HTML

Albert gazda

A bor nem élelmiszer-ipari termék, de nem is az istenek itala. A bort azért szeretjük, mert szórakoztat, és mert finom. A földön iszunk. Elég sokat. És ha lehet, jót.

Friss kommentek

  • 2colours: Aha. Szóval Hamvas széttrollkodott mindenkit néhány közhelyért? Még mindig nem az igazi... (2017.04.20. 19:47) A félreértett Béla
  • frezerxp: az előző hozzászóllást igencsak megkérdőjelezhető, ugyanis magyarországon még nem találkoztam olya... (2013.09.09. 20:35) Jean Balmont Cabernet Sauvignon 2008
  • rszabi: Nagyon vártam már. Napi szinten fog frissülni az új blog is? (2012.07.31. 12:44) Hát akkor igyunk
  • AG 2.0: iszunk.postr.hu/ (2012.07.30. 17:21) Tervek
  • önkéntes rendőr: Na asszem, az étterem be is zárt... (2012.07.04. 13:55) Ráspi Zweigelt Válogatás 2007

Címkék

2003 (16) 2005 (17) 2006 (68) 2007 (121) 2008 (132) 2009 (93) 2010 (22) alföld (18) aszú (17) ausztria (20) badacsony (20) balassa (10) balaton (41) bikavér (10) bock (14) bott frigyes (15) cabernet franc (18) cabernet sauvignon (34) chardonnay (30) chile (10) demeter zoltán (19) eger (39) emberek (11) etyek–buda (23) franciaország (13) furmint (47) gere attila (10) gondolatmenetek (37) hárslevelű (16) hatpontos (143) heimann (15) hétpontos (104) hilltop (11) hírek (42) hollóvár (10) jásdi (17) kékfrankos (19) légli (20) losonci (15) mátra (20) merlot (25) négypontos (66) nobilis (13) nyakas (10) nyolcpontos (48) olaszország (18) olaszrizling (37) oremus (12) ötpontos (129) pécs (11) pincék és borászatok (22) pinot noir (19) programok (20) rajnai rizling (24) ráspi (15) rendezvények (44) rozé (11) sauska (22) sauvignon blanc (16) somló (16) somlói apátsági pince (11) sopron (15) st. andrea (21) szászi (11) szekszárd (43) szentesi (14) szepsy (20) takler (16) tiffán (15) tokaj (93) vida (11) villány (55) wachau (11) Címkefelhő

Na még egyszer a bormarketingpénzekről

2010.11.25. 08:30 AG 2.0

Vagy észrevette az olvasó, vagy nem, de az a helyzet, hogy az utóbbi időben sokkal kevésbé kerülnek szóba nálam borpolitikai kérdések, mint eleinte. Saját blogom hajnalán is napirendre tűztem ilyeneket, a marketinges, egységes bortestületes témákat fontosnak tartottam. Nagyjából akkor távolodtam el tőlük, amikor bedöntötték a Magyar Bormarketing Kht-t. Egyszer csak elhatároztam: nem érdekelnek engem a belső harcok, nem törődöm többé a küzdelemmel a fillérekért, úgysem vezet ez az egész sehova. Aki megszerzi őket, örül, hogy elköltheti, és ha részen értelmesen költi el, örülök én is. Közben pedig iszom – a földön, elég sokat, lehetőleg jót –, és drukkolok azoknak, akik a jót készítik, saját erejükből, továbbá drukkolok azért, hogy minél többen készítsenek jót. Vannak biztató jelek, hadd utaljak a legfrissebbre. Hogy még egyszer, szándékaim szerint utoljára előveszem ezt a történetet, annak az az oka, hogy a kormány, konkrétan a vidékfejlesztési minisztérium az aktuális trendeknek megfelelően visszaállamosította a bormarketinget. Azt korábban is lehetett tudni, másmilyen rendszerben kezelik ezentúl a járulékbefizetéseket – ismét komoly szerephez juttatva a mumus Agrár Marketing Centrumot –, majd a miniszter szerdán, december 1-jei hatállyal kinevezte az újjáalakuló Bormarketing Bizottság tizenhárom tagját. Hogy ne kelljen lapozni a nevekért: Mészáros Péter marketingszakember, Csutorás Ferenc borász, Geönczeöl Attila marketingszakember, Klément György Zoltán borász, Simon Péter jogász, az AMC igazgatója, Tálas László borász, Csathó Pál marketingszakember, Kampósné W. Grácia marketingszakember, Rigler Zsolt marketingszakember, Marozsán Judit borász, Szepsy István borász, Ács Dóra marketingszakember, Farkas Zoltán marketingszakember. Nem tudom, a kiválasztás hogyan zajlott, annyi biztos, vannak a listán érdemdús emberek többen. A marketingszakemberek között ugyanakkor kereskedőket, újságírókat és grafikusokat is látok, míg a borászok közül háromról eddig nem hallottam. Utánuk néztem, az egyik bloggerkolléga számára élményt jelentett Tálas László egy remek bora, a Hadobás Pincétől (itt dolgozik Marozsán Judit) finomat még nem kóstoltam, rosszat igen, az Aranyhegyi Pinceszövetkezet (Klément György Zoltán munkahelye, ha az internet nem hazudik) meg alföldinek számít, fontos, hogy képviselje valaki ezt a hatalmas régiót. A borászszervezetek a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával karöltve tiltakoznak, a karaván halad. Nem vagyok benne biztos egyébként, hogy rossz irányba. Előre honnét lehetne tudni ezt? Ha egyszer az eddig viaskodók képtelenek voltak egyfelé húzni, tényleg csinálni kellett valamit. Ahogy lesz, úgy lesz. Mellesleg érdemes belegondolni, hogy ez a milliárd mennyit is számít a sokszorosan ennyi, nem éppen átláthatóan kiszórt európai uniós támogatásokhoz képest. Egyszóval: sírjunk vagy kacagjunk egy sort – ki-ki vérmérséklete szerint –, aztán igyunk. Az legalább meglátszik.

31 komment

Címkék: bormarketing jegyzet bormarketing bizottság

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hát, nem ellenszenves hozzáállás, lehet, hogy van benne valami...de nem értek hozzá, nem akarok belebeszélni.
Az ivásra vonatkozó felhívásodat viszont biztosan megfogadom :-) és a reménykedésedet is osztom, hogy talán jó irányba is mozdulnak el a dolgok.
Vannak biztató nevek, majd meglátjuk ebből mi lesz.
Szerintem fontos lenne, hogy ne aprózódjon el a pénz, hanem valami határozott koncepció mentén haladjanak néhány évet.
Ha én tanácsot adhatnék nekik...
Első lenne a belső ellenőrzés, hamisított, pancsolt borokat kukába, éretlen szőlőből készült rossz bort csak asztali kategóriában.
Második turizmus, gasztronómia. Lehet, hogy a bor sok helyen már európai szintű, de ha nincs európai szintű étterem, szállás (vagy egyáltalán nincs) akkor hiába reklámoznak.

Az óriásplakátoknak, meg az ideig-óráig frissített honlapoknak sok értelmét nem látom.
@shiraz: valami zen mesternel tanulhattad a komunikaciot :D
@shiraz: Azt, hogy egy csapat mire képes csak akkor tudjuk megítélni, ha tudjuk mi a feladat.

Az fix, hogy Szepsy Istvánon kívül nincs olyan név a listán aki nemhogy nemzetközi szinten, de akár országos szinten is tett le valamit a magyar bor asztalára.

Groteszk amúgy, hogy már megint a közvélemény és a szakma háta mögött, ki tudja milyen érdemek alapján valaki összerakta ezt a csapatot.

Lehet persze, hogy ez a nyerő felállás. De szerintem valaki nagyon kiskorúnak nézi a szakmát és a nyilvánosságot, hogy az ilyen dolgokat kézi vezérléssel, stikában, a függöny mögött kell csinálni.
@kukko: kedves kakas, sajnos már nincs olyan, hogy asztali kategória
@BZoltan:
én előbb megvárom mit csinálnak, legyen bizalom.
néhány tag képességeit én is közelről ismerem sajnos, de ez mindegy, mert nem rajtuk fog múlni a dolog, hanem a konkrét munkát végző AMC-n és munkatársain.
szerintem az viszont hiba, hogy aktív borászatok képviselőit ilyen random módon tettek be. ezzel pont a borász szakmával szemben dobtak fel magas labdát.
kétségem afelől is van, hogy egy 13 tagú bizottság hogyan fog tudni működni. az előző 7 tagú is nehezen dolgozott. hacsak nem bólogató jánosnak lettek szerződtetve.
de még egyszer a puding próbája az evés. let's see what they can do.
Na akkor csemegézzünk:

Marozsán Judit borász (Hadobás Pince, Markaz)

www.hadobas-pince.hu/boraink.html

"Markazi Jégbor-2008-: 2008 november végén szüretelt ..."

"Cabernet Sauvignon Rose-2008-: A hazai piacon szinte egyedülálló édes minőségi rosebor..."

tovább nem olvastam. Minek :(
@BZoltan: azért nem szepsy az egyetlen, aki letett valamit, rigler zsolt pl. szerintem jól dolgozik sopronban, de más jó emberek is vannak ebben a csapatban. ezzel együtt természetesen én sem optimista vagyok, hanem rezignált :)
@AG 2.0: Jogos az észrevétel. Én a magam korlátolt módján a borászokat néztem csak alaposabban végig.

A rezignáltságodat megértem, azt hiszem én is hasonlóan állok a dologhoz. Mondhatni, elvesztetettem a hitemet abban, hogy bármi ami állami és központ az a magyar bor esetében működőképes.

Majd ha konkrét eredményeket látok, hogy a minőség-ellenőrzésre befizetett sok-százmillió forintból akár egyetlen palack bort is bevizsgálnak akkor felülvizsgálom az álláspontomat. Mert ugye annyi pénzt befizettünk amiből az összes forgalomba került bort be lehetett volna évente laboroztatni.
@BZoltan:
figyu az alföldieknek helyet követeltek és kész.
megvannak a lobbistáik.
@shiraz: Nagyon helyesen, bár még nem hallottam az Aranyhegyi Pinceszövetkezetről, de a Klément név ismerős...Klément pince? Van ilyen?
@Tóth Ferenc: Az örömteli, hogy az alföldi borászoknak is van lobbierejük (mondjuk szerintem ez ismert volt eddig is), de a bormarketingbe miért nem olyan alföldi termelők kerültek akik már bizonyították, hogy képesek legalább országos szintű marketinget csinálni?
@egri Fehér: A magyar bor egyik, ha nem a legnagyobb problémája az, hogy nekünk nincs az osztrákhoz hasonló minőségbiztosító besorolás és kategóriarendszer.
A régi asztali, táj és minőségi bor kategóriák megszűntek és lett helyettük az OEM, OFJ és a sima bor kategóriák. Vagyis megszűnt a végtelenül tartalmatlan "minőségi bor" kifejezés, de szerintem ezek a rövidítések nem hordozzák azt az értelmet amit a régi jó "asztali bor" kifejezés.

Nagyon nagy szükségünk lenne egy több lépcsős rendszerre ahol az egyes lépcsőkön használt szőlészeti és borászati technológák szigorúan korlátozva vannak.
@shiraz: azzal egyetértek, hogy a 13 tagú bizottság működése sokkal nehézkesebb mint az eredeti hét, azonban ez év júniusától 6 tagú korábbi bizottság.
Mostanában olyan előszeretettel hajtogatott mantra szöveg, hogy a régi bormarketing bizottság alig vagy egyáltalán ,nem dolgozott elég jól hangzik azok szájából akiknek fogalmuk sincs, hogy mit csinált bormarketing bizottság és arról sem hogy milyen körülmények között kellett dolgoznia.
Felteszek 3 találós kérdést, melyeknek a megfejtését vasárnap estére ígérem. A kérdésre legjobb választ adónak felajánlok egy üveg nagyon finom borkülönlegességet.
1/ a Bormarketing Bizottság 2008. január -2010 november 30 között hányszor tartott ülést?
2/ a három év alatt összesen hány határozatot hozott?
3/ 2010-ben amikor szinte semmi háttér segítséget nem kapott hány határozatot hozott?
kíváncsian várom vajon milyen válaszok érkeznek
@borutas:
Kedves Mária,
Remélem nem tévedek, ha a nevén szólítom. Ugye nem értette úgy a mondataimat, hogy kritizáltam bárkit, mert akkor féleértés áldozata lett.
Remélem valaki megköszönte a régi bizottság tagjainak a munkát.
üdv
Kató András
@shiraz: nem András nem téved, tényleg én írtam. Egyáltalán nem bántott meg.
Nem hogy köszönetet nem kapott a Bizottság , hanem hivatalosan még fel sem
vagyunk mentve. December 31-ig szól a megbízatásunk. Mindazonáltal,
természetesen tudtuk, hogy változás lesz, sőt úgy is készültünk az utolsó
bizottsági ülés ütemezésével, hogy lehetőleg a folyamatban lévő ügyek még
lemenjenek.
Az azért rendkívűl elgondolkodtató, hogy senki, de szó szerint senki nem
érdeklődött afelől, hogy "emberek, milyen pályázatok, milyen függőben lévő
ügyek, milyen intézni valók vannak, mielőtt átadjuk a felelősséget és a
munkát a következő csapatnak.?"
Sok szép projekt volt ez alatt a 3 év alatt és sajnálni fogom, ha a folyamatosság megszűnik.
Vasárnap este pedig tényleg válaszolni fogok az általam feltett kérdésekre, és az is lehet hogy a finom bort nekem kell meginnom, mert az is lehet hogy tényleg nem kíváncsi ezekre a számokra senki
Mária
@borutas:
Kedves Borutas!

A sok szép project kijelentés ilyen formában elég relatív szerintem.
Azt lenne érdemes megnézni, hogy ez alatt a 3 év alatt, milyen eredményeket sikerült elérni, a kitűzött célokhoz képest, már ha voltak ilyenek.
@Juventusy: Voltak!!! És ha valaki komolyan kíváncsi lenne rá (ez a veszély nem fenyeget mivel a tényekre senki vagy csak olyan kevesen kíváncsiak, hogy az statisztikailag nem szignifikáns....), szóval, nagyon szívesen be is mutatnék a "sok szép projekt" közül néhányat, de jó nagy fórum előtt!!
Minden bizonnyal a bemutatás a regionális irányba menne, mert a többivel én sem szívesen példálóznék...
kitűzött célok?? hm...
@borutas: Szerintem Juventusy is arra gondolt, hogy az eredmény az amivel a munkát mérni szokták.

Én például minden további nélkül elhiszem, hogy izgalamasabbnál izgalmasabb projektet vezényeltetek el.

Nekem az első perctől kezdve az volt a problémám, hogy nem láttam a mérhető, kitűzött célokat, sem pedig az alapkoncepciót.
@BZoltan: Bingó! mérhető kitűzött célok....kinek is kellett volna ezeket meghatározni?? Alapkoncepció... a mai napi Stratégia tervezet van a neten...
Csak az egyértelműség kedvéért, egyetlen projektet sem vezényelt le a bizottság, a karmesteri pálca mindig is az AMC kezében volt/van/lesz
De azért bárki bármit is mond a borvidékeknek jót tett ez az átmeneti lehetőség (már ahonnan nem vonták vissza a támogatást a karmesteri pálcával..)
@borutas: Nem tudom és bevallom, hogy én már nagyon rég elvesztettem a fonalat, hogy akkor most ki mit akart és mit nem, no és kivel, meg mikor. Van vagy egy tucatnyi érdekcsoport, két tucatnyi álláspont, hogy hogyan is kellene a magyar bor marketingjét csinálni és hogy mit is jelent a magyar bor úgy általában.

Én meg még mindig le vagyok ott ragadva, hogy jó borokat kellene csinálni az alsópolcos és a középső polcos kategóriákban is. Élhető körülményeket kellene teremteni a borvidékeken.

Én még azon sem tudtam továbblépni, hogy a befizetett pénzünkből elvileg vagy félmilliárd forintot minőség ellenőrzésre kellett volna fordítani, de szerintem még egy kisfröccs árát sem szánták erre az illetékesek.
Nekem az tűnik inkább aggasztónak, hogy még a szakmabeliek sem látszanak kb. bármit is tudni a szóban forgó szervezet tevékenységéről.

Mik az eredmények? Milyen rendezvényekre, programokra, hírverésre kell gondolni? Miért van az, hogy az egységsugarú, vadállat módjára érdeklődő, mindenhol ottlevő műkedvelő alkoholista, mint én (BZoltán és shiraz most kivétel) NEM TUD SEMMIT, de nem is tud triviálisan semmit megnevezni a centrum eredményeiből?

Elfogadom, hogy szatyorban élek és a csekettőt nézem, nem figyeltem, és elment mellettem egy fantasztikus magyar bormarketing, de tényleg szívesen hallanék pár meggyőző példát oda nem figyelésem bizonyítékául.

Mondom ezt őszintén, érdeklődve, még nem kiábrándulva a magyar bormarketingből (mert az állami ezmegazokból már més dolgok kapcsán megtettem, így ezt már nem is próbáltam meg követni).
@borutas: Ha esetleg az ülésszámon tudna pár konkrét eredményt mondani arról, hogy miben is nyilvánult meg a szervezet tevékenysége (tehát mire kell gondoljak általában, illetve konkrétan mivel találkozhatok én fogyasztóként, amit ez a testület készít el), azt megköszönném!

Be kell, hogy valljam Önnek, hogy most hirtelen rádöbbentem, hogy mennyire nem triviális számomra a válasz. Előre is köszönöm!
@BZoltan: hát a fonalat,de leginkább a jóindulatú türelmemet, hogy majd minden jóra fordul.... most már én is elvesztettem! A kisfröccs hasonlat nagyon tetszik,de nekem eszembe sincs véleményt mondani a 40%-ról!!! kell hogy legyen nálam illetékesebb válaszadó.
@Szomjas Gödény: hát igen! az első mondat telitalálat. Azzal kiegészítve, hogy nem is voltak kíváncsiak rá, egyszerűen nem érdekelt komolyan senkit. Hogy miért, szerintem azért mert még sokan mindig abban a hitben voltak/vannak, hogy kilincselve kell az ügyeket elintézni... Mi a bizottságon belül tettük a dolgunkat, nem foglalkoztunk azzal, hogy ki, mikor kinél mit mondott. Nem mentünk bele különböző vitákba, ha jól belegondolunk bennünket nem is nagyon szekált (az utóbbi időt eltekintve) senki.
Aranyos képzavar nekem az Ön élőhelye, de sajnos az sem igaz, hogy fantasztikusnak lehetne nevezni az elmúlt 3 év bormarketing programjait!
A fantasztikus jelzőtől nagyon távol van, de küzdelmes beindulásnak nagyon jó példa az egri borvidék, a mátrai borvidék, a villányi borút és a Duna Borrégió Borút Egyesület, csak így első gondolatra..
Ellentétben Önnel én bizony kiábrándulóban vagyok a magyar bormarketingből, legalábbis ezen a közösségi szinten.
A következő levelére is itt válaszolok:
A bizottság munkájával fogyasztóként biztosan nem fog találkozni, mert mi "csak" határozatokat hoztunk arról, hogy a benyújtott pályázatokat szakmailag javasoljuk-e támogatásra vagy sem. Viszont a szerződéskötés mindig is az AMC kompetenciája volt tehát ezen a ponton történhettek olyan változások, amik a bizottsághoz már nem jutottak vissza, viszont a szakmai teljesítést szintén a bizottságnak kellett elfogadni.... nagyon kacifántos lett az egész, így utólag tényleg nem sok értelme van magyarázni dolgokat!
szóval miután senki nem adott választ a kérdéseimre így mentesülök agy finom üveg bor postázásától, de azért megmondom a számokat:
1/ a három év alatt összesen 48 alkalommal jöttünk össze,tengernyi e-mailt váltottunk,
2/ három év alatt összesen 537 határozatot hoztunk
3/ 2010-ben, küzdve mindennel és mindenkivel, 138 határozatot sikerült összeállítani.
összefoglalva: az ajándéknak ígért bort megiszom én a párommal, a közösségi bormarketing témát ezzel a levelemmel egyszer és mindenkorra befejeztem és sok sikert kívánok az új bormarketing bizottságnak
@borutas: Köszönöm a választ! (A "szatyorban élni" kezdetű részre BZoltán kolléga copyrightja vonatkozik, de mivel egyébként is érthetetlen bonyolultsággal írok, ezért nem akartam még azt gondolatot is a mondatba erőltetni :))

Jó egészséget a borhoz, ennyi határozathozatal után minden bizonnyal megérdemelten jó helyre kerül! (Úgy látom, hogy az én kérdésemre majdan a részletes választ a benyújtott/támogatott programok listája rejtheti. Talán egyszer tényleg utánanézek. A borutaknak csak a létezéséről tudok, de mivel céltudatosan indulok el a borvidékekre, így jómagam sosem tartottam igazán igényt rájuk, ezért sajnos nem is nagyon ismerem az útvonalukat. De az ötlet valóban tetszett.)
süti beállítások módosítása