ha igazán jó bort akarok inni, akkor csak chileit.
A cím egy kicsit félrevezető, azt vártam, hogy a 2010-es évjárat borairól lesz szó.
@Aries MWZ: A 2010-es borok nagy része (a rozékon és a nagyon könnyed fehéreken kívül) még hordóban van.

@LEG X: Nem szentségtörés. Ha téged nem zavar, hogy a szőlő leve mellett sokféle más gyümölcslével, színezékkel, aromajavítóval és kitudjamivel dúsított szeszesitalt iszol bor gyanánt akkor egészségedre :)
@BZoltan: @LEG X: hívjuk csak a chilei borokat egyszerűen la-bornak :D.

Az a Posta amúgy nekem is a 20 legjobb között van, ugyanígy éreztem többször is...fenemód csúszik.
Töpszli - Pinot Noir Késői Szüretelés 2008
csak 1300ft de jóízű bor.A borászok meg essenek hasra a nyár illata meg a zamatos szederíz baromság előtt!
Tiszteletem amiért egyre jobb borok előállitásán fáradoznak node az áruk ilreális!Nem a minőséget tükrözik hanem a járulékos költségeket.Cimketervezés,palackozás stb.
Amúgymeg "De gustibus non est disputandum", az ízlés nem vita tárgya.
laikusként azért valaki magyarázza meg hogy akkor mégis hogy lehet 2007-es meg 2009-es év az év bora. Miért pont idén? Jövőre az a bor nem lesz jobb? Ezt így előre meg lehet mondani? Vagy mert valaki pont most bontotta ki és idén az ízlett neki a legjobban? Tényleg csak kíváncsiság mert számomra ez elég logikátlan dolognak tűnik így...
@ComLo:
"Vagy mert valaki pont most bontotta ki és idén az ízlett neki a legjobban?"

erre a kérdésre lesz igen a válasz :)

(azt hittem, meg van magyarázva rendesen, elnézést, ha nem)
Elöljáróban be kell vallanom, hogy én sem vagyok egy igazi műértő, szentségtörés-e vagy sem, a sört szeretem jobban. A Koch pincészet borai viszont új távlatokat nyitottak nekem a borivászat terén :) Kicsit talán túlzok, hiszen engem csak a Koch Cabernet Sauvignon bűvölt el úgy tényleg igazán, de kíváncsi lennék egy szakértőre is: ez a bajai bor tényleg olyan testes, ahogy én érzem, vagy csak elhittem, amit borkóstoló közben hallottam?
Irigylem azt, aki a szőlőfajtához kapcsolódó egyéni ízlésétől függetlenül tudja értékelni a borok minőségét. Egyszerűen képtelen vagyok a furmintot jóízűen meginni, annyira zavar a jellegzetes aromája. Aszút is csak sárgamuskotályból, minden szökőévben, de akkor sem én veszem.

Ezért ha átnézek egy ilyen listát, és furmintot látok benne, még akkor is kívülállónak érzem magam, ha esetleg volt szerencsém több komoly bort megkóstolnom a sorból.
Kedves AG!

Ha nem a furmint a kitoresi pont feherben, akkor szerinted mi? S miert nem?
@cs_ejfel: "a sört szeretem jobban"
Nem. Kell. Választani. :)
@cs_ejfel: a koch borászatnak szerintem is vannak jó borai, ha ízlett, akkor ez a cabernet is közéjük tartozik, én még nem kóstoltam

@manmachine: szerintem adj még egy esélyt a furmintnak, szánd rá azt a pénzt, és kóstold meg ezt a kikelet vátit, ha nem fog ízleni, állom a felét :)

@londonercsecse: szerintem az aszú a kitörési pont, illetve a szamorodni. de ez nagyon bonyolult, számomra régóta nem központi kérdés/feladat, hogy hódítsuk meg a világot, lehetőleg azonnal. ahhoz elég borunk sincs

@mistinguett: bizony, hogy nem :)
@BZoltan: tudom, hogy a hordóban van, de számomra egy 2007-es bor nem idei bor. :]
@AG 2.0:
Szaraz borra ertettem. Az aszu/szamorodni specko eset, mashol nem lehet kesziteni.
Mikor Ausztiaban voltam azt magyaraztak nekem az osztrak termelok a grunerrel kapcsolatban, hogy kutyat nem erdekli az osztrak chardonnay a vilagban, bezzeg a jo minosegu, jol eloadott hazai fajta (GV) az kitoresi pont lehet. S a szarazbor eladas nagysagrendekkel meghaladja az edeset.
@londonercsecse: olaszrizling - nincs nyafogas :)

@lackó: asszem ez a legjobb idei borkategoria amit olvastam
@Aries MWZ: Meglepő módon nem is az a poszt címe, hogy "a 2010-es évjárat legjobb borai". De még csak nem is az, hogy az "idei évjárat legjobb borai". Hanem az, hogy "az év húsz legjobb magyar bora". A poszt első sorát elolvasva pedig világossá válik, hogy miről is van szó.

Boros körökben (ez egy boros blog) az évjáratot szoktak említeni ha az adott év terméséből készült borokról van szó.
@e_easy: Akivel beszeltem, azok azt mondjak hogy az olaszrizling "inferior"...?
@londonercsecse: jásdi inferior siralomvágóját kóstolták? :)
@londonercsecse: Nekem két kérdésem lenne. Miért kell kitörési pont? Nem olyan állapotban van jelenleg a magyar bor, hogy kitörésről kellene beszélni. Először rendet kellene itthon rakni és rá kellene venni a magyart, hogy bort igyon.
A másik kérdés az az, hogy a furmintnak a könnyű kiejthetőségén és a frappáns egyedi nevén kívül mi az a tulajdonsága ami annyira kiemeli?

Én küldtem egy 2009-es Olaszrizlinget egy londoni kóstolóra. Ha jól emlékszem akkor tizenhét Master of Wine vett részt a kóstolón... egyik sem tartotta kimondottan rossz bornak :)
@londonercsecse: ja, ezt en is hallottam, (mondanam h a GV is az volt mig a komak el nem kedzdtek nyomatni es "kinemesitettek" :) de nem ismerem az elosztorit)
A magam reszerol azt gondolom fel kell vallalnunk valamit - itt most mind1 mit es kifele azt kell nyomatni. jo dolog olyat felvallalni ami egyedi, jol el tudunk kesziteni, es van jo sok. olaszbol van, es nyaron volt olyan feelingen h a horvatok nem szaroznak majd azt mondani h ezt bizony csak ok tudjak + napokban olvastam 96 pontos 10 eves olasztrol (kerulne a kezem koze:)
te mit gondolsz?
@Parci: LOL

@BZoltan: a te olaszoddal az a baj, hogy keves van belole szoval minden tisztelettel, neked nem itt kene irkalni hanem tovabbi olasztokeket telepiteni ahol csak talpalatnyi hely van :)
@e_easy: Én kóstoltam már piszok jó szlovén laskit. Ha a szlován gazdák megtolják a laski szekerét és sikereket érnek el vele, akkor meg is érdemlik a dicsőséget.

Szerintem is az olasz lenne a jó fajta. Nagyon változatos és nagyon jól iható borokat lehet belőle készíteni. Olcsó ivóbornak pont olyan jó, mint különleges prémiumkategóriás nagybornak.
@e_easy: Ha tízszer annyi lenne is kevés lenne :) Szerintem egyébként a juhfark pont azt tudja mint az olasz. Ha vakon mutatnék ugyanarról a területről ugyanolyan technológiával készült juhfarkot és olaszt akkor 10 somlói borászból pont annyi találná el, hogy melyik melyik mintha kétforintos feldobással próbálnák kóstolás nélkül megmondani :) De ez maradjon közöttünk :)
@londonercsecse: @e_easy: @Parci: @BZoltan:

ezt írtam erről a témáról két éve:

alkoholista.blog.hu/2008/09/24/a_magyar_fajta

van, amit azóta másképpen gondolok. ezzel pl. most egyetértek: "Miért kell kitörési pont? Nem olyan állapotban van jelenleg a magyar bor, hogy kitörésről kellene beszélni. Először rendet kellene itthon rakni és rá kellene venni a magyart, hogy bort igyon."
@AG 2.0: Te Albert, így visszaolvasva az egy jó cikk volt. Jó lenne gyakrabban ilyen írásokat olvasni.
@BZoltan: újraolvastam én is, és nekem is nagyon tetszik :)))
Mindenkinek:

En csak azt szeretnem, ha ott lennenk a borfogyaszto vilag tudataban/pincejeben, hogy mivel (furmint, bikaver, olasz, kadarka, kekfrankos,stb) azt en nem tudom, s keves is vagyok hozza, higy en mondjam meg. Leirtam, hogy en mit hallok itt masoktol. Mi is tanulhatnank masoktol (egyseges kupak, megjelenes, akarmi, stb) jo dolgokat. S erdekelt a Ti velemenyetek.
BZoltan: Az osztrak-magyar kostolra gondolsz? Ha igen, tudnak rola, 2 Jedivel is beszelgettem a temaban azota, s mindegyik kente a temat. De, mikor lesznek ezek a borok a polcokon (itt)? Elerhetoek mindenkinek?
Furmint temaban: Az angliusok szamara konnyen kiejtheto nev fel siker....

udv, london
@londonercsecse: Ha valaki leszólja az olaszt azt érdemes kijavítani :)
A mi olaszunk szerintem soha nem lesz külföldön polcon. Magyarországon viszont már kapható. Vannak dolgok amik nem elérhetőek mindenki számára. Ráadásul vannak amikhez gazdagnak lenni nem elég :) Ez is egy olyan bor.

Az meg, hogy az angoloknál mi siker az szerintem nem releváns.
@BZoltan: ezt a szemléletet nagyon becsülöm benned. maximális respekt.
@BZoltan: Sajnálom, hogy nem tudtam megkóstolni 13-án, mert korán elfogyott!
Nincs mese, ezt a Váti Furmintot túl sokan dícsérik ahhoz, hogy halogassam a megkóstolását.
@hegyaljai: Akkor jó lesz, ha sietsz, ha nincs otthon, mert a 475 palackból már nem sok maradt a kereskedésekben. Nekem is okozott némi utánjárást a beszerzése miután megkóstoltam és úgy döntöttem- ebből venni kell még!
(Bár nekem valami azt súgja, Neked nem lesz nehéz beszerezni)
Megdöbbentő dolgot tapasztaltam.
Megjelent Herczeg Ágnes könyve, "Borok a konyhában" címmel. Alapvetően a borok és ételek összeválogatásáról, párosításáról, stb. szól - tök jó elképzelés.
De akárhogy is olvasgatom, a legjobb, az ajánlott, a passzentos, stb. borok között villányit csak elvétve találok, egy-két Bock, Gere néha-néha, Tiffán pl. egy sem.
Köztudott persze a villányi termelők erős jobboldali beállítottsága, Tiffáné különösen.
De somlói borok sincsenek a könyvben, legalábbis alig. Hamvas Béla, a somlói borok apostola sem elsősorban a baloldali liberális-urbánus értelmiség legkedveltebb ikonja.
Egy MAGYAR borokkal foglalkozó könyvben sem a leginkább nemzeti karaktereket viselő (Somló), sem pedig a nemzetközileg messze legsikeresebb (Villány) borvidék nem szerepel kellő súllyal - ne magyarázzuk már be, hogy nincs mögötte politikai-ideológiai indíttatás.
Mindez persze valószínűleg nem is tudatos. A villányiak és a somlóiak egész egyszerűen nagyon nincsenek benne a "brancsban".
Ja, Kovács Nimród és a Monarchia borai viszont szinte minden oldalon visszaköszönnek. Ő benne van, és ez többet számít a borok minőségénél.
@porquenotecallas: Egyrészt Hamvas Béla igen jó író, de messze nem apostola ő a somlói boroknak.

Nekem ezen interjú (divany.hu/2010/karacsony/interju_herczeg_agnessel/) alapján nem az jön le, hogy Herczeg Ágnesnek a somlói borok ne lennének a látókörében. Pont ellenkezőleg, kimondottan pozitívan ír a somlóinak tulajdonított karakterekről és a velük párosítható ízekről.

Tudatos vagy ösztönös politikai és ideológiai motivációt belemagyarázni egy boros-gasztrós könyvbe szerintem felesleges.
@porquenotecallas:
ad1 biznisz iz biznisz.
ad2 "a nemzetközileg messze legsikeresebb (Villány) borvidék" ezzel csendben nem értenék egyet. nem tudom ezt kitől hallottad, de az nem nagyon tájékozott.
volt egy kis fűnyírás, elnézést!
@BZoltan: Zoli, lehet ezt már beszéltük, de megkérdem újra: miért inkább olaszrizling és nem hárslevelű? :-)
@ringsider: Az olaszrizlinget több helyen és nagyobb mennyiségben termelik már most is. Még ha egyet is értünk abban, hogy a hársban nagyobb potenciál is van én nem tartom reális elképzelésnek, hogy bármilyen kampány hatására komoly mértékben oltanának át a gazdák. A másik oknak azt látom most, hogy nagyobb terheléssel, iparibb módszerekkel az olaszból korrekt fröccs és sima alapbort lehet csinálni ameddig a hárs ilyen körülmények között nagyon jellegtelen és gyenge lesz.

Persze ez csak a mostani véleményem. Lehet, hogy nagyon máshogy fogom ezt a kérdést látni. Az álláspontomat, hogy nálunk a Somlón miben látok jövőt és fantáziát szerintem kifejeztem azzal hogy a hárs-furmint-juhfark hármast telepítettük :)
@BZoltan: oké, így tökéletesen egyetértünk...
süti beállítások módosítása